تحقیق و تفحص از «استقلال و پرسپولیس» آماده قرائت است/ سرانجام طرح «جمعیت و خانواده»

به گزارش مشرق، برنامه تلویزیونی «چهل 57» شامگاه پنج‌شنبه 17 مرداد با محوریت استان فارس و با حضور جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به روی آنتن شبکه «شما» رفت.

جعفرپور در این برنامه به ویژگی‌های منطقه لارستان در استان فارس اشاره کرد و اظهار داشت: بخش عمده‌ای از وضعیت مناسب اقتصادی در این منطقه، ناشی از فعالیت و رفت و آمد اهالی منطقه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و این یکی از راههای معمولی کسب و کار مردم این منطقه است.

وی با اشاره به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در منطقه لارستان گفت: فعالیت گسترده خیرین، یکی دیگر از ویژگی‌های لارستان، خنج و گراش است که این ویژگی هم ناشی از خون‌گرمی و سخاوت مردم این دیار است.

بیشتر بخوانید:

انتقاد پژمانفر به جایگاه "فرهنگ" در دولت

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص وضعیت ارتباط نسل جوان با هویت فرهنگی و تمدنی ایران اظهار داشت: به نظر من، علیرغم برخی مسائل ظاهری، نسل جوان ارتباط مستحکمی با این ریشه تمدنی دارد و اگر ضعفی هم در این زمینه وجود دارد، ناشی از عدم معرفی گذشته‌ها به جوانان است.

جعفرپور ادامه داد: در زمینه رسیدن به قله‌های اخلاقی که از اهداف مهم انقلاب اسلامی بوده، با چالش جدی مواجه هستیم و این چالش هم از مسئولین و الگوها شروع می‌شود، وگرنه مردم ما از بهترین‌ها هستند.
وی افزود: به عنوان مثال، در حوزه سبک زندگی با چالش‌هایی مواجهیم که از جمله مصادیق آن، مصرف‌زدگی و اسراف است و این بر روی اقتصاد کشور هم تاثیر مستقیم دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص مسئله حجاب و عفاف در جامعه و چالش‌های آن نیز اظهار داشت: ریشه بسیاری از مسائل از جمله حجاب و عفاف به آموزش و پرورش برمی‌گردد. هر کار فرهنگی دیگری هم از این نقطه شروع می‌شود.

جعفرپور افزود: علاوه بر این، باید به این سوال هم پاسخ داده شود اینهمه لباس نامناسب و غیرمتناسب با شأن بانوان در کجا تولید می‌شود؟ و دیگر اینکه، چرا برای تولید چادر مشکی یارانه مناسبی اختصاص داده نمی‌شود؟

وی همچنین درباره عمل نکردن برخی دستگاههای فرهنگی به وظایفشان تصریح کرد: در همین مجلس دهم طرحی را با عنوان ارتقاء اخلاق عمومی از طریق دستگاههای اجرایی و عمومی نوشتیم که مبنای آن پوشش دادن خلأهای موجود در حوزه فرهنگی از جمله نبودن ضمانت اجرا و ناظر بوده است؛ این طرح هنوز به صحن نیامده و در نوبت بررسی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده اشاره کرد و گفت: این طرح که از مجلس نهم باقی مانده، ناظر به چالش‌های آینده کشور از جمله پیری جمعیت است؛ در حال حاضر، نرخ جاشینی جمعیت در کشورمان که باید 2.1 درصد باشد، در برخی جاها به زیر یک درصد رسیده است.

جعفرپور خاطرنشان کرد: این طرح که زمان زیادی به آن اختصاص داده شده، هم‌اکنون در نوبت بررسی در صحت مجلس است و امیدواریم در همین مجلس بتوانیم آن را در صحن مجلس بررسی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین تحقیق و تفحص‌هایی که در کمیسیون فرهنگی مجلس تاکنون مطرح شده، اظهار داشت: تحقیق و تفحص از وضعیت 10 سال اخیر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از جمله این موارد است که در حال حاضر به انتها رسیده و گزارش آن آماده قرائت در صحن است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: این تحقیق و تفحص شامل موارد متعدد از جمله وضعیت درآمدهای این دو باشگاه و نحوه هزینه‌کرد آنها و نیز تخلفات صورت‌گرفته در این حوزه است؛ پس از قرائت گزارش در صحن مجلس و موافقت نمایندگان، برای پیگیری‌ قضایی به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

جعفرپور همچنین با اشاره به عملکرد فراکسیون امید در مجلس و در کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: مهمترین ایراد ما به این دوستان این است که دربست در اختیار طرح‌ها و لوایحی بوده‌اند که دولت از آنها حمایت می‌کند.

وی درباره عملکرد کلیت مجلس دهم نیز گفت: به اعتقاد من، مجلس دهم نسبت به مجلس نهم نمره کمتری می‌گیرد؛ چراکه به دلیل هم‌وزن بودن جریان‌های مختلف در مجلس، گاهی اوقات مواد و تبصره‌ها هم تقسیم می‌شود و هم‌جهتی لازم در تصمیم‌گیری‌ها مشاهده نمی‌شود.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دادن پیراهن شماره ۱۰ به قائدی خیلی زود بود

ج آگوست 9 , 2019
به گزارش مشرق، شاهرخ بیانی که سال‌هاست در خارج از کشور اقامت دارد در خصوص شرایط این روز‌های آبی‌پوشان با ما هم‌صحبت شد. این گفت‌وگو را بخوانید.* ابتدا تولدتان را تبریک می‌گوییم.از شما ممنونم که به یاد من بودید و از همه کسانی که روز تولد مرا تبریک گفتند...