عملکرد درخشان خارجی‌های پرسپولیس در تاریخ دربی

به گزارش مشرق، یکصد و دومین دربی پایتخت روز پنجشنبه بین تیم‌های پرسپولیس و استقلال برگزار خواهد شد که نتیجه این بازی تأثیر زیادی در سرنوشت سرخابی‌ها در جدول رده‌بندی لیگ برتر دارد.

در دربی‌های پیشین مربی‌ها و بازیکنان خارجی زیادی در پرسپولیس حضور داشتند که گاهی تأثیرگذاری خود را در این بازی‌ها نشان دادند.

اولین بازی خارجی تاریخ پرسپولیس در دربی آلن ویتل از کشور انگلیس بود که در ترکیب پرسپولیس در دربی به میدان رفت، اما سال‌ها از تاریخ دربی گذشته بود تا عیسی ترائوره به عنوان اولین بازی خارجی در پرسپولیس با ضربه سر دروازه استقلال را باز کرد تا به عنوان اولین گلزن دربی خارجی در پرسپولیس نام بگیرد.

ایمان زاید مهاجم ایرلندی پرسپولیس در کمتر از ۱۰ دقیقه موفق شد ۳ بار درازه استقلال را در دربی ۷۵ باز کند تا یکی از تاریخی‌ترین بردهای سرخ‌پوشان در این دیدار سنتی رقم بخورد. زمانی که پرسپولیسی‌ها با اخراج مهرداد اولادی ۱۰ نفره بوده و ۲ گل هم از استقلال عقب بودند، ایمان زاید به بازی آمد و با ۳ گل موفق شد لقب بهترین گلزن خارجی پرسپولیس در دربی را به نام خود بزند.

در تاریخ دربی‌ها ۲ بار هت‌تریک صورت گرفته که یک بار مرحوم همایون بهزادی در دربی شهریور سال ۵۲ و در بازی معروف برد ۶ بر صفر پرسپولیس مقابل استقلال ۳ گل زد و سپس این ایمان زاید بود که موفق شد یک بار دیگر در دربی هت‌تریک کند تا علاوه بر تکرار این اتفاق بزرگ، نام خود را به عنوان بهترین گلزن خارجی دربی در تاریخ ثبت کند.

بشار رسن بازیکن عراقی پرسپولیس هم رکورد جالب توجهی در دربی‌ها دارد. او علاوه بر اینکه در دربی گلزنی کرده، موفق شده که ۷ بار در این بازی حساس به میدان برود تا از این حیث رکورددار باشد.

موفق‌ترین مربی خارجی پرسپولیس در دربی هم مصطفی دنیزلی است. او سه بار در دربی سرمربی پرسپولیس بوده که از این سه بازی ۲ برد به دست آورده و یک بار هم مقابل آبی‌پوشان به تساوی رسیده است تا هرگز طعم شکست در دربی را نچشد. پرسپولیس یک بار در سال ۸۵ با مربیگری دنیزلی و با گل‌های مهرزاد معدنچی و مرحوم مهرداد اولادی استقلال را ۲ بر ۱ شکست داد و یک بار هم در سال ۹۰ و در دربی معروف ۱۰ نفره با ۳ گل ایمان زاید، استقلال را برد.

بیشترین بسته نگه داشتن دروازه بین خارجی‌ها هم به نیلسون کوریا دروازه‌بان برزیلی پرسپولیس اختصاص یافته که موفق شد در ۴ بازی گل نخورد و حدود ۴۰۵ دقیقه دروازه خود مقابل استقلال را بسته نگه دارد.

حالا پرسپولیس در حالی روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال می‌رود که ۳ بازیکن خارجی در لیست خود خواهد داشت که از بین آنها فقط گئورگی گولسیانی تجربه گلزنی در دربی، آن هم دو بار در کارنامه دارد و باید دید که آیا باز هم پای خارجی‌های پرسپولیس در دربی به گلزنی باز خواهد شد یا نه.

Adblock test (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وزیر ورزش: سرخابی‌ها تا پایان سال واگذار می‌شوند

س دسامبر 12 , 2023
به گزارش مشرق، کیومرث هاشمی امروز با حضور در محل تالار شهدای دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران نشست صمیمی با دانشجویان داشت و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.در ابتدا حسین نوری، عضو هیات دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران ۴ مسئله را مطرح کرد:...