تاریخچه تقابل های استقلال و نساجی/ سیزده‌به‌در استراماچونی در مازندران

سرویس ورزش مشرق - تیم های استقلال و نساجی مازندران در حالی دوشنبه ساعت ۱۵:۳۰ در هفته یازدهم لیگ برتر به مصاف هم می روند که به رغم غیبت ۱۷ ساله تیم قائمشهری در سطح اول فوتبال ایران، هر دو تیم تقابلهای زیادی با هم در قالب دیدارهای رسمی و دوستانه داشته اند. در ادامه این گزارش مروری گذرا به اولین تا آخرین رویارویی این دو تیم داشتیم تا تعداد برد و باخت هایشان مشخص شود. یادآور می شود این سیزدهمین دیدار دو تیم در تاریخ بعد از انقلاب است که استراماچونی برای هدایت تیمش در این مصاف عازم شمال ایران شد.

*اولین دیدار ۳۵ سال پیش!

استقلال و نساجی برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۶۳ و در قالب یک دیدار دوستانه به مصاف هم رفتند. مسابقه ای که در ورزشگاه شهید متقی ساری برگزار و با تساوی ۱-۱ دو تیم به پایان رسید. در آن مصاف رحیم دست نشان برادر نادر دست نشان سرمربی تیم میزبان بود و هدایت تیم استقلال را زنده یاد منصور پورحیدری برعهده داشت.

*پنالتی که حجازی گل خورد!

در نخستین تقابل این دو تیم تک گل تیم میزبان از روی نقطه پنالتی توسط برادر سرمربی تیم نساجی نادر دست نشان به ثمر رسید. او پنالتی را در حالی زد که زنده یاد ناصر حجازی درون چارچوب دروازه استقلال ایستاده بود. تک گل استقلال در آن بازی را هم جعفر مختاریفر زد.

مصاف دوستانه تیم های نساجی و استقلال در سال ۱۳۶۴ که با نتیجه ۱-۵ به سود تیم شمالی تمام شد

*دومین مصاف در اوج جنگ!

سال ۱۳۶۴ و در اوج دوران جنگ تحمیلی که لیگ فوتبالی در کشور برگزار نمی شد تیم استقلال برای برگزاری یک دیدار دوستانه دیگر راهی قائمشهر شد تا در استادیوم اصلی آن شهر با نساجی دیدار کند. مصافی که با نتیجه ۱-۵ به سود تیم میزبان به پایان رسید. مسابقه ای که استقلال با ترکیب اصلی اش به میدان نرفت ولی از جمع نفرات نامی آن روزها پرویز مظلومی، جعفر مختاریفر یا صادق ورمزیار ۱۷ ساله در ترکیب استقلال حضور داشتند و دروازه بان آن تیم در آن دیدار مجید رضایی بود. در آن مصاف هم رحیم دست نشان سرمربی نساجی و منصور پورحیدری سرمربی استقلال بودند.

* سومین تقابل؛ حضور در لیگ!

دو تیم تهرانی و مازندرانی در سال ۱۳۷۰ پس از ۶ سال رودرروی هم قرار گرفتند. اولین دوره لیگ آزادگان. بازی که در استادیوم آزادی برگزار شد و در پایان با برد ۰-۱ استقلال به پایان رسید.

*چهارمین مصاف؛ دومین تساوی!

نساجی و استقلال در دور برگشت لیگ آزادگان همان سال (۱۳۷۰) در قائمشهر بار دیگر روبروی هم بازی کردند که نتیجه اش ۱-۱ شد. لیگی که استقلال در پایان با دو امتیاز اختلاف نسبت به پاس تهران نایب قهرمان شد.

*دیدار پنجم و ششم؛ رقابت حذفی!

استقلال با سرمربیگری یوگنی سوکوموروخوف روس در سال ۱۳۷۲ در چارچوب جام حذفی به تور تیم نساجی خورد. این دو تیم در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف هم رفتند که بازی رفت ۱-۱ شده و دیدار برگشت در تهران ۰-۰ به پایان رسید و تیم استقلال با توجه به گل زده در خانه حریف به دور بعد صعود کرد.

*دیدار هفتم؛ باز هم دوستانه!

تیم نساجی در سال ۱۳۷۸ به دعوت تیم استقلال به تهران آمد تا در قالب یک دیدار دوستانه به دیدار این تیم برود. سوکوموروخوف برای دومین بار هدایت استقلال را در دست داشت. دو تیم در ورزشگاه مرغوبکار به مصاف هم رفتند که در پایان استقلال ۲-۴ مغلوب تیم مهمان مازندرانی اش شد!

*تقابل هشتم؛ حذف نساجی!

در همان سال ۱۳۷۸ در قرعه کشی جام حذفی استقلال به قرعه نساجی خورد. مسابقه ای که در پایان با نتیجه ۰-۲ به سود تیم استقلال به پایان رسید. این مسابقه هم در وطنی قائمشهر برگزار شد.

*مصاف نهم؛ انتقام پنج تایی!

طرفداران استقلال که همیشه از باخت ۱-۵ تیم مجبوبشان در بازی دوستانه ۱۴ سال پیش (سال ۱۳۶۴) به تلخی یاد می کردند در دیدار برگشت جام حذفی سال ۱۳۷۸ نفس راحتی کشیدند. بازی که در استادیوم آزادی برگزار شد و استقلال با ۵ گل قائمشهری ها را درهم کوبید.

*مسابقه دهم؛ برد استقلال!

نساجی مازندران در پاییز ۱۳۹۶ و پس از ۱۸ سال برای دهمین بار در چارچوب یک مسابقه حذفی به دیدار استقلال رفت. این دیدار در استادیوم آزادی برگزار شد. سرمربیگری استقلال در آن بازی برعهده وینفرد شفر بود و هدایت تیم نساجی را مهدی پاشازاده در دست داشت. مسابقه با نتیجه ۱-۲ به سود استقلال به پایان رسید.

*یازدهمین دیدار؛ تولد دوباره نساجی!

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ این دو تیم در چارچوب هفته هفتم لیگ برتر بار دیگر به مصاف هم رفتند. فصل هجدهم برای نساجی تولد دوباره ای محسوب می شد که باز هم به سطح اول فوتبال ایران بازگشته بود. استقلال با سرمربیگری وینفرد شفر و نساجی با مربیگری جواد نکونام. بازی در ورزشگاه وطنی قائمشهر برگزار و در پایان با نتیجه ۰-۰ امتیازاتش بین دو تیم تقسیم شد.

*آخرین تقابل؛ برد شب عید استقلال!

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ دو تیم تهرانی و قائمشهری آخرین مصاف سال گذشته و آخرین رویارویی شان را برگزار کردند. دیداری که با تک گل مرتضی تبریزی از روی نقطه پنالتی ۰-۱ به سود استقلال تمام شد. مجید جلالی سرمربیگری نساجی را در دست داشت و استقلال همچنان با وینفرد شفر کار می کرد.

*تقابل های لیگ برتری با مربیان پاسی!

از نکات جالب توجه دیدارهای تیم استقلال و نساجی در لیگ برتر این است که هر بار استقلال با این تیم بازی کرده مکربیانی در نساجی هدیات این تیم را در دست داشته اند که یا در پاس بازی می کردند یا در پاس مربیگری کرده اند. جواد نکونام که فصل هجدهم این تیم را روبروی استقلال به میدان فرستاد بازیکن پاس بود. مجید جلالی به عنوان مربی با پاس قهرمان لیگ برتر شد که نیم فصل دوم لیگ قبل هدایت این تیم را برعهده داشت و محمدرضا مهاجری مربی فعلی این تیم هم سابقه مربیگری در رده پایه باشگاه پاس تهران را دارد.  

جدول تقابل های دو تیم استقلال و نساجی مازندارن

اسامی تیم ها

بازی

برد

مساوی

باخت

زده

خورده

تفاضل

استقلال

۱۲

۵

۵

۲

۱۷

۱۳

۴+

نساجی

۱۲

۲

۵

۵

۱۳

۱۷

۴-

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس/ استراماچونی در جاده شمال

د نوامبر 25 , 2019
مشرق نیوز - عکس/ استراماچونی در جاده شمال ...