روایتی جذاب از اولین قهرمانی تاج در آسیا/ آقایی در قاره کهن با شکست غولی به نام هاپوئل!

اولین قهرمانی استقلال آسیا

پنجاه سال پیش در چنین روزهایی اولین ستاره درخشان آسیایی استقلال(تاج) بدست آمد تا امروز شکوه، تمدن و اصالت را به رخ کسانی بکشد که به دنبال اصالت جعلی اند.

به گزارش استقلال نیوز؛ در پنجاهمین سالروز اولین قهرمانی تیم فوتبال استقلال(تاج) در آسیا به مرور گزارش‌ها و تصاویری از آن بازی مهم تاریخی خواهیم پرداخت.

تیم فوتبال تاج که بعدها به دلیل برخی افراد و افکار تندرو و برای جلوگیری از انحلال توسط بزرگانی چون پورحیدری به اسم زیبای استقلال تغییر نام داد در روز ۲۱ فروردین سال ۱۳۴۹ موفق شد با نتیجه ۲ بر یک تیم هاپوئل اسرائیل را در ورزشگاه امجدیه(یرودی فعلی) شکست دهد و به اولین قهرمانی آسیایی خود برسد.

⭐️ نکاتی درباره حریف قدرتمند استقلال (تاج) در فینال آسیا:

دیدار تاج و هاپوئل

? این بازی در سال۱۹۷۰ میلادی(۱۳۴۹ شمسی) در تهران و ورزشگاه امجدیه(شیرودی) برگزار شد.

? این نخستین مرتبه بود که بازی‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا در ایران برگزار می‌شد و برگزاری این بازی‌ها اتفاق مهمی در فوتبال ایران بود.

? فوتبال اسرائیل در آن زمان در اوج قدرتش در آسیا به سر می‌برد، آنها به عنوان تنها نماینده قاره آسیا و اقیانوسیه به جام جهانی ۱۹۷۰ راه یافته بودند.

? در دوره قبل این بازیها در سال ۱۹۶۹، پرسپولیس توسط مکابی تل‌آویو(نماینده اسرائیل) حذف شده بود و نماینده اسرائیل در ادامه راه، قهرمان آن دوره شد.

? اولین دوره مسابقات قهرمانی جام باشگاههای آسیا در سال ۱۹۶۷ با قهرمانی هاپوئل تل‌آویو پایان یافته بود.

? تیم استقلال(تاج) امکان این را داشت تا با پیروزی در این دیدار جلوی قهرمانی سه‌باره نمایندگان اسرائیل را بگیرد و نخستین قهرمانی را برای یک تیم ایرانی به ارمغان بیاورد.

⭐️ ۲۱ فروردین ۱۳۴۹، پیش از شروع فینال:

دیدار تاج و هاپوئل

? درهای امجدیه از ساعت ۱۰ صبح به روی تماشاگران باز شد و سه ساعت بعد ظرفیت ورزشگاه تکمیل شد.

? از این مسابقه استقبال بسیاری شد و با آن‌ که گنجایش امجدیه ۲۵ هزار نفر بود، تماشاگران بسیار بیشتری، چیزی در حدود ۳۵ هزار نفر به ورزشگاه آمدند.

? این بازی به طور مستقیم از تلویزیون و رادیو ایران پخش شد.

⭐️ تاج و هاپوئل چگونه به فینال رسیدند؟

دیدار تاج و هاپوئل

? تاج(استقلال) در گروه سه‌تیمی، طی دو دیدارش قاطعانه پیروز شد. تیم لبنانی را ۰-۳ شکست داد و نماینده‌ی مالزی را با همین نتیجه و سه‌گل غلام‌حسین مظلومی به زانو درآورد

? تاجی‌ها در نیمه‌نهایی برابر نماینده‌ی اندونزی به میدان رفتند و دو گل جواد قراب و غلام‌حسین مظلومی برای راهیابی به فینال کافی بودند.

? خاموش‌شدن نورافکن‌های امجدیه در ده‌دقیقه‌ی پایانی، بازی را تا مرز ناتمام‌ماندن پیش برد، ولی نورافکن‌ها سرانجام دوباره روشن شدند تا استقلال (تاج) راهی نبرد نهایی شود.

? هاپوئل در گروه چهارتیمی، بالاتر از نمایندگان مالزی، هندوستان و از تایلند قرار گرفت. سپس لبنانی‌ها در نیمه‌نهایی از بازی با هاپوئل امتناع ورزیدند و نماینده رژیم صیهونیستی بی‌دردسر راهی فینال شد.

? آبی‌پوشان تا رسیدن به فینال بازی‌ها گلی دریافت نکرده بودند و از سوی دیگر تیم هاپوئل با ۱۱ گل زده بهترین خط حمله جام را در اختیار داشت.

⭐️ مستر زدراکو رایکوف؛ خارجی گرانقیمتی که افسانه شد..

مستر رایکوف افسانه ای

? مستر رایکوف با پرداخت ماهیانه رقمی معادل ۶/۵۰۰ تومان(به نقل از نشریه تاج ورزشی) در اواخر دهه چهل سرمربی تیم ملی ایران و بعد تاج شد. در آن روزها مربیان ممتاز ایرانی حقوقی کمتر از هزار تومان در ماه(حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان)  داشتند.

? اواخر پائیز ۱۳۴۸ مسئولان باشگاه تاج، رایکوف را به عنوان سرمربی تیم فوتبال باشگاه  انتخاب کردند. اتفاقی که با ایجاد تغییرات وسیع در شیوه و روش بازی آنها همراه شد.

? جوانگرایی سریع نخستین گام رایکوف بود و سپس اتخاذ شیوه ۳-۳-۴ و جایگزینی ان با شیوه مرسوم و کلاسیک ۲-۴-۴. جوانگرایی در آغاز با مشکلاتی همراه شد اما او با استقلال و اختیارات تام که از سوی مدیران باشگاه به او داده شد، پایه یک تیم جوان را پی‌ریزی کرد.

? سیستم رایکوف آنقدر کار آمد بود که خیلی زود به روش رایج سایر تیم‌های ایرانی تبدیل شد. موفقیت‌های تاج در حد واسط سالهای ۴۹ تا ۵۱ او را به موفق‌ترین مربی فوتبال باشگاهی ایران  تبدیل کرد.

? نخستین موفقیت رایکوف با استقلال (تاج)، یکی از باارزش‌ترین عناوین آبی‌ها در طول حیات باشگاه است: قهرمانی آسیا.

⭐️ ترکیب اصلی تاج(استقلال) مقابل هاپوئل اسرائیل..

ترکیب تاج مقابل هاپوئل

ناصر حجازی، مهدی لواسانی، اکبر کارگرجم، مسعود معینی، منصور پورحیدری، علی جباری، کارو حق وردیان، فریدون معینی، جواد قراب، غلام وفاخواه، غلامحسین مظلومی

⭐️ گل های دیدار فینال..

قهرمانی تاج

? هاپوئل در دقیقه ۶۹ توسط «یهزکل هزوم» به گل رسید و از تاج پیش افتاد.

?? غلام وفاخواه مهاجم تیم استقلال در دقیقه ۸۳ کار را به مساوی کشاند تا بازی به وقت اضافه کشیده شود.

??? در دومین دقیقه وقت اضافه مسعود معینی مدافع پیش کشیده استقلال با استفاده توپی که پس از شوت منصور پورحیدری و دفع دروازبان و مدافعان به او رسیده بود با شوتی سرکش گل دوم و پیروزی بخش استقلال را به ثمر رساند تا شاگردان رایکوف با نتیجه ۲ بر یک در این بازی به پیروزی رسیده و برای اولین بار قهرمانی آسیا را تجربه کنند.

⭐️ دو تصویر زیبا و خاطره انگیز از بازی فینال..

دیدار تاج و هاپوئل

? تصویری از پایان نود دقیقه و فرصت استراحت برای دو وقت اضافه پانزده دقیقه‌ای در فینال تاج(استقلال)-هاپوئل ۱۹۷۰ میلادی در امجدیه تهران

دیدار تاج و هاپوئل

? تصویری ماندگار از اشکهای مسعود معینی پس از فتح دروازه هاپوئل روی جلد مجله کیهان ورزشی، فردای قهرمانی تاج(استقلال) در آسیا

⭐️ نکات آماری جام باشگاه های آسیا در سال 1970..

تاج

? آبی‌های پایتخت در آن دوره از مسابقات جمعاً ۵ بار به میدان رفتند که در هر ۵ بازی پیروز شدند. آنها در این بازی‌ها ۱۰ بار گل زدند و تنها یک گل دریافت داشتند که آن هم در فینال بود.

? زنده یاد غلامحسین مظلومی در آن دوره از بازی‌ها با ۵ گل آقای گل مسابقات شد و با هت تریک مقابل سلانگور، اولین هت تریک آسیایی استقلال را رقم زد.

? به جز مظلومی که با ۵ گل بهترین گلزن استقلال و مسابقات شد، غلام وفاخواه و مسعود معینی هر کدام ۲ گل و جواد قراب نیز یک گل به ثمر رساندند.

? زنده یاد غلامحسین مظلومی نه تنها بهترین گلزن این مسابقات، بلکه به انتخاب کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقات هم انتخاب شد.

⭐️ خاطرات شنیدینی ستاره های تاج از دیدار فینال..

سلطان علی جباری

? آن روز بهترین تیم تاریخ باشگاه استقلال به نظر من وارد زمین شده بود. بعد از بازی تمام تهران پر از جشن بود. ماشین‌ها بوق می‌زدند و تهران چراغانی بود. حتی این جشن به روزهای بعد هم کشیده شد. در رستوران‌ها تا صبح مردم در حال پایکوبی بودند.

(متن کامل صحبت های سلطان علی جباری را از اینجا بخوانید)

جواد قراب

? همه هواداران فوتبال حتی پرسپولیسی‌ها از قهرمانی ما خوشحال بودند. حتی لیدر پرسپولیس، ممد بوقی هم آمد و به ما بابت این قهرمانی تبریک گفت. تاج به من شخصیت داد و من همیشه در زندگیم مدیون استقلال و خسروانی هستم.

(متن کامل صحبت های جواد قراب را از اینجا بخوانید)

مهدی حاج محمد

? در گل دوم هم شوت محکم معینی کار را در آورد. آنقدر ضرب شوت زیاد بود که دروازه‌بان حریف اصلا متوجه نشد چه اتفاقی افتاد. به نظرم شوت مسعود کار خدا بود.

(متن کامل صحبت های مهدی حاج محمد را از اینجا بخوانید)

اکبر کارگرجم

? رایکوف خودش به من می‌گفت من خدای فوتبالم. انصافا هم خدای فوتبال بود. هرچه داریم از اوست. تک تک بازیکنان را می‌شناخت. در زندگی همه بود و می‌دانست که چه کاری انجام دهد. مربی روی دست او نمی‌آید.

(متن کامل صحبت های اکبر کارگرجم را از اینجا بخوانید)

منبع: سایت رسمی باشگاه استقلال

اخبار رسمی باشگاه استقلال


مطالب مرتبط:

به مناسبت سالگرد اولین قهرمانی استقلال در آسیا/ شعار "تاریخ، تمدن، افتخار" برازنده استقلال پُر افتخار

به مناسبت سالگرد دومین قهرمانی استقلال در آسیا/ ستاره های استقلالی ها؛ حسرت پرسپولیسی ها!

'

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سلطان علی جباری: تعویض من حاصل نبوغ رایکوف بود؛ روز قهرمانی تاج بهترین خاطره من است

ج آوریل 10 , 2020
پیشکسوت باشگاه استقلال در سالروز اولین قهرمانی این تیم گفت: با اینکه رایکوف دقایق آخر بازی مرا تعویض کرد ولی همان تعویض باعث قهرمانی تیم ما شد و این نشان از نبوغ این مربی بود.       به گزارش استقلال نیوز، علی جباری رئیس کمیت...