نبود برانکو و کیفیتی که پایین می‌آید

به گزارش مشرق، فوتبال دوستان ایرانی در تب و تاب آغاز مسابقات نوزدهمین دوره لیگ برتر هستند؛ مسابقاتی که هنوز تاریخ رسمی آن شروع نشده است؛ با این حال هواداران فوتبال بی‌صبرانه منتظر دیدن مربیان جدید در تیم‌هایی مثل پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی هستند. 

جلال چراغپور یکی از مدرسان با دانش فوتبال ایران ارزیابی فنی و نظرش را در مورد مسابقات فصل ‌آینده فوتبال باشگاهی در میان گذاشته که متن صبحت‌های او را در زیر می‌خوانید: 

* کیفیت مسابقات پایین خواهد آمد

چراغپور در ابتدای صحبت‌هایش کفت: یک تحول بنیادی در جابجایی مربیان در لیگ برتر ما  اتفاق افتاده است همین تحول بنیادی زمینه‌ساز آن خواهد شد که کیفیت بازی‌ها نسبت به فصل قبل پایین‌تر بیاید که این مساله هم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. زیرا تغییرات در برخی تیم ها داشته ایم.

* پرسپولیس قالب بازی را  دیکته می‌کرد

وی افزود: پرسپولیس در حضور سه ساله برانکو با نظم خاصی فوتبال بازی می‌کرد و حریفش را مجبور می‌کرد در قالب و چارچوب خاصی بازی کند و سبک بازی‌ اش را به حریف دیکته می‌کرد. این قالب بازی کاشی‌کاشی و موزائیک موزائیک و ذره ذره درست شده بود و پرسپولیس را تبدبل به یک تیم نقشه‌دار کرده بود. حالا کاری به اندازه، کیفیت و صف کاری این نقشه نداریم اما صحنه صحنه میدان مسابقه برای برانکو تعریف شده بود. 

* حریفان پرسپولیس صاحب نظم می‌شدند

وی با اشاره به قالب بازی پرسپولیس گفت: وقتی تیم‌های دیگر با پرسپولیس بازی داشتند آنالیزورهای حریف با یک قالب ثابت مواجه می‌شدند اینکه مثلا سیدجلال حسینی توپ‌ها را بلند می‌زند، شجاع خلیل‌زاده با توپ حرکت نمی‌کند، محمد نادری به این شکل حرکت می‌کند و شایان مصلح به روشی دیگر و ...  این قالب بازی پرسپولیس باعث می‌شد که تیم‌ها بعد از مسابقه با پرسپولیس صاحب نظم می‌شدند حالا نمی‌گویم این تنظیم نظم و انضباطشان صددرصد بود. 

* شفر هم صاحب سبک و تفکر فوتبالی بود

این کارشناس فوتبال با اشاره به شیوه بازی استقلال گفت: در فصل قبل شفر هم توانسته بود قالب و تفکر فوتبالی خود را در استقلال جا بیندازد هرچند سنش برای پرخاشگری در داخل میدان گذشته بود و شاید دیگر حوصله اخراج کردن بازیکن از تمرین، جریمه مالی و ... را نداشت؛ اما این مربی از نظر فوتبالی صاحب سبک و تفکر بود. به همین دلیل هم در بازی‌هایی که استقلال روان بازی می‌کرد 4-3 گل به حریف می‌زد که این تعداد گل هم برای خودش یک پدیده در فصل گذشته محسوب می‌شد. هر تیمی هم که با استقلال بازی می‌کرد بعد از مسابقه با این تیم نظم و سبک خاصی می‌گرفت. 

بیشتر بخوانید:

این فصل یک استقلال متفاوت خواهید دید

احتمال تعویق دوباره زمان شروع لیگ برتر

* نظم تیم ملی در تراکتورسازی 

وی با اشاره به شیوه بازی تراکتورسازی گفت: تراکتورسازی هم به دلیل داشتن چند بازیکن ملی پوش صاحب نظم خاصی شد؛ بازیکنانی مثل حاج صفی، مسعود شجاعی و اشکان دژاگه خود به خود نظم خاصی را به تراکتورسازی داده بودند زیرا آنها 6-5 سال در تیم ملی کنار هم بازی می‌کردند و صاحب نظم شده بودند؛ بنابراین می‌توان گفت که حرکات تیمی تراکتورسازی نیز الگویی از حرکات تیم ملی بود. این سه بازیکن با روش و سبک بازی خود نظم خاصی در این تیم حاکم کرده بودند؛ البته در بازی با سپیدرود رشت آن  اتفاقات افتاد که مشخص نیست حادثه بود یا شایعه و بجز آن مسابقه تراکتورسازی منظم و منضبط بازی می‌کرد؛ بنابراین پرسپولیس استقلال و تراکتورسازی سه محور منظم لیگ برتر در فصل گذشته بودند. 

* گل‌محمدی و قلعه‌نویی محورهای چهارم و پنجم لیگ 

چراغپور با اشاره به شیوه بازی تیم شهر خودرو و سپاهان گفت: محور چهارم لیگ فصل قبل تیم یحیی گل‌محمدی بود که فوتبالی منظم بازی می‌کرد و حریف را تحت تاثیر خودش قرار می‌داد و آخرین محور هم تیم امیر قلعه‌نویی یعنی سپاهان بود. قلعه‌نویی معمولا به آرامی موضو‌ع‌های تیمش را بررسی می‌کند و به همین دلیل هم آ‌رام آرام این تیم شرایط مناسبی پیدا می‌کند. قلعه‌نویی هم سبک خودش را دارد اما تیم‌ها براساس سبک قلعه‌نویی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند و تیمی نمی‌تواند بگوید بعد از بازی با سپاهان مثل بازی با استقلال و پرسپولیس دارای نظم شده است. اکنون باید بررسی کنیم ببینم در لیگ نوزدهم چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی نداریم. 

* غیبت برانکو در لیگ برتر نوزدهم به چشم می‌آید

وی تصریح کرد:  من چون ابتدای فصل است نظر شخصی خودم را به را حتی بیان می‌کنم شاید برخی با این نظر موافق نباشند اما با شروع مسابقات و در آینده خواهیم دید که نظر چه کسی درست است، اکنون دیگر برانکو در پرسپولیس حضور ندارد و به عقیده من غیبت او در لیگ برتر نوزدهم به چشم خواهد آمد. برانکو با پرسپولیس تیمی را درست کرده بود که خیلی از تیم‌ها یک هفته قبل‌تر از بازی با این تیم انگیزه‌شان بالا می‌رفت و می‌خواستند در ویترین فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی دیده شوند اکنون هم ورزشگاه آزادی و تماشاگران هستند اما برانکو نیست. باید ببینیم کالدرون چه روشی را در پیش می‌گیرد. آیا او کلاس خودش را اجرا می‌کند و نظم فصل گذشته پرسپولیس را تغییر می‌دهد یا با همان کلاس قبلی پرسپولیس بازی خواهد کرد که به نظر می‌رسد سرمربی جدید پرسپولیس نظم تیم را دگرگون کرده است. 

* شفر هم دیگر نیست 

چراغپور با اشاره به استقلال گفت: اکنون مربی مثل وینفرد شفر هم در استقلال نیست مربی که در باشگاه‌های آلمانی و فوتبال دنیا مطرح بود. استقلال در برخی بازی‌ها با او بسیار روان بود و در برخی بازی‌ها هم روان بازی نمی‌کرد که دلایل این را نمی‌دانیم. 

* سومین حضور دنیزلی در ایران 

وی افزود: دنیزلی با  تراکتورسازی سومین حضورش را در ایران تجربه می‌کند مرتبه اول دنیزلی را در اوج با پاس تهران دیدیم در مرتبه دوم دنیزلی تغییر کرده با پرسپولیس به فوتبال ایران آمد و امسال دنیزلی پیرتر از قبل سومین حضورش را در فوتبال باشگاهی ایران تجربه می‌کند و باید دید که از او چه چیزی باقی مانده است. 

* لیگ فصل گذشته خوش قیافه بود

 چراغپور تصریح کرد: اکنون سه محور اساسی لیگ برتر نسبت به فصل گذشته تغییر کرده است. قیافه لیگ فصل گذشته خوشایند شده بود و حالا امیر قلعه‌نویی و گل‌محمدی هستند که باید دید چه شرایطی برای مسابقات پیش می‌آید. 

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جنگ دارا و ندار در لیگ برتر ایران

ش آگوست 10 , 2019
به گزارش مشرق، نوزدهمین دوره لیگ برتر هفته گذشته قرعه کشی شد اما هنوز تاریخ رسمی برای شروع مسابقات اعلام نشده با این حال اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که روز 28 و 29 مرداد به احتمال فراوان لیگ برتر آغاز خواهد شد. مسابقات فصل آینده فوتبال باشگاهی ما ی...