بحث دلالی در تیم ملی توهین آمیز است/ اسکوچیچ مثل کی‌روش زورگو نیست/ کادر فنی استقلال در جنجال اخیر مبرا نیست!

سرویس ورزش مشرق - پس از دو برد تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و صعود پرسپولیس و حذف استقلال و تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا تب و تاب فوتبال تا حدودی خوابیده و فصل فوتبالی در ایران حدود یک ماه دیگر دوباره آغاز خواهد شد و هیجان به مستطیل سبز بر می گردد. همین رکود مسابقات و فروکش کردن تب و تاب انتقالات مزید بر علت شده که حواشی همیشگی فوتبال به تیتر رسانه‌ها تبدیل شود که سرآمد همه حواشی به باشگاه پرطرفدار استقلال بر می گردد.

به همین بهانه به سراغ امیر حاج رضایی رفتیم و نظرات این کارشناس مطرح را جویا شدیم.

* تعدد لژیونرها از بخت بلند اسکوچیچ است

حاج رضایی در گفتگو با مشرق در ابتدا به تحلیل نتایج تیم ملی فوتبال پرداخت و گفت: این تیم ملی را خیلی خوب می بینم و این خوب دیدن نشأت گرفه از شرایط هست. اگر ما فقط به لیگ خودمان اکتفا می کردیم قطعا چنین نتایج درخشانی رقم نمی خورد. در بحث کرونا در کشور منفعلانه رفتار کردیم و باعث شد لیگ برتر دیر تمام شده و لیگ جدید اواخر مهرماه آغاز شود و بازیکنانی که از لیگ دعوت می‌شوند آن آمادگی لازم را ندارند. بخت بلند تیم ملی و اسکوچیچ اینست که بیشتر بازیکنان اصلی را لژیونرها تشکیل می دهند و نسبت آن ها به بازیکنان داخلی ۳ به یک است. مورد دیگر هم وفور بازیکن بااستعداد و خوب در پست های مختلف است و از این بابت دست سرمربی برای انتخاب باز است.

بحث دلالی در تیم ملی توهین آمیز است/ اسکوچیچ مثل کی‌روش زورگو نیست/ کادر فنی استقلال در جنجال اخیر مبرا نیست!

* رویه درست و مورد اقبال عزیزی خادم و زورگو نبودن اسکوچیچ!

وی درخصوص کادرفنی هم گفت: یک مربی کم دردسر و کم حاشیه برای تیم ملی انتخاب شد و شاهد زورگویی‌های زمان کی روش نیستیم. البته قصد من مقایسه سطح دو مربی نیست و شرایط را مقایسه می‌کنم؛ فدراسیون زمان کی‌روش ناتوان بود و جای رئیس و مرئوس عوض شده بود. البته درخصوص عملکرد فدراسیون جدید هم فعلا نمی‌توان قضاوت درستی انجام داد و حداقل باید یکسال از کار آقای عزیزی خادم بگذرد، اما در همین مدت کوتاه روندی که در پیش گرفته جواب داده و آن هم به کارگیری چهره های مطرح و مورد اقبال فوتبال و جامعه در تیم ملی مانند وحید هاشمیان و کریم باقری و مهدی مهدوی کیا در تیم امید است. به نظر من آوردن کریم باقری به تیم ملی کار بسیار خوبی بود چرا که یک وزنه محسوب می شود و نزد استقلالی‌ها هم مقبول است.

* نتایج اسکوچیچ درخشان بوده است

کارشناس پیشکسوت کشورمان تاکید کرد: عملکرد ۱۰۰ درصد پیروزی تیم ملی با اسکوچیچ واقعا درخشان است و این درخشان بودن نتایج تیم ملی با شکست مقتدرانه عراق بیشتر به چشم می آید، ما همیشه با عراق رقابتی پایاپای داشتیم ولی در دو بازی اخیر کاملا برتر از عراق نشان دادیم. شکست بحرین در خانه خودش برای اولین بار و بردن سوریه ای که همیشه برای تیم ملی ایران دردسرساز بوده هم کار بزرگی بود. البته باید این نکته را هم مدنظر قراردهیم که شرایط هر بازی و هر دوره مختص خودش است و دلیلی نمی شود بگوییم مثلا ما زمان کی روش عراق را نتوانستیم ببریم یا با سوریه در خانه ۲-۲ مساوی کردیم.

* چراغپور بدون تردید یکی از ۳ نفر اول ایران از لحاظ دانش فنی است

حاج رضایی به حضور افراد بادانش در فدراسیون هم اشاره کرد و گفت: روشی که عزیزی خادم در پیش گرفته به نظرم راه درستی است و حتی در خود فدراسیون هم چهره های فوتبالی باسوادی مثل جلال چراغپور و میرشاد ماجدی همکاری می کنند که قطعا به شود فوتبال خواهد بود. بنده آقای چراغپور را از لحاظ دانش فنی بدون تردید یکی از ۳ نفر اول ایران می دانم، و اگر پای صحبت های ایشان بنشینید متوجه می شوید که چقدر اهل تحقیق و پیگیری علم روز فوتبال هستند.

بحث دلالی در تیم ملی توهین آمیز است/ اسکوچیچ مثل کی‌روش زورگو نیست/ کادر فنی استقلال در جنجال اخیر مبرا نیست!

* بحث دلالی در لیست تیم ملی توهین آمیز است

این پیشکسوت فوتبال درباره شایعات و انتقاداتی که به لیست تیم ملی می شود اظهار داشت: دلالیسم در فوتبال ایران قطعا وجود دارد و عده ای به دنبال کسب پول کثیف از این راه کم دردسر و پردرآمد هستند. این عده برای رسیدن به پول هیچ حد و مرزی قائل نیستند و به هر ریسمانی چنگ می زنند. اما در خصوص نقش دلالان در لیست تیم ملی من اعتقادی ندارم و عده ای که می خواهند نقش اسکوچیچ و کادرفنی را کمرنگ کنند به این شایعات دامن می زنند و به نظرم اینگونه انتقادات توهین آمیز است.

* مقصر ضعف مدیریت استقلال و پرسپولیس تصمیم گیرندگان هستند

حاج رضایی در ادامه گفتگو درخصوص مشکلات مدیریتی خصوصا در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مشرق گفت: زمانی که من جوان بودم و به کلاس مربیگری می رفتم یک مدرس فوتبال از آلمان شرقی به فوتبال ایران آمد و در ابتدای کلاس روی تخته نوشت فوتبال سه سرفصل مهم دارد: مدیریت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری. یک مدیر ناتوان هم برنامه را خراب می کند هم سرمایه را. بحث ضعف مدیریت نه تنها در فوتبال بلکه در کشور وجود دارد و نمونه های زیادی را می توان دید. در این سالها تغییر مدیران استقلال و پرسپولیس بسیار زیاد بوده و تعداد انگشت شماری از این مدیران تا حدودی موفق عمل کرده اند و این نشان دهنده ضعف مدیریت و صد البته ضعف تصمیم گیرندگانی را نشان می دهد که مدیران این دو باشگاه را منصوب می کنند و تا مدیریت اصلاح نشود این مشکلات پابرجا خواهد بود. تجمعات هر روزه هواداران جلوی وزارت ورزش یا باشگاه، عصبانیت بازیکنان به هنگام خروج از باشگاه و ادبیات سخیفی که در بیانیه ها و مصاحبه های صوتی و تصویری برخی مدیران و کادرفنی یا بازیکنان دیده می شود همه به خاطر مدیریت ضعیف این باشگاه ها بوده است.

* استقلال در تهران و به خودش باخت!

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره عملکرد استقلال در لیگ قهرمانان آسیا هم مشکلات درونی را مقصر دانست و بیان کرد: استقلال در امارات نباخت و در تهران و به خودش باخت. برای شما یک مثال بزنم؛ دانش آموزی را درنظر بگیرید که می خواهد کنکور بدهد اگر یک هفته یا چند روز قبل از امتحان دچار یک تنش و درگیری در خانواده شود تصور کنید روز امتحان تمرکز (مهمترین چیزی که باید داشته باشد) را دارد؟ استقلال هم دقیقا شبیه این دانش آموز به مصاف الهلال رفت و از قبل به خاطر تنش های درون باشگاه و اختلافاتی که داشت یک تیم از پیش بازنده بود. در حالی که دیدید الهلال اصلا آن قدرتی که از آن حرف می زدند نداشت و مقصر برخی رسانه ها بودند که این تیم را بیخودی بزرگ کردند و خریدهای خارجی این تیم را چون پول زیادی بابت آن ها داده شده بود بزرگ کردند. کدام بازیکن خارجی الهلال در تیم مطرح اروپایی بازی کرده بود؟ پورتو و وست برومویچ تیم هایی هستند که هر بازیکن آنها ترسناک باشند؟

بحث دلالی در تیم ملی توهین آمیز است/ اسکوچیچ مثل کی‌روش زورگو نیست/ کادر فنی استقلال در جنجال اخیر مبرا نیست!

* آرزوی کشورهای عربی داشتن منابع انسانی ایران است

من نمی دانم چرا به نیروی انسانی خودمان توجه نمی کنیم؟ برابر آمار AFC بیشترین نیروی انسانی در فوتبال را داریم اما این نیروی انسانی مدیریت می خواهد که ضعیف است و سرمایه مالی که کم نداریم اما در راه خودش صرف نمی شود و وارد کانال آلوده می شود. برعکس در کشورهای متمول عربی سرمایه دارند اما منابع انسانی ندارند و مجبور می شوند که بازیکنان گرانقیمت بخرند. آن ها آرزوی منابع انسانی ایران را دارند. در همان بازی استقلال نشان داد با اتکا و اعتماد به جوانان خودش مثل امیرحسین حسین زاده می تواند نتیجه بگیرد و فارغ از نتیجه باید گفت که این بازیکنان آینده دار هستند و باید به آن ها میدان داد.

* کادرفنی استقلال در مشکلات این تیم مبرا نیست

وی انتقادات غیرفنی هم به کادر فنی استقلال داشت و گفت: در قضیه استقلال من نمی خواهم کادرفنی را هم مبرا کنم و به نظرم این انتظار می رفت که در بحث انضباط و رفتار حرفه ای بهتر عمل کنند. شخصیت تیمی از سمت کادر فنی و دست اندرکاران به بازیکنان و تیم منتقل می شود. به نظرم در مواجهه با مشکلات مدیریتی و شفاف سازی بهتر می توانستند عمل کنند. یک مربی باید روان شناسی بلد باشد و به موقع و در مواقع مختلف اقدام کند.

بحث مدیریت منوط به استقلال نیست و شما ببینید در تراکتور تبریز هم چه اتفاقاتی رخ داده است. استقلال از عوامل درونی و بیرونی لطمه می خورد و دیدیم که زودتر رفتن به دبی و آوردن مربی خارجی که در شرایط نرمال خوب هستند هم نتوانست موجب موفقیت استقلال شود و سرپوشی بر اختلافات درونی تیم بگذارد. در استقلال تمرکزی که باید برای هیچ کس وجود ندارد و در یک محیط متشنج نتیجه خوبی به دست نمی آید.

بحث دلالی در تیم ملی توهین آمیز است/ اسکوچیچ مثل کی‌روش زورگو نیست/ کادر فنی استقلال در جنجال اخیر مبرا نیست!

* پرسپولیسِ روز بازی با استقلال تاجیکستان را دوست نداشتم

کارشناس فوتبال کشورمان در پایان درباره آینده پرسپولیس در ادامه لیگ قهرمانان آسیا هم گفت: پرسپولیس چند بازیکن کلیدی خودش را از دست داده و در بازی با تاجیکستان جایگزین های مناسبی برای آن ها ندیدم. حریف هم به قول هادی عامل چغر بودند و سبک خاصی بازی می کردند و به نظرم پرسپولیس بازی مهمی را برد اما من پرسپولیس آن روز را دوست نداشتم. در پرسپولیس چیزی که به خوبی دیده می شود اتحاد و یکدستی در کادرفنی و سرپرستی تیم است و این یک نقطه اتکا محسوب می شود. ۵ بار قهرمانی و دو بار رسیدن به فینال آسیا به سرخپوشان اعتماد به نفس بالایی داده است.

* الهلال متوسط رو به پایین است و پرسپولیس را هماورد این تیم متمول می دانم

الهلال هم تیم قدرتمندی نشان نداد و من پرسپولیس را هماورد می دانم. اما به پیش بینی در فوتبال اعتقادی ندارم چرا که یک اتفاق غیرمنتظره مثل پنالتی زودهنگام یا اخراج در جریان بازی می تواند روند را عوض کند. اما در کل الهلال را تیمی متوسط روبه پایین می بینم و امیدوارم اتفاقات غیرمنتظره به ضرر پرسپولیس رخ ندهد و بتواند صعود کند.

Adblock test (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

محمدحسین مرادمند: مشکل سربازی ندارم؛ غیبتم در تمرین هماهنگ شده بود

س سپتامبر 21 , 2021
مدافع تیم استقلال(تاج) گفت: مشکل سربازی ندارم و در این فصل راحت می توانم برای استقلال بازی کنم.  به گزارش استقلال نیوز، محمد حسین مرادمند مدافع تیم فوتبال استقلال(تاج) در گفت‌و‌گو با فارس، در خصوص شایعاتی که پیرامون مشکل سربازی ...