آمار اسفبار منشا: ۶۹۱ دقیقه یک گل!

به گزارش مشرق، مساله امروز استقلال ماجرای ورود مهدی رحمتی به تعیین پنالتی‌زن دربی و آن چیپ عجیب‌وغریب فرشید اسماعیلی که از سر خودخواهی و شکم‌سیری زده شد، نیست. مساله اصلی استقلال جذب بازیکنانی است که با وجود دریافتی چشمگیر هنوز نتوانسته‌اند باری از روی دوش این تیم بردارند. به آمار گادوین منشأ بنگرید. این مهاجم نیجریه‌ای تا پیش از بازی دوشنبه‌شب با الهلال عربستان مجموعاً ۶۹۱ دقیقه در ترکیب استقلال به میدان رفته است. او ۱۱ بار با پیراهن استقلال در بازی‌های لیگ و لیگ قهرمانان آسیا دیده شده است. ۶۹۱ دقیقه یقیناً با احتساب وقت‌های اضافه بازی‌ها آماری فراتر از ۷۰۰ دقیقه حضور در ترکیب استقلال را پیش روی‌مان قرار می‌دهد؛ دقایقی چشمگیر که این انتظار را ایجاد می‌کند تا مهاجم جدید آبی‌ها عملکرد درخشانی هم از خود بر جای گذاشته باشد، اما آیا برآیند چشمگیر و قابل توجهی از این بازیکن در ترکیب استقلال می‌بینید؟

منشأ به‌جز گلی که در بازی با فولاد خوزستان از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، گلی برای استقلال نزده است.
در واقع او تا قبل از اینکه یک بازی دیگر مقابل الهلال را در کارنامه خود به ثمر برساند از حدود ۷۰۰ دقیقه بازی (با محاسبه وقت‌های اضافه) فقط یک‌بار موفق به گلزنی شده که چنین آماری یقیناً نمی‌تواند آمار درخشانی برای یک مهاجم باشد.
منشأ در این ایام که با پیراهن استقلال در بازی‌های لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته ۲ بار هم موفق به ارسال پاس گل شده است؛ یکی در همان بازی با فولاد که بهترین نمایش منشأ در تمام روزهایی بود که پیراهن تیم جدیدش را پوشید و دیگری در بازی با پیکان که آنجا هم موفق شد یک پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش فراهم کند.
از مهاجمی که هزینه چشمگیری روی دست استقلال گذاشته بدون شک انتظار گلزنی‌های بیشتری بود و اساساً جذب بازیکن در نیم‌فصل با همین هدف انجام می‌شود؛ تقویت و تحول تیم، اما هرچه پاتوسی برای استقلال مهره‌ای کارآمد و چشمگیر بود (هرچند که او هم در دو بازی اخیر افت کرده بود) منشأ به مهره‌ای کم‌اثر و حتی می‌شود گفت بی‌اثر بدل شده و در کمال شگفتی می‌بینیم وینفرد شفر همچنان روی مدار اعتماد به این بازیکن گام برمی‌دارد و می‌کوشد چه با حضور در ترکیب اصلی و چه به شکل تعویضی، منشأ را در ترکیب استقلال حفظ کند.
حضور منشأ در استقلال اما آنجا بیشتر زیر سوال می‌رود که کمتر از ۳ ماه پیش برانکو ایوانکوویچ به‌رغم کمبودهایی که در خط‌حمله تیمش داشت و می‌دانست جدایی بازیکنی که با فضای بازی در تیمش خو گرفته و جذب بازیکنان جدیدی که مشخص نیست بعد از نیم‌فصل بتوانند خود را با اتمسفر این تیم هماهنگ کنند، چه ریسک بزرگی است، اما باز هم حکم به اخراج این نیجریه‌ای داد و بی‌آنکه واهمه‌ای از عاقبت تصمیم‌اش داشته باشد، منشأ را از ترکیب پرسپولیس کنار زد. مهاجم نیجریه‌ای در حقیقت بازیکن متوسطی در ترکیب پرسپولیس بود که به‌زعم سرمربی این تیم نمی‌توانست همسو با تاکتیک‌های این تیم جلو برود و انتظارها را برآورده کند، اما در این میان مدیران باشگاه استقلال بی‌آنکه به اصل دلایل خروج منشأ از فهرست برانکو پی ببرند و بی‌توجه به چرایی‌ها و دلایل، این بازیکن را با سراسیمگی بسیار به خدمت گرفتند؛ تصمیمی عجیب و شک‌برانگیز که بیشتر حالت تبلیغاتی داشت تا یک کار عاقلانه و آینده‌نگرانه.

بیشتر بخوانید:

نعمتی: قرار نبود منشأ استقلالی شود

خلیل زاده: حساسیتی بین من و منشأ نبود


مدیران استقلال که تأیید شفر را هم در جذب منشأ گرفته بودند، با چنان آب و تابی خرید این بازیکن را در نقل‌ و انتقالات نیم‌فصل برجسته و بزرگ جلوه می‌دادند که آرام‌آرام داشت به همه تلقین می‌شد استقلال به‌واسطه همین خرید در نقل‌ و انتقالات مچ پرسپولیس را خوابانده و از رقیب سنتی‌اش پیشی گرفته اما همان پرسپولیس در حالی که هنوز مهره‌های جدید در ترکیب‌اش جا نیفتاده‌اند و متکی به کهنه‌سربازانش توانست فاتح دربی برگشت لقب بگیرد و استقلال را با منشأ و یک گردان بازیکن ذی‌قیمت زمین گیر کند و از مهلکه این بازی بزرگ بگذرد و خود را نزدیک‌ترین تیم به جام هجدهم معرفی کند.
پرسشی که پاسخ روشن تصمیم‌گیران استقلال را طلب می‌کند این است که چرا و به چه دلیل پس‌مانده پرسپولیس با پرداختی چشمگیر به استقلال ملحق می‌شود؟ بازیکنی که هیچ جایگاهی در تفکرات برانکو ندارد و مهره‌ای بلااستفاده محسوب می‌شود.
تصمیم‌گیران در باشگاه استقلال شاید با جذب گادوین در نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ هجدهم تصور می‌کردند می‌توانند خاطرات سال‌ها پیش جذب بازیکنان تیم رقیب از سوی مدیران قبلی را در اذهان استقلالی‌ها زنده کنند و خود را برنده مطلق نقل‌ و انتقالات لقب دهند، در حالی که بازیکن مورد نظر آنها هرگز آن مهره‌ای نبود که ظرفیت متحول ساختن خط آتش استقلال را داشته باشد و باید کدهایی که برانکو داده بود را جدی می‌گرفتند و هرگز سرمایه‌های خود را به پای این بازیکن نمی‌ریختند، اما وسوسه‌ها و خیالات خام آنها باعث شد دوباره کلاه گشادی سر استقلال برود.
وضعیت گادوین منشأ در استقلال امروز بی‌شباهت با آنچه الحاجی گرو و نویمایر رقم زدند نیست.
منشأ نیز مانند این نام‌ها مهره‌ای غالباً بی‌اثر در ترکیب استقلال بوده و مشخص نیست باشگاه استقلال با قرارداد یک و نیم‌ ساله‌ای که با این بازیکن منعقد کرده چه خواهد کرد و آیا می‌تواند این بازیکن را به همان دلایلی که خیلی پیش‌تر پرسپولیس به آن رسیده بود و برانکو آلارم‌ هایش را به فوتبال ایران و دیگر تیم‌ها داده بود، از لیست خود خارج کند یا باید غرامت یک فصل بازی نکردن در استقلال را هم به منشأ بپردازد و بعد مجوز خروج این بازیکن از فهرست استقلال را بگیرد؟!

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهتاش فریبا: بعد از دربی شرایط تیم به هم ریخت؛ امیدوارم حداقل یک امتیاز بگیریم!

د آوریل 8 , 2019
پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: هواداران حق دارند از عملکرد باشگاه در دیدارهای اخیر ناراحت باشند اما این تیم برای نتیجه گرفتن در دیدارهای آینده به حمایت نیاز دارد. به گزارش استقلال نیوز، بهتاش فریبا پیشکسوت و عضو کمیته فنی باشگاه استقلال در گفتوگو با م...