جدی ترین گزینه‌های داوری دربی ۹۰

به گزارش مشرق، دربی ۹۰ در آخرین روز تابستان بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس و به میزبانی آبی‌پوشان از ساعت ۱۸:۴۵ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد و نکته قابل‌توجه اینکه از حالا و در فاصله ۳هفته مانده به آغاز این رقابت گمانه‌زنی‌ها برای معرفی نام داور این دیدار آغاز شده است. در همین خصوص قصد داریم گزینه‌های قضاوت دربی ۹۰ را مورد بررسی قرار داده و بیشترین و کمترین شانس‌های قضاوت این دیدار را معرفی کنیم.
بیشتر بخوانید:

 نگاه آماری به آخرین دربی از لحاظ داوری

دربی ۸۹ در تاریخ ۱۰ فروردین امسال برگزار شد. تقابل استقلال و پرسپولیس در هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال با گل احمد نوراللهی با نتیجه یک بر صفر به سود سرخ‌پوشان پایتخت به اتمام رسید تا شاگردان برانکو ایوانکوویچ سه امتیاز ارزشمند را کسب کنند. در این دیدار اشکان خورشیدی پنجاه‌وهشتمین داوری بود که دربی پایتخت را قضاوت کرد. از سوی دیگر او بیست‌وششمین قاضی ایرانی حساس‌ترین رقابت باشگاهی کشور بود.

اشکان خورشیدی را در این دیدار، رضا سخندان و علی میرزابیگی به‌عنوان کمک همراهی کردند. همچنین زکی‌پور و علی کریمی از استقلال و شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی از پرسپولیس در این دیدار از داور کارت زرد دریافت کردند.

البته پنالتی بحث‌برانگیزی که خورشیدی در این دیدار برای استقلال گرفت، از نقاط عطف قضاوت این داور در این دیدار بود که بعدا همه کارشناسان روی درستی آن صحه گذاشتند؛ هرچند این پنالتی بدشگون توسط فرشید اسماعیلی برای استقلال به گل تبدیل نشد تا مشکلات و حاشیه‌های استقلال از این پنالتی و این دیدار برای این تیم درحالی آغاز شود که شاگردان شفر تا قبل از این دیدار در کورس قهرمانی بودند و با این شکست، صدر و کورس را با هم از دست دادند.

 آخرین داور دربی بزرگ‌ترین غایب امسال

دربی ۹۰ درحالی برگزار می‌شود که اشکان خورشیدی داور آخرین دربی برگزارشده، به‌طور حتم این دیدار را قضاوت نخواهد کرد. این داور به دلیل آسیب‌دیدگی در پیش‌فصل امسال از بزرگ‌ترین غایبان داوری رقابت‌های امسال به شمار می‌رود. البته زاهدی‌فر و کرمانشاهی نیز به همین دلیل قضاوت در نیم‌فصل اول رقابت لیگ برتر را از دست دادند و طبعا گزینه‌های قضاوت دربی هم نیستند.

 تمام گزینه‌های دربی ۹۰

بنابراین با کنار رفتن خورشیدی و زاهدی‌فر از بین داوران باقی‌مانده تعداد انگشت‌شماری برای قضاوت مهم‌ترین دیدار باشگاهی ایران نامزد خواهند بود که در زیر به اسامی آنها و مقدار شانسی که برای قضاوت این دیدار دارند، خواهیم پرداخت.

 مهدی سیدعلی

سیدعلی بعد از فغانی، دومین داور باتجربه لیگ برتر به شمار می‌رود و این درحالی است که از وی به‌عنوان پرشانس‌ترین داور دربی ۸۹ نیز نام برده می‌شود. این داور باتجربه و تهرانی که از کارمندان شهرداری تهران نیز به شمار می‌رود، قضاوت‌های کم‌چالش و کم‌حرف و حدیثی را به نسبت در این مدت اخیر انجام داده و چه‌بسا بتوان با توجه به سابقه و تجربه وی، از سیدعلی به‌عنوان پرشانس‌ترین داور برای قضاوت دربی ۹۰ نام برد.

 موعود بنیادی‌فر

بنیادی‌فر دومین نفر در لیست داوران بین‌المللی بعد از فغانی به شمار می‌رود و امسال نیز دیدار افتتاحیه لیگ برتر بین پرسپولیس و پارس جم را بدون مشکل خاصی قضاوت کرد. البته برخلاف سیدعلی، بنیادی‌فر معمولا قضاوت‌های پرحرف و حدیثی را در فصول گذشته برای سرخابی‌ها انجام داده و چه‌بسا همین موضوع شانس‌های این داور برای قضاوت در دربی ۹۰ را به میزان بسیار کمی نسبت به سیدعلی کاهش دهد. با این حال گفته می‌شود وی شانس برابری نسبت به سیدعلی برای قضاوت بازی حساس هفته چهارم دارد.

 محمدرضا اکبریان

اکبریان را باید یکی از کم‌حاشیه‌ترین داوران لیگ برتر معرفی کنیم. البته او کمتر برای استقلال و پرسپولیس سوت زده و همین موضوع او را مصون از حاشیه‌ها نگه‌ داشته است. اکبریان که تا فصل گذشته به خاطر مشکل کمردرد با کتانی رانینگ قضاوت می‌کرد، امسال با برطرف شدن مصدومیتش به دوران اوج از لحاظ آمادگی بدنی بازگشته ولی از لحاظ شانس قضاوت برای دربی، این داور شانس کمتری نسبت به دو گزینه‌ای که در بالا عنوان شد، دارد.

 برادران حیدری درگیر قضاوت بین‌المللی

برادران حیدری(بیژن و پیام) در زمان دربی برای قضاوت در رقابت‌های مرحله گروهی قهرمانی نوجوانان آسیا به همراه وحید کاظمی در کشورهای اندونزی، قطر و میانمار حضور دارند و تاریخ برگشت هر ۳ داور دقیقا شب ۳۱ شهریور و بعد از برگزاری دربی خواهد بود. نکته قابل‌توجه اینکه علی میرزابیگی و علیرضا ایلدروم نیز به خاطر حضور در این رقابت‌ها دربی ۹۰ را از دست خواهند داد.

گفتنی است اگر فدراسیون فوتبال به این نتیجه برسد که یکی از این ۳ داور (به‌خصوص بیژن حیدری) دربی ۹۰ را سوت می‌زند، باید مکاتبه لازم را برای کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام دهد تا آنها حداقل ۴۸ ساعت زودتر برای قضاوت این دیدار از هفته چهارم به ایران بازگردند.

 علیرضا فغانی بدون شانس

در این بین باید به رکورددار قضاوت دربی بین داورانی که هنوز در این عرصه قرار دارند، اشاره کرد. علیرضا فغانی بعد از دربی ۸۸ دیگر فرصت قضاوت این دیدار را پیدا نکرد و با توجه به اتفاقات اخیر دیدار استقلال و فولاد و توجه کمیته داوران به داوران جوان‌تر، به نظر می‌رسد این داور تقریبا هیچ شانسی برای قضاوت دربی آخرین روز تابستان نداشته باشد.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ستار همدانی: استقلال نیاز به دو فرمانده دارد؛ شنیدم ابراهیمی در حال بازگشت به استقلال است!

چ سپتامبر 4 , 2019
پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: استقلال نیاز به یک فرمانده درون زمین و یک فرمانده روی نیمکت دارد تا این تیم را از شرایط فعلی خارج کند. به گزارش استقلال نیوز، ستار همدانی پیشکسوت استقلال در گفت وگو با خبرنگار مهر، در خصوص شرایط استقلال و دیداره...