به بهانه سومین سال درگذشت منصورخان پورحیدری؛ نگاهی به زندگی و افتخارات پدر استقلال

سومین سالگرد منصورخان پورحیدری

امروز مصادف است با سومین سالگرد درگذشت منصورخان پورحیدری، پدر باشگاه استقلال و تاج که با رفتنش این روز را در تقویم فوتبال ایران به روزی تلخ ماندگار کرد.

به گزارش استقلال نیوز، سه سال پیش منصور پورحیدرى پیشکسوت و پدر ارزنده استقلال هواداران آبی پوش را تنها گذاشت و غمی بزرگ بر شانه آنها نهاد.

بدون شک منصور پورحیدری از ماندگارترین و با افتخارترین مردان فوتبالی ایران و یکی از محبوب ترین چهره های باشگاه استقلال است. عناوین و افتخاراتی که با استقلال کسب کرده او را به یک چهره دوست داشتنی در فوتبال ایران مشهور کرده است.

امروز سومین سالگرد درگذشت این پیشکسوت بزرگ فوتبال ایران است و به همین بهانه نگاهی به زندگی و افتخارات او داشته باشیم:

منصور پوحیدری

شروع فوتبال از دارایی

فوتبال حرفه ای خود را از دارایی آغاز کرد.او از همان ابتدا در پست دفاع راست فوتبال بازی می کرد.درخشش او در تیم دارایی باعث شد تا او با پیشنهاد جدی تیم تاج مواجه شود.منصورخان پورحیدری هم که علاقه زیادی به این تیم داشت بدون مکث راهی تاج شد.

9 سال بازی در جمع آبی ها

پورحیدری از دارایی به تاج رفت و 9 سال حضور در این تیم را تجربه کرد.او از سال 45 تا 54 را به عنوان بازیکن تاج در این تیم گذراند و در همه این سال ها به عنوان کلیدی ترین و با تعصب ترین بازیکن این تیم شناخته شد.او طی مدت حضورش در تاج هیچ وقت به بازی در تیم دیگری فکر نکرد.حضور مداوم منصور در تیم تاج او را به عنوان کاپیتان این تیم معرفی کرد.


آغاز مربیگری

تازه فوتبالش با تاج به پایان رسیده بود که به دلیل پشتکار و تعصب او به این تیم رایکوف از او دعوت کرد تا به عنوان مربی این تیم در جوانان مشغول به کار شود.بعد از رایکوف علی دانایی فر سرمربی تاج شد که او هم باز از منصور به عنوان مربی دعوت به همکاری کرد.اما دانایی فر فقط 8 بازی به عنوان سرمربی تاج کار کرد و بعد از او جکیچ سرمربی تاج شد.نکته قابل توجه این بود که او هم از منصور خواست تا به عنوان مربی در کنارش کار کند.


وقتی استقلال را نگه داشت

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی بود که تیم تاج در حال منحل شدن بود.اما تعصب و علاقه منصور به تاج باعث شد تا او به همراه عباس کرد نوری، جهانگیر کوثری و عنایت الله آتشین مانع انحلال تاج شوند.آن ها با کمک هم تاج را سر پا نگه داشتند و تلاش کردند تا این تیم پر هوادار باقی مانده و از تاج به استقلال تغییر پیدا کند.شاید اگر آن زمان امثال منصور پورحیدری چنین تلاشی از خود نشان نمی داند الان خبری از استقلال نبود.


2 قهرمانی در آسیا

یکی از افتخارات بزرگ منصور پورحیدری کسب دو قهرمانی در آسیا با استقلال است او در سال 49 به عنوان بازیکن تاج مفتخر به قهرمانی در آسیا با این تیم شد.او باز هم جام قهرمانی در آسیا را با استقلال بالا برد.آن هم در زمانی که به عنوان سرمربی هدایت استقلال را بر عهده داشت.سال 70 بود که منصور پورحیدری تیمش را قهرمان آسیا کرد تا به افتخار بزرگی دست پیدا کرده باشد.او در حک 2 ستاره بر روی پیراهن استقلال نقش مهمی را ایفا کرد.


رکوردار سرمربیگری

منصورخان به عنوان سرمربی هم در استقلال رکوردار بود.او سابقه 5 دوره حضور در بازی های آسیایی را به عنوان سرمربی استقلال داشت و نکته قابل توجه این است که در همه این دوره ها تیم او جز برترین های آسیا شده بود .او با استقلال به مقام قهرمانی ،نایب قهرمانی و سومی جام باشگاه های آسیا رسید.ضمن این که در بازی های جام در جام آسیا هم دو بار مقام چهارمی را به دست آورده است تا افتخارات زیادی را در استقلال کسب کرده باشد.


همه تیم های منصورخان

منصور پورحیدری جز باسابقه ترین مربیان ایرانی بود. او سابقه مربیگری در تیم های استقلال ،الاهلی دوبی ،فجر سپاسی شیراز ،صنعت نفت آبادان ،پاس تهران ،آلومینیوم اراک و البته تیم ملی ایران را در کارنامه خود به ثبت رسانده است .او در تیم ملی که افشین قطبی هدایت آن را بر عهده داشت نیز به عنوان سرپرست کار کرد.

نیم قرن حضور در استقلال

پر سابقه ترین استقلالی منصور پورحیدری است. او از سال 45 تا زمان فوت در استقلال حضور داشت.سابقه نیم قرن حضور در یکی از بزرگ ترین باشگاههای ایران او را به مردی دوست داشتنی و پر افتخار در مکتب استقلال معرفی کرده است.پورحیدری از این نظر رکوردار است.


پستی که به آن نرسید

منصور پورحیدری طی پنجاه سال حضور خود در استقلال به سمت های مختلف در این باشگاه رسیده است. بازیکن، کاپیتان، سرمربی، مدیر فنی، سرپرست و عضو هیئت مدیره باشگاه! اما در این میان او تنها به عنوان مدیر عاملی در باشگاه استقلال دست پیدا نکرد و چه بسا اگر در این پست هم فعالیت داشت وضعیت امروز استقلال اینگونه نبود.


مرد دربی ها

پورحیدری مرد دربی ها هم بود.او با وجود آمار زیادی که در دربی دارد سابقه 4 باخت در شهر آورد را به خود اختصاص داده تا او در نزد استقلالی ها کارنامه ای قابل قبول داشته باشد.


تیم ملی را به خاطر استقلال رها کرد

منصور پورحیدری نه تنها استقلال را به خاطر تیم ملی رها نکرده، بلکه تیم ملی را هم به خاطر حضور در استقلال از دست داده است.او در حالی که تنها دو روز به دیدار بزرگ غولهای پایتخت باقی مانده بود با برکناری سکوموروخوف،به عنوان سرمربی تیم ملی ایران از هدایت این تیم کنار کشید و تنها از سر عشق به استقلال به این تیم آمد.این عشق را فقط می شد در پدر استقلال دید.


ازدواج با یک تاجی

داستان ازدواج منصورخان هم در نوع خودش جالب است .او در حالی که بازیکن تاج بود با فریده شجاعی بازیکن والیبال تاج آشنا شد.هر دو تاجی بودند و همین مسئله باعث شد تا با هم ازدواج کنند.خواهر خانم او هم از والیبالیست های تیم تاج بود.همسر منصور در سال های گذشته ریاست فدراسیون فوتبال بانوان ایران را بر عهده داشت.


دختر ورزشکار

ماحصل ازدواج منصور پورحیدری و فریده شجاعی دو فرزند است .علی متولد سال 62 و متاهل است و عسل متولد 71 و ساکن آمریکا.بر خلاف علی که علاقه ای به ورزش و فوتبال نداشت،عسل یک ورزشکار حرفه ای است.او سابقه حضور در تیم ملی گلف ایران را دارد و به عنوان بازیکن بسکتبال استقلال هم فعالیت کرده است.


برنده پُرتماشاگرترین دربی

منصورخان استقلال را در پر تماشاگرترین دربی برنده کرد.پر تماشاگرترین دربی تاریخ با حضور 120 هزار تماشاگر در سال 62 رقم خورد تا جایی که مردم حتی در کنار زمین هم نشسته بودند.استقلال با هدایت منصور پورحیدری  و تک گل پرویز مظلومی توانست برنده پرتماشاگرترین دربی شود.

 خبرگزاری استقلال نیوز سومین سالگرد پدر استقلال را به خانواده بزرگ استقلال و جامعه فوتبال تسلیت عرض می کند 

اخبار استقلال

'

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس/ پیش بازی دیدار استقلال و نفت آبادان

س نوامبر 5 , 2019
مشرق نیوز - عکس/ پیش بازی دیدار استقلال و نفت آبادان ...