ضرر استقلال و پرسپولیس از نبود VAR +عکس

به گزارش مشرق، دومین هفته از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا سراسر بازی‌های دشوار بود برای نماینده‌های ایران. اما استارت عالی ذوب آهن در بازی بزرگ مقابل النصر عربستان، همه را امیدوار کرد که طلسم نبردن‌ها تمام شده باشد و آماده دومین و حتی سومین برد این فصل برای تیم‌های ایرانی باشیم.
بیشتر بخوانید:

امشب اما نه در آزادی و نه در جاسم بن حمد، هیچ ایرانی ای خوشحال ورزشگاه را ترک نکرد و هیچ بیننده و شنونده ای کانال یا موج گیرنده اش را با رضایت تغییر نداد. شب دوم از هفته دوم لیگ قهرمانان، امیدوارانه شروع شد و مایوس کننده به پایان رسید.

آنچه آخرین سه شنبه فوتبالی سال را برای سرخابی‌ها تلخ‌تر کرد، این بود که تقریباً همه آنها از نمایش تیمشان راضی بودند و تقریباً هر مانعی سر راه تیم‌های محبوبشان سبز شد، از طرف قاضی میدان بود. داوران دو بازی امشب، یا به شکل عجیبی نا عادل بودند، یا بسیار ضعیف. این اشتباهات هم تنها به داوران وسط محدود نبود و کمک‌ها هم در ناتوانی چیزی از سرداور خود کم نداشتند.

صحنه‌های مشکوک این دو بازی با اتفاقاتی همزمان شروع شد. در دقیقه ۲۳ بازی استقلال در ورزشگاه آزادی پژمان منتظری با تکل عجیب مدافع العین در محوطه جریمه متوقف شد و در کمال تعجب، داور مسابقه خطای پنالتی اعلام نکرد.

دقیقاً در همین لحظات بود که دست پرسپولیسی‌ها در ورزشگاه جاسم بن حمد به نشانه خطای پنالتی بالا رفت. شوت مهدی ترابی در حدود دقیقه ۹ به دست پدرو میگل برخورد کرد و این بازیکن تکنیکی پرسپولیس شدیداً اعتقاد به پنالتی داشت ولی کیم دونگ جین کره ای دستور به ادامه بازی داد.

دیگر صحنه‌های مهم داوری که می‌توانست تاییدی بر متضرر شدن نمایندگان ایران از این حیث باشد، در نیمه دوم بازی‌ها و در اوقات تلف شده رخ داد. محمد دانشگر، مدافع پیش تاخته تیم استقلال که به جای وریا غفوری وارد زمین شده بود، در دقیقه ۹۲ با ضربه سر دومین گل استقلال به العین را زد ولی آتشفشان ورزشگاه آزادی پس از چند ثانیه خاموش شد، چرا که دست احمد الکاف به نشانه آفساید بالا رفته بود. این گل البته به نظر می‌رسید که به شکلی میلی متری در موقعیت آفساید به ثمر رسیده باشد.

در دقیقه ۹۴ بازی السد و پرسپولیس هم ناراحت کننده ترین اتفاق امشب از نظر داوری برای ایرانی‌ها رقم خورد، چرا که یک گل به ضرر نماینده ایران ثبت شد. بغداد بونجاح، مهاجم زهردار السد و آقای گل مقتدر لیگ ستارگان قطر که امشب هرچه زده بود، به در بسته خورده بود، در آخرین دقیقه بازی روی یک ارسال و پاس عبدالکریم حسن با ضربه سر، دروازه پرسپولیس و بیرانوند را باز کرد. گلزن الجزایری این توپ را در موقعیت آفساید به درون دروازه سرخپوشان فرستاد و زمانی که عبدالکریم ضربه سر خود را می‌زد، او نزدیک ترین بازیکن دو تیم به دروازه بود و باید آفسایدش اعلام می‌شد.

در شبی که پرسپولیس یک نمایش خوب و تماشاگر پسند در دوحه ارائه کرده بود، خوردن این گل آفساید در آخرین دقیقه و سقوط به رده چهارم گروه، کلکسیونی از خبرهای بد را در چند ثانیه به اردوی پرسپولیس رساند. این اتفاق در حالی افتاد که دیگر گل خورده پرسپولیسی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا هم در بازی قبلی مقابل پاختاکور، در موقعیت آفساید از سوی مارات بیکمائف زده شده بود.

البته باید گفت که بازی پرسپولیس یک صحنه مشکوک داوری هم داشت که شاید بتوان گفت عملکرد تیم داوری به سود این تیم شده است. در دقایق تلف شده نیمه اول، بغداد بونجاح روی ارسال اکرم عفیف با یک ضربه سر دروازه پرسپولیس را باز کرد که کمک داور این توپ را آفساید اعلام کرد. مشاهده این صحنه به شکل فریز شده نشان می‌دهد که بونجاح با محمد نادری که آخرین مدافع پرسپولیس است، در موقعیتی تقریباً مساوی قرار دارد. در این صحنه یا تصمیم کمک داور صحیح بوده و آفسایدی کاملاً میلی متری رخ داده یا اینکه موقعیت مهاجم السد مساوی با آخرین بازیکن پرسپولیس است.

در این شرایط، تیم‌هایی که در لیگ ایران مشغول صدور بیانیه در نکوهش اشتباهات داوری لیگ هستند، با انبوهی از اشتباهات و مشکلات در عملکرد داوران خارجی تایید شده از سوی AFC روبرو شده اند و حالا باید فریادهای یکصدا برای استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی (VAR) در این مسابقات مهم بلند شود. این حجم از اشتباهات داوری، از نخستین بازی گروهی تا مراحل نهایی، می‌تواند باعث تضییع حق تیم‌های زیادی بشود و روز به روز بر تعداد شاکیان از داوری در قاره کهن بیافزاید.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

محمد نوری: خط میانی پرفروغ ظاهر نشد؛ صعود استقلال غیر ممکن نیست اما بسیار سخت است

چ مارس 13 , 2019
عضو کمیته فنی باشگاه استقلال گفت: مساوی حق...