لوپز را به ایران آوردند تا زمان بخرند

به گزارش مشرق، حضور مربی خارجی در استقلال منتفی شد و لوپز نیز به کشورش بازگشت. هرچند هادی شکوری معتقد است که از ابتدا هم او را آوردند تا زمان بخرند. درباره آخرین شرایط نیمکت استقلال دقایقی با مدافع سابق آبی‌ها همکلام شدیم که در ادامه می‌خوانید.

درباره بلاتکلیفی نیمکت استقلال صحبت را آغاز کنیم. درحالی از نکونام به‌عنوان سرمربی بعدی این تیم نام برده می‌شود که شانس ربیعی هم برای هدایت آبی‌ها کم نیست. 

هر کدام از این افراد همین الان هم به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شوند باز هم دیر است چون ما نباید عواملی که سال‌های گذشته باعث لطمه زدن به این باشگاه شدند را دوباره تجربه کنیم. به هر حال هرکدام از این نفرات انتخاب شوند هر دو از لحاظ فنی و تجربی به یک مرز پختگی رسیده‌اند و امیدوارم کمیته فنی باشگاه یا مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره انتخاب درستی باشند. البته نظر هوادار هم در این انتخاب بی‌تاثیر نیست و آنها هم نظراتی دارند. در مجموع امیدوارم شاهد انتخاب خوبی باشیم و درنهایت کادری انتخاب شود که در شان و شخصیت استقلال باشد و بتواند به روند رو به رشد این تیم کمک کند. امسال سال بسیار سختی را پیش‌رو داریم. اتفاقاتی که سال گذشته رخ داد نیز از لحاظ روحی به هواداران این تیم لطمه زیادی زد و از سوی دیگر حذف از آسیا هم باعث شد تا این مشکلات و این ناراحتی‌ها چندبرابر شود. 

به نظر شما از بین این دو گزینه، کدام انتخاب بهتر است؟

من سال‌ها با نکونام همبازی بودم و ایشان چه در پاس و چه در تیم ملی سال‌ها کاپیتان بوده و با استقلال هم عنوان قهرمانی را به دست آورده و از تجربه خوبی برخوردار است. در کار فنی هم به نظر می‌رسد او به یک مرز پختگی رسیده و این ‌انگیزه را دارد که در یک باشگاه بزرگ‌تر مثل استقلال بتواند خودش را نشان بدهد. جواد سال‌ها تجربه بین‌المللی هم داشته و امیدوارم اگر انتخاب شد بتواند نکات فنی و شرایطی که دارد را در استقلال پیاده کند. 

با گزینه کردن برخی نفرات مثل ربیعی، فکر نمی‌کنید پیمانه استقلال را کوچک در نظر گرفته باشند؟

من فکر می‌کنم اینها یک مقدار بازی‌های رسانه‌ای بود و شاید هم می‌خواستند برای خودشان یک مقدار زمان بخرند. من در جریان هستم که از همان ابتدا انتخاب اول و آخرشان نکونام و ربیعی بودند که هر دو نفر در این سال‌ها نتایج قابل قبولی گرفته‌اند ضمن اینکه ربیعی از نظر شخصیتی هم انسان بسیار خوب و بزرگی هستند اما در تیم‌هایی مانند استقلال خیلی مسائل برای موفقیت دخیل هستند؛ ازجمله هواداران که صاحب اصلی این تیم به شمار می‌روند و هیچ کسی و هیچ چیزی مهم‌تر از آنها نیستند. اول و آخر باید رضایت هواداری که در سرما و گرما به استادیوم می‌آید در اولویت باشد. 

بیشتر بخوانید:

سرمربی استقلال امروز معرفی می‌شود؟

نظر شما درباره لوپز چیست؟ فکر نمی‌کنید اگر این مربی اسپانیایی قرار بود بیاید؛ همان ساپینتو بهتر بود؟

من هم اعتقاد دارد وقتی چنین مربی خودش راحت بلند می‌شود و به گفته باشگاه، با هزینه خودش به یک کشور دیگر می‌رود تا سرمربی شود این یک مقدار از لحاظ شخصیتی چنین مربی را زیر سوال می‌برد. شاید هم او سرمربی خوبی باشد اما این ویژگی‌های یک مربی سطح بالا نیست. در هر صورت فردا روزی اگر این مربی ناکام باشد می‌گویند تو خودت آمدی و ما هرگز دنبال تو نیامدیم. در هر صورت به نظرم از اول هم قرار بود یک مربی ایرانی انتخاب شود و این دو گزینه فعلی به‌خصوص نکونام شناخت کافی از لیگ و بازیکنان‌مان دارند. این درحالی است که اگر قرار باشد برای تیم‌های داخلی یا تیم ملی کشورمان یک مربی خارجی انتخاب کنیم باید از 6 ماه قبل بررسی‌ها و مذاکرات را آغاز کنیم تا با شناخت و آگاهی انتخاب صورت بگیرد. به نظرم اگر قرار بود جای ساپینتو سرمربی خارجی بیاید از بعد از نیم‌فصل دوم باید گزینه‌ها انتخاب و به او این ماموریت را می‌دادند تا بازی‌های استقلال و لیگ ایران را در همان زمان نگاه کند و حتی یک قرارداد داخلی هم با گزینه مدنظر می‌بستند تا منجر به یک انتخاب خوب شود. 

مدیریت حجت کریمی که در قامت سرپرست در باشگاه حضور دارد را در این یکی دو ماه چطور ارزیابی می‌کنید؟ برخی اقدامات وی نومیدکننده نبوده است؟

من همیشه گفته‌ام در مباحث مدیریتی چون اطلاعاتم خیلی کافی نیست ورود نمی‌کنم اما در هر صورت کریمی هم دارد تلاشش می‌کند؛ چه بسا قبلی‌ها هم تلاش کردند تا زمانی که بودند بهترین اتفاقات را برای استقلال رقم بزنند تا حداقل برای خودشان رزومه خوبی ثبت شود. این درصورتی است که بزرگ‌ترین مشکل تیم به بی‌ثباتی مدیریتی در سال‌های اخیر برمی‌گردد. اگر استقلال به ثبات مدیریتی و فنی برسد و به‌طور مثال به یک مدیر 3 سال اختیار تام بدهند تا کارش را پیش ببرد مطمئن باشید شرایط هم روزبه‌روز مطلوب خواهد شد. با ثبات و زمان دادن به مدیران و مربیان، فوتبال ما تغییر کرده و در مسیر شکوفایی و پیشرفت قرار خواهد گرفت. صبوری باعث می‌شود تا حرفه‌ای شویم اما متاسفانه ما نتیجه‌گرا شدیم و به دنبال آن هستیم تا فلان مدیر و مربی را روی کار بگذاریم تا ببینیم بیلان کاری‌اش چطور است. این‌طوری نمی‌شود و واقعا موفقیت به این شکل شدنی نیست. وقتی یک مدیر می‌خواهد مثلا از لحاظ مالی شرایط تیمش را اوکی کند به‌هرحال احتیاج به زمان دارد تا بتواند افراد را با توجیه اقتصادی متقاعد کند و درنهایت منابع مالی پایدار را به وجود بیاورد. 

در هر صورت این فرصت را که به هر کسی نمی‌توان داد. آن هم مدیرانی که نشان داده‌اند این‌کاره نیستند و فقط دستاورد حضورشان ناکامی است. 

بله درست است. اما ثبات مهم‌تر از هر امر دیگری مانند بی‌تجربگی مدیریتی به شمار می‌رود. به هر حال مدیریت فوتبال چیز خیلی پیچیده‌ای نیست و با زمان دادن به افراد می‌توان هر تیمی را به سمت موفقیت سوق داد. این در شرایطی است که مشکل اصلی تیم‌های ما از جمله همین استقلال مشکلات مالی به شمار می‌رود. به جز پول، دیگر چه مشکلی می‌تواند یک مدیر در امر اداره همین باشگاه داشته باشد؟ وقتی بتوانید 500 میلیارد تومان نقد تامین کنید دیگر چه مشکلی باقی می‌ماند؟ با این رقم بهترین مربی و بازیکن را می‌آورید و راحت هم قهرمان می‌شوید. پس وقتی ثبات نیست، پول هم نیست و مشکلات بعدی هم ایجاد می‌شود. 

اگر نکونام برای سرمربیگری استقلال انتخاب شود به نظر می‌رسد او به اندازه کافی برای این سمت تجربه و پختگی را دارد. 

بله درست است. به هر حال نکونام شرایط خوبی دارد. او دیگر جوان و بی‌تجربه نیست و مراحل مربیگری را پله‌پله طی کرده و صاحب تجربه شده است. این درحالی است که یک مربی وقتی در تیم‌های خودش کاپیتان بوده مربیگری را از همان زمان آغاز کرده است به‌خصوص اینکه نکونام سال‌ها کاپیتان تیم ملی هم بوده است. کاپیتان تیم، مربی داخل زمین است و حالا این مربی یک مقدار عقب‌تر آمده و شرایط فنی تیمش را بهتر می‌بیند. 

به‌عنوان آخرین سوال درباره شرایط پسرتان آرشا که به‌عنوان دروازه‌بان تیم ملی نوجوانان انتخاب شده و در رقابت‌های اخیر این تیم هم به میدان رفته صحبت کنیم. 

خدا را شکر می‌کنم که پسرم در مسیر فوتبال افتاده و سلامتی‌اش از این طریق محفوظ می‌شود. فارغ از اینکه او پسر من است عرض می‌کنم که پتانسیل خیلی بالایی دارد و کارشناسان زیادی هستند که در این زمینه او را تایید کرده‌اند. آقای عبدی هم شاهد هستند که پیشنهادات خوبی از کشورهای مختلفی داشته اما به او سپردم تا تمرکزش روی بازی‌های آسیایی باشد تا بعد از آن بتوانیم یک تصمیم خوب برای او بگیریم. آرشا در تیم‌های پایه استقلال بازی می‌کند این درصورتی است که امسال از تیم‌های لیگ برتری هم پیشنهاد داشت اما با توجه به شرایط سنی‌اش به او سفارش کردم فعلا تمرکزش روی تیم ملی باشد.

Adblock test (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

زمان معارفه مربی استقلال مشخص شد

ش ژوئن 17 , 2023
به گزارش مشرق، علی امیری روز شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به انتخاب سرمربی تیم استقلال اظهار داشت: سرمربی استقلال تهران تا امشب (شنبه) معرفی خواهد شد. رسانه‌ها از گزینه‌های زیادی سختن به میان می‌آورند اما بهتر است منتظر اعلام رسمی باشگاه باشیم. وی د...