وزیر ورزش، نا امنی را تأیید کرد

به گزارش مشرق، حدود یک هفته است که فوتبال کشور دستخوش تصمیمات و اقدامات سیاسی شده که تنها اثر آن نگران کردن میلیون‌ها طرفدار تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بوده است. در روزهای گذشته طرفداران تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهرخودرو نگران از دست دادن میزبانی در این رقابت‌ها بودند که البته این موضوع به خیر گذشت اما باز هم آنچه که مورد نظر AFC بود، اعمال شد.

بیشتر بخوانید:

همان شد که AFC گفته بود! چه چیز فرق کرد؟

هفته گذشته که AFC اعلان کرد به دلیل ناامنی در ایران، تیم‌های چهارگانه کشورمان برای حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باید کشور ثالثی را انتخاب کنند، موجی از ناراحتی بین طرفداران این تیم‌ها به وجود آمد؛ البته مدیران تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو نیز بلافاصله اعلام‌کردند که در صورت نهایی‌شدن تصمیم سیاسی کنفدراسیون فوتبال آسیا از حضور در رقابت‌ها انصراف خواهند داد. در نهایت مدیران این تیم‌ها به مالزی سفر کردند و بعد از برگزاری جلسه با مسوولان AFC اعلام شد که دستاوردی بزرگ و پیروزی بزرگ به دست آمده است. این مساله آنچنان از سوی برخی افراد و مسوولان ورزشی کشور برجسته شد تا کسی به این مساله توجه نکند که چرا از همان ابتدا کنفدراسیون فوتبال آسیا نباید درگیر چنین سیاسی‌کاری‌هایی شود؛ امری که به‌طور مستقیم متوجه مسوولان ورزشی کشور و فدراسیون فوتبال بوده است.

میزبانی در برگشت
AFC روز پنجشنبه بعد از برگزاری جلسه مشترک با مدیران تیم‌های ایرانی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه اعلام شد براساس توافق صورت‌گرفته بین نمایندگان باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا، دیدارهای دو تیم استقلال و شهرخودرو مقابل تیم‌های الکویت کویت و الریفاع بحرین مطابق بیانیه پیشین در کشور امارات برگزار خواهد شد و دیدارهای تیم‌های ایرانی در هفته‌های اول، دوم و سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان در خارج از خانه برگزار شده و سپس دیدارهای خانگی در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم در ایران انجام خواهد شد. نکات مطرح‌شده در بیانیه کنفدراسیون فوتبال آسیا در اصل همان پیشنهاد اولیه این کنفدراسیون بعد از اعلام انصراف تیم‌های ایرانی و دریافت بازخوردهای منفی بسیار از سوی فوتبال‌دوستان بود؛ اما نحوه اعلام این مساله از سوی برخی مسوولان ورزشی کشور به صورت یک دستاورد بزرگ مطرح شد.

چه کسی از نبود امنیت گفت؟
در همین ارتباط آقای محمد دادکان، رییس پیشین فدراسیون فوتبال کشور انتقادات تندی علیه وزارت ورزش و مدیران باشگاه‌های ایرانی مطرح کرد. وی در گفت‌وگو با رادیوتهران اظهار کرد: هر قوم و مملکتی را دو چیز زمین می‌زند؛ دروغ و افراد نالایق. شما ببینید ما با دروغ سازگاریم یا راستی‌ها. اینکه بخواهیم «ماله بکشیم» در واقع جامعه را از بین می‌بریم. دادکان در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: مدیران ما تا 

دو روز پیش می‌گفتند شرافت و حیثیت ملی، ولی امروز می‌گویند پیروز شدیم. مردم را چه فرض کرده‌اید؟ جلسه شما با دبیر کل AFC بوده است. من خودم هنوز عضو AFC هستم و در جریان اخبارش قرار می‌گیرم. شما با دبیر کل کنفدراسیون آسیا جلسه داشتید. رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرد: مگر دبیر کل می‌تواند کاری کند؟ مگر شما به‌عنوان مدیر باشگاه‌های مطرح هنوز وظایف دبیر کل را نمی‌دانید؟ دبیر کل که نمی‌تواند به شما بگوید میزبانی می‌دهم یا نه. او باید حرف‌های شما را یادداشت کند و به مسوولان بالادست خود و کمیته مسابقات بگوید. پیروز چه شده‌اید؟ بازی‌های شما خارج از ایران است. رییس پیشین فدراسیون فوتبال افزود:

کنفدراسیون آسیا 
بر اساس حرف‌های ما این تصمیم -سلب میزبانی از نمایندگان ایران- را گرفته است. وزیر ورزش قبلاً مصاحبه کرد و پنج هفته لیگ را با فدراسیون فوتبال متوقف کردند چون می‌گفتند امنیت در کشورمان نیست و بازی‌های لیگ تعطیل شد. دادکان در ادامه انتقاداتش از وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: مسوولان کنفدراسیون آسیا تمام اخبار را می‌دانند. شما ناامنی را اعلام کردید و شما باید جوابگو باشید، نه AFC. همه چیز را در خفا و دروغ پیش نبریم. صحبت‌های وزیر را که گفت امنیت نداریم و بازی پرسپولیس و تراکتور را به تعویق انداختند، برای مردم منتشر کنید. دادکان گفت: شما گفتی نمی‌رویم به لیگ قهرمانان آسیا ولی می‌روی، کُرنش هم می‌کنی ولی برایت «تره خرد نمی‌کنند. می‌گویند به مسابقات نمی‌رویم. خب نروید چرا می‌گویید عزت و شرافت ملی؟

12 میزبانی گرفتیم
صحبت‌های دادکان در گفت‌وگو با رادیو با واکنش مسوولان وزارت ورزش مواجه شد. در همین ارتباط سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش به تشریح مذاکرات انجام‌شده در مقر AFC پرداخت و با کنایه به اظهارات دادکان گفت: دو میزبانی دادیم و ۱۲ میزبانی گرفتیم. آقای مهدی علی‌نژاد که همراه مدیران باشگاه‌های ایرانی به مالزی سفر کرده بود درباره جلسه با مسوولان کنفدراسیون آسیا اظهار کرد: جمعه هفته قبل بود که نامه‌ای از کنفدراسیون آسیا به ایران رسید مبنی بر اینکه بازی‌های پلی‌آف و بازی‌های خانگی نمایندگان ایران در مرحله گروهی باید در خارج از ایران برگزار شود. وی ادامه داد: تظاهرات، تغییر پرواز شرکت‌های هوایی و... از دلایل عنوان‌شده در این نامه بود. همه به این موضوع ورود کردیم و محکم روی این موضع ایستادیم که خارج از ایران بازی نمی‌کنیم. همزمان لابی‌ها را به صورت جدی شروع کردیم. دوشنبه نامه دیگری آمد مبنی بر اینکه کل بازی‌های گروهی باید خارج از ایران باشد. در این نامه گفته بودند کمیته اجرایی عالی‌ترین رکن AFC هم تصمیم کمیته مسابقات را تایید کرده است ولی دو پروپوزال برای ما در نظر گرفته بودند. اعتقاد ما این بود که هر دو پروپوزال حرکت خطرناکی بود که می‌توانست ما را دچار گمراهی کند.

با هواپیما آمدیم، نه کشتی
سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم در ادامه سخنان خود گفت: آنها دو پروپوزال داده بودند که ابتدا تیم‌های ایرانی در زمین حریف به میدان بروند و سپس در ماه مارس شرایط امنیتی ایران را بررسی کنند و تصمیم بگیرند. این تجربه را در بحث بازی با تیم‌های عربستان در زمین بی‌طرف هم داشتیم. آن موقع بازی با تیم‌های عربستان را عقب انداختند و گفتند شرایط را بررسی می‌کنیم. یک‌بار AFC پنج سال پیش این کار را کرده بود. نمی‌توانستیم از حق‌مان بگذریم روی چیزی که تضمینی وجود نداشت. طبیعی بود که این را هم نپذیرفتیم. علی‌نژاد درباره اینکه کنفدراسیون آسیا قبلاً هم چنین موضعی داشته و سفر نمایندگان کشورمان به مالزی دستاوردی نداشته است، تاکید کرد: در نامه قبلی گفته شده بود که دبیرخانه ارزیابی را از ایران در ماه مارس انجام می‌دهد و آن موقع تصمیم می‌گیرد. لازم است از وزارت خارجه و مجلس و دستگاه‌های مسوول که به ما در این گفت‌وگوهای سطح بالا کمک کردند، تشکر کنم. در ابتدای جلسه همان موضع اول را گرفتیم و گفتیم که ایران امن است و شاهد و مدرکی بر دلایل AFC نیست. به مسوولان کنفدراسیون آسیا گفتیم که ما با پرواز به مالزی آمده‌ایم، نه با کشتی. گفتیم تظاهراتی در ایران نداریم و مشکل امنیتی وجود ندارد.

درخواست تنفس برای تصمیم کبری
سرپرست معاونت قهرمانی وزارت ورزش در بخش دیگری از سخنان خود با تایید تلویحی سخنان دادکان درباره تصمیم‌گیرنبودن دبیر کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد: آقایی مصاحبه کرده (محمد دادکان، رییس پیشین فدراسیون) و گفته است وینزور جان کاره‌ای نیست که با او مذاکره کرده‌اند. بله، او نمی‌توانست به‌تنهایی تصمیم بگیرد و نیم ساعت درخواست تنفس کرد. وینزور جان با افراد مرتبط تماس گرفت. در همان زمان کم، تماس‌های متعددی وجود داشت. بعد از نیم ساعت وی گفت شرط شما را می‌پذیریم، یعنی اینکه بازی‌ها در خانه شما (ایران) و بدون پیش‌شرط برگزار شود. در هرصورت تیم فوتبال استقلال که دیروز با برخی مسائل پیش‌آمده خود را به شهر دوبی رساند، امروز، شنبه (5 بهمن‌) ساعت 17:50 (به وقت تهران) در کشور امارات به مصاف الکویت کویت خواهد رفت تا مسابقه خود در مرحله پلی‌آف را برگزار کند. حالا باید منتظر ماند و دید سرنوشت دیگر تیم‌های ایرانی در دور رفت این رقابت‌ها که همگی در خارج از کشور برگزار می‌شود، به کجا 
خواهد رسید.

منبع: روزنامه صبح نو

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پلی آف لیگ قهرمانان آسیا 2020/ برتری استقلال مقابل الکویت در نیمه نخست؛ با شیخ هر چیزی امکان‌پذیر است

ش ژانویه 25 , 2020
نیمه نخست بازی تیم های استقلال ایران و الکویت کویت از مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا  با برتری به پایان رسید. به گزارش استقلال نیوز، نیمه نخست بازی تیم های فوتبال استقلال ایران و الکویت کویت از ساعت 17:50 امروز (...