به بهانه چهارمین سالروز درگذشت پدر استقلال/ منصور پورحیدری عاشقی مجنون تر از مجنون!

منصور پورحیدری

امروز مصادف است با چهارمین سالگرد درگذشت منصورخان پورحیدری، پدر باشگاه استقلال و تاج که با رفتنش این روز را در تقویم فوتبال ایران به روزی تلخ ماندگار کرد.

به گزارش استقلال نیوز، زمان و عمر آدمی مثل برق و باد می گذرد. انگار همین دیروز بود که منصور پورحیدری پدر استقلال(تاج)، بار سفر را بست و باشگاه و هواداران را در یتیم کرد. بعد از اینکه منصور خان ما را تنها گذاشت، استقلال سال هاست فقدان یک بزرگتر را احساس می کند.

بی شک منصور پورحیدری ماندگارترین و محبوب ترین شخصیت باشگاه استقلال است. با خدمات و از خودگذشتگی هایی که برای باشگاه محبوبش استقلال انجام داد، به راستی لقب "پدر استقلال" در شان و لیاقت او است و خواهد بود.

امروز چهارمین سالگرد درگذشت پدر استقلال است، به همین بهانه نگاهی داریم به سوابق و افتخارات او و همچنین دستخط احساسی اش درباره استقلال که میزان علاقه و عشق او را به پیراهن آبی تاج نشان می دهد.

منصور پوحیدری

* تاریخچه فوتبالی

منصور پورحیدری فوتبال حرفه ای خود را از دارایی آغاز کرد. او از آنجا به تاج رفت و به مدت 9 سال از سالهای 1345 تا 1354 به عنوان بازیکنی کلیدی و با تعصب در این تیم گذراند. بعد از خداحافظی از فوتبال رایکوف فقید از به عنوان کمک مربی استفاده کرد. دانایی فر و جکیچ دیگر مربیانی بودند که پورحیدری را به عنوان دستیار خود انتخاب کردند.

* جلوگیری از انحلال تاج

بعد از انقلاب وقتی  تاج در حال منحل شدن بود تعصب و علاقه منصور به تاج باعث شد تا او به همراه عباس کرد نوری، جهانگیر کوثری و عنایت الله آتشین مانع از انحلال تاج شوند. آن ها با کمک هم تاج را سر پا نگه داشتند و تلاش کردند تا این تیم پر هوادار باقی مانده و از تاج به استقلال تغییر پیدا کند. شاید اگر آن زمان امثال منصور پورحیدری چنین تلاشی از خود نشان نمی داند الان خبری از استقلال نبود.

* کسب دو ستاره زرین 

یکی از افتخارات بزرگ منصور پورحیدری کسب دو قهرمانی در آسیا با استقلال است او در سال 1349 به عنوان بازیکن تاج مفتخر به قهرمانی در آسیا با این تیم شد و در سال 1370 بود که منصور پورحیدری به عنوان مربی استقلال را قهرمان آسیا کرد تا به افتخار بزرگی دست پیدا کند. او در حک 2 ستاره بر روی پیراهن استقلال نقش مهمی ایفا کرد.

* جلوگیری از انحلال تاج

منصورخان سابقه 5 دوره حضور در بازی های آسیایی را به عنوان سرمربی استقلال در کارنامه داشت. در همه این دوره ها تیم او جز برترین های آسیا شد. او با استقلال به قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی جام باشگاه های آسیا رسید. ضمن این که در بازی های جام در جام آسیا هم دو بار مقام چهارمی را به دست آورده است تا افتخارات زیادی را برای استقلال در آسیا کسب کرده باشد.

* نیم قرن حضور در استقلال

منصور پورحیدری از سال 1345 تا زمان فوت در استقلال حضور داشت. سابقه نیم قرن حضور در یکی از بزرگ ترین باشگاههای ایران او را به مردی دوست داشتنی و پر افتخار در مکتب استقلال معرفی کرده و تا را با سابقه ترین استقلالی بدانیم.

* رها کردن تیم ملی به عشق استقلال

منصور پورحیدری نه تنها استقلال را به خاطر تیم ملی رها نکرد، بلکه تیم ملی را هم به خاطر حضور در استقلال از دست داده است. او در حالی که تنها دو روز به دیدار دربی پایتخت باقی مانده بود با برکناری سکوموروخوف، به عنوان سرمربی تیم ملی ایران از هدایت این تیم کنار کشید و تنها از سر عشق به استقلال به این تیم آمد. این عشق را فقط می شد در پدر استقلال دید.

به گزارش استقلال نیوز، در ادامه دست خطی از شادروان منصور پورحیدری را خطاب به هواداران مشاهده می کنید

دست خط منصور پورحیدری

عشق را آدم‌های عاشق می‌دانند.
شوق را انسانهای مشتاق.
باید با من باشی، باید همدوش من باشی تا این عشق و شوق را بشناسی.
من و استقلال و زندگی، یکی هستیم، این خود عین عاشقی است.
عاشقی من نوبت ندارد، ازلی و ابدی است.
کودکی ام شب ها همه شوق استقلال بود و روزها به دیدنش در میدان ها بودم.
گرچه ابتدای راهم دل به دارایی دادم، خب جوانی است و شور جوانی، خطا نرفتم، استقلال که تاج بود مرا نخواست!

قلهک بود و تجریش و نزدیکی اش که زمین های خاکی اش مرا به خود گرفت. چون هر نوجوان که خاک آلوده هایی هستند برخاسته از خاک، من هم یکی از آن‌ها.
سال به سال‌هایی نکشید که پیراهن آبی بر تنم نشست. خواستند و من هم خواستارش بودم...
دیگر زندگی است و همسری مهربان و فرهیخته و علی که یارم در روزگار پیری است و عسل که شیرینی زندگی ام است.
جوان بودم که پیراهن استقلال بر تنم نشست تا به امروز که از مسیر مردمی و عشق به مردمی که دوستش دارند جدا نشدم.
من و قبل از من بزرگانی چون دانایی فردها و بیاتی ها و کوزه کنانی و جدیکارها و عارف ها سیر مردانگی را در بستر آبی پاک هموار کردند و من کوچکی بودم که راه آن بزرگان را ادامه دادم.
اینک من هستم و این استقلالی که بیش از همه ما بزرگ است. ما رفتنی هستیم چنانکه دیگران رفتند.
آینده متعلق به شما نوجوانانی است که به عشق استقلال به میدان می آیید و آنانی که جایشان در میدان خالی است.
استقلال با شما استقلال است. آینده مال شما و استقلال است.
سال جاری آخرین روزهای کهنگی را دارد پشت سر می گذارد، باید افکاری نو داشت.
استقلال با شما نوجوانان و جوانان آینده ساز است که همچنان نو و باطراوت خواهد ماند.
سال جدید شما نسل پربار استقلال خواهید بود و سال موفقیت استقلال عزیز...
به امید آنکه در سال نو هر روزتان با استقلال پیروز باد... به امیدش

اخبار استقلال


مطالب مرتبط:

پیام تسلیت فیفا برای درگذشت مرحوم منصور پورحیدری

'

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دکتر نوروزی باید به خاطر هواداران برگردد

چ نوامبر 4 , 2020
به گزارش مشرق، ایمان عالمی درباره اظهارات اخیر سعادتمند و خلیل زاده در رابطه با ماجرای سفر سعادتمند به ایتالیا اظهار کرد: در حال حاضر یک آرامشی در تیم حاکم است ودامن زدن به صحبت هایی که در گذشته اتفاق افتاده، دردی را دوا نمی کند. دامن زدن به این مسا...