سرنوشت شوم سرمربیان موقت استقلال

به گزارش مشرق، وینفرد شفر سرمربی آلمانی باشگاه استقلال تهران که فصل گذشته همراه با این تیم قهرمان جام حذفی شده بود، در این فصل نتوانست نتایج قابل قبولی را همراه با آبی‌پوشان پایتخت بگیرد و با تشخیص مسوولان باشگاه استقلال از سرمربیگری این تیم کنار رفت و جای او فرهاد مجیدی مربی فعلی این تیم به عنوان سرمربی موقت باشگاه استقلال انتخاب شد. این برای اولین بار نیست که استقلالی‌ها در اواخر فصل سرمربی موقت برای تیم خود انتخاب می‌کنند. آبی‌پوشان تهرانی در ۲۰ سال گذشته چندین بار این کار را انجام داده‌اند و از انتخاب سرمربی موقت خاطرات تلخ و شیرینی دارند. به بهانه انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت باشگاه استقلال، عملکرد سرمربیان موقت این باشگاه در ۲۰ سال گذشته را بررسی کرده‌ایم.

باخت عجیب و برکناری حجازی

چند روز بعد از شکست ۲ بر یک در فینال جام باشگاه‌های آسیا مقابل جوبیلو ایواتا در ورزشگاه آزادی، شاگردان زنده‌یاد ناصر حجازی در تیم استقلال باید به مصاف سایپا می‌رفتند. استقلالی‌ها که قهرمانی در آسیا را از دست داده بودند در آن بازی ابتدا با ۳ گل از میهمان خود پیش افتادند اما در ادامه‌ی بازی ۴ گل از نارنجی‌پوشان تهرانی خوردند و بازی ۳ بر صفر برده را با باخت ۴ بر ۳ عوض کردند. این شکست عجیب در ورزشگاه آزادی حرف و حدیث‌های زیادی را با خود به همراه داشت و منجر به برکناری ناصر حجازی از باشگاه استقلال شد. بعد از برکناری حجازی که همراه با استقلال به فینال باشگاه آسیا رسیده بود فینالی که دیگر در سال‌های گذشته برای استقلالی‌ها تکرار نشد، جواد زرینچه در کنار ابراهیم طالبی به عنوان مربی موقت این باشگاه تا پایان فصل انتخاب شد و بعد از پایان فصل هم استقلالی‌ها برای فصل جدید زرینچه را کنار گذاشتند و یوگنی سوکوموروخوف روس را برای نشتسن روی نیمکت این تیم انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید:

فرهاد در مسیر اسطوره‌کشی

قهرمانی با امیر

در پایان اولین دوره‌ی رقابت‌های لیگ برتر استقلال تهران در روز آخر رقابت‌ها قهرمانی را با باخت یک بر صفر مقابل ملوان بندر انزلی از دست داد. این باخت منجر به کنار رفتن زنده‌یاد منصور پورحیدری از هدایت این تیم شد. امیر قلعه‌نویی کاپیتان سابق استقلال در پایان فصل به عنوان مربی موقت این باشگاه انتخاب شد. قلعه‌نویی با انتخاب به عنوان مربی موقت موفق شد این تیم را قهرمان جام حذفی کند. با وجود قهرمانی در جام حذفی قلعه‌نویی که مربی موقت این باشگاه بود کنار گذاشته شد و رولند کخ آلمانی برای دومین دوره‌ی لیگ برتر به عنوان سرمربی این باشگاه انتخاب شد. قلعه‌نویی که توقع داشت بعد از قهرمانی در جام حذفی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شود، از تصمیم مدیران وقت استقلال شدیداً ناراحت شد و از همان موقع اختلافش با مدیران وقت باشگاه استقلال آغاز شد.

باز هم موقت باز هم زرینچه

رولند کخ آلمانی که با سر و صدای زیاد برای لیگ دوم به استقلال آمده بود، پس از هجده هفته از این تیم کنار گذاشته شد و هدایت استقلال به طور موقت به جواد زرینچه‌ای سپرده شد که پیش از این هم یکبار به عنوان مربی موقت در استقلال انتخاب شده بود و نتایج قابل قبولی هم گرفته بود. این بار اما زرینچه در لیگ برتر که فضایی کاملاً متفاوت داشت، روی نیمکت مربیگری استقلال نشسته بود. چهار بازی که زرینچه مسئولیت فنی را بر عهده داشت، استقلال در برابر سپاهان، پیکان و سایپا شکست خورد و تنها یک مساوی برابر ابومسلم به دست آورد تا بعد از این چهار بازی مربی موقت بعدی جای زرینچه را بگیرد.

زنده‌یاد منصور پورحیدری در چهار بازی آخر فصل به جای زرینچه آمد و هدایت آبی پوشان را عهده‌دار شد. پورحیدری در اولین بازی که بعد از زرینچه، مربیگری استقلال را بر عهده داشت موفق شد ذوب آهن را با ۳ گل مغلوب کند اما سه بازی پایانی دومین فصل لیگ برتر نتیجه‌ای جز شکست برای استقلال به همراه نداشت و پرسپولیس، استقلال اهواز و فجر سپاسی سه شکست دیگر را هم به استقلال تحمیل کردند تا فصل ناموفق استقلال با شکست‌های متوالی برای این تیم به پایان برسد.

پیروزی با مربیان موقت

بازگشت زنده‌یاد ناصر حجازی به استقلال با ناکامی دوباره این مربی همراه بود اما دوران حضور حجازی فقط ۱۲ هفته طول کشید تا استقلال به دنبال جانشینی برای او باشد. هفته سیزدهم فرا رسید و استقلال که هنوز مربی خود را انتخاب نکرده بود، هدایت تیمش در بازی برابر راه آهن را به اصغر حاجیلو سپرد. حاجیلو که پیش از این سرپرست استقلال بود، فقط در همین دیدار هدایت استقلال را بر عهده داشت و موفق شد راه آهن را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهد. هر دو گل استقلال را علیرضا منصوریان ساخت و فرهاد مجیدی وارد دروازه حریف کرد.
هفته چهاردهم این فصل از راه رسید و آبی پوشان پایتخت باز هم بدون مربی بودند تا یک مربی موقت دیگر در این بازی روی نیمکت بنشیند. صادق ورمزیار دستیار ناصر حجازی در این بازی مربی استقلال بود و در یک بازی خارج از خانه به مصاف فجر سپاسی رفت. نتیجه این بازی هم مثل بازی قبل ۲ بر یک به سود استقلال به پایان رسید. بعد از ورمزیار، فیروز کریمی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد.

فقط یک بازی

بعد از استعفای علیرضا منصوریان در لیگ هفدهم از باشگاه استقلال تهران، مسولان این باشگاه میک مک درموت یکی از کمک‌های او را تا انتخاب مربی جدید به عنوان مربی موقت انتخاب کردند. مک درموت که سابقه‌ی حضور در کادر فنی تیم ملی در کنار کارلوس کی‌روش را هم داشت، در تنها بازی‌ای که هدایت استقلال را بر عهده داشت، آبی‌پوشان پایتخت موفق شدند با نتیجه ۲ بر یک در رشت میزبان خود را شکست دهند.

بعد از آن بازی وینفرد شفر به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. شفر هم نتوانست برای هواداران استقلال موفقیتی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا کسب کند و از سرمربیگری این تیم کنار گذاشته شد.

فرهاد مجیدی در حالی به عنوان مربی موقت استقلال انتخاب شده است که در ۲۰ سال گذشته هیچ مربی موقتی نتوانسته در پایان فصل قراردادش را به عنوان سرمربی با استقلال امضا کند و اگر مجیدی بتواند سرمربی استقلال در فصل آینده هم باشد، اولین نفری می‌شود که توانسته جایگاه خود را از مربی موقت بلافاصله به سرمربی دائم در این تیم تبدیل کند.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توضیح فتحی درمورد جانشین شفر

د آوریل 29 , 2019
به گزارش مشرق، مدیرعامل باشگاه استقلال با بیان اینکه باشگاه متعلق به شخص نیست گفت: نتایج استقلال در شأن باشگاه نبوده است و این تغییر نیز تصمیم شخصی نیست و یک شبه تصمیم گرفته نشده است. به شفر رسماً ابلاغ شده است که به تمرینات نیاید چون ایشان رسماً تعلیق...