از غول بازیکن سازی اروپا تا آکادمی که ستاره می‌سازد اما استفاده نمی‌شود!

آکادمی آژاکس

فوتبال پایه و پرورش استعدادها در آکادمی، یکی از مهمترین راه‌های درآمدزایی در فوتبال جهان است که متاسفانه باشگاه استقلال به دلیل ضعف مدیریتی نمی‌تواند از این امکان خود استفاده لازم را ببرد.

به گزارش استقلال نیوز، متاسفانه در ایران توجهی به آکادمی نمی شود، اما در اروپا تیم ها توجه زیادی به آکادمی دارند و یکی از درآمد های پایدار باشگاه حساب می شود. در ادامه نگاهی به آکادمی مجهز آژاکس داریم و عملکرد ضعیف آکادمی استقلال را بررسی خواهیم کرد.

* آژاکس، غول آکادمی اروپا..

باشگاه آژاکس یکی از مهم ترین باشگاه استعداد یابی و پرورش بازیکنانی است که در فوتبال دنیا تبدیل به ستارگان تیم های مطرح می شوند. فلسفه اصلی این باشگاه تولید بازیکن است و هرساله سود زیادی از فروش بازیکنان نصیب این باشگاه می شود. فعالیت آکادمی آژاکس تنها در هلند محدود نمی شود و در بسیاری از کشور ها آکادمی های این باشگاه مشغول به شناسایی استعداد ها هستند و پس از شناسایی به هلند می فرستند. آژاکس به عنوان زیر مجموعه ۵۰ باشگاه در هلند دارد، در آفریقای جنوبی، استرالیا، ژاپن و چین نیز باشگاه هایی هستند که درحال همکاری با آژاکس هستند.

شخصیت آژاکس محفظه‌ای مشخص دارد و البته چشم‌انداز احداث و توسعه زیرساخت آکادمی مطابق اصول بهترین‌ها جذابیتی دارد که مشتریان فراوانی را جذب می‌کند. بسیاری از باشگاه‌های دنیا به دنبال استفاده از بینش مربیان آژاکس هستند تا بهره عملی مناسبی ببرند. جلوی خلاقیت هیچ استعدادی گرفته نمی‌شود و بهترین‌ها پس از آنکه شناسایی شدند به آمستردام می‌روند تا متناسب با سنی که دارند در تیم مربوط به آن رده سنی مسیر پیشرفت را بگذراند تا در آینده به تیم اصلی برسد و مشتریان از سایر باشگاه‌های جهان پس از تماشای بازی او، برای خرید پیشقدم شوند.

* آکادمی که ستاره می سازد اما استفاده نمی شود

آکادمی استقلال(تاج) در ایران از لحاظ بازیکن سازی یکی از بهترین آکادمی های ایران است، ستاره های زیادی در این آکادمی پرورش داده شده اند. کارخانه بازیکن سازی که بهترین ها را پرورش می دهد اما افسوس که ضعف مدیریتی در این سال ها باعث از دست رفتن آن ها به صورت رایگان شده است. امکانات استقلال در آکادمی خیلی ضعیف است، حتی ابتدایی ترین امکانات هم برای بازیکنان جوان وجود ندارد، اما مسئله ی مهمی که وجود دارد با همین سختی ها و کمبود ها این آکادمی بهترین بازیکنان را به فوتبال ایران معرفی می کند و این آمار بسیار خوبی است.

باشگاه استقلال اگر در هر سال درصد کمی از درآمد خود از طریق اسپانسر را خرج آکادمی کند و توجه ویژه ای داشته باشد، می تواند بازیکنانی مانند قایدی بسازد و سود خوبی را از فروش آنها دریافت کند. اما متاسفانه نه تنها بودجه ای در نظر گرفته نمی شود بلکه توجهی هم نمی شود و استعداد ها و بازیکنان آینده دار یکی پس از دیگری به علت بی توجهی جدا می شوند و به تیم های دیگر می روند و استقلال سال های آینده برای بازیکنانی که در آکادمی خود بوده اند باید میلیاردی خرج کند تا بتواند آنها را جذب کند.

✍️علیرضا آذربرزین

اخبار آکادمی استقلال


مطالب مرتبط:

از رجبی و روشن تا منصوریان و سامره/ آکادمی یا مسلخ بزرگان استقلال

Adblock test

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اولین دیدار تدارکاتی پیش فصل مقابل امید استقلال/ فرهاد، تیم آرش را برد!

پ سپتامبر 2 , 2021
تیم فوتبال استقلال(تاج) در اولین دیدار تدارکاتی برای آماده‌سازی جهت حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم امید به برتری رسید.                 به گزارش استقلال نیوز، تیم فوتبال استقلال(تاج) و امید ...