3 قربانی تقابل دلار سعودی با استعداد ایرانی

به گزارش مشرق، در هفته‌ای که گذشت، نتایج خوب نمایندگان فوتبال ایران در هفته سوم مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم‌های عربستان سعودی باعث ایجاد امیدواری و شادی در بین تمام اهالی فوتبال کشورمان شد و نشان داد که فوتبال ایران علیرغم تمام کمبودها و مشکلاتی که گریبانش را گرفته‌اند و آزارش می‌دهند، هنوز هم حرف اول را حداقل در غرب آسیا و به خصوص بین همسایگان متمولش می‌زند. همسایگانی که رویکردی کاملاً حرفه‌ای به فوتبال دارند و سعی دارند با خرج پول‌های بسیار کلان در واقع کمبود کیفیت را در فوتبالشان جبران کنند.

بیشتر بخوانید:

جدایی برانکو به صلاح تیم ملی هم نیست

 

*تفاوت‌های کهکشانی پول و استعداد در فوتبال ایران و عربستان

الهلال عربستان تیمی است که از سال‌های دور در خرید بازیکنان گران قیمت و همچنین تعویض مربیان روی نیمکت، سابقه زیادی دارد اما این تیم در دوره‌های مختلف مقابل نمایندگان فوتبال ایران به خصوص استقلال به مشکل خورده است. در فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، الهلال با خریدهای گران قیمتش دوبار مقابل استقلال شکست خورد تا شاهد حذف این تیم در گروه مرگ باشیم در حالی‌که استقلال به عنوان صدرنشین از این گروه به مرحله بعد راه پیدا کرد. امسال هم الهلال با خریدهای جدید و قراردادهای نجومی خودش، حرف خاصی مقابل استقلال نداشت و به جرات می‌توان گفت آبی‌های تهران نشان دادند آبی‌های ریاض تا به حال مقابل دیواری محکم قرار نگرفته‌اند. ارزش کل تیم الهلال عربستان بیش از ۴۶ میلیون پوند است و اگر هر پوند را ۱۸ هزارتومان در نظر بگیریم شاید بهتر باشد ارزش الهلال را به ریال ایرانی حساب نکنیم، به خصوص این که اگر بدانیم ارزش تیم استقلال تهران تنها ۱۴ میلیون پوند است!

تنها سه بازیکن الهلال ارزشی بیش از کل تیم استقلال دارند. سباستین جیووینکو، فوق ستاره ایتالیایی این تیم با ارزش ۵.۴۰ میلیون پوند، گرانقیمت ترین بازیکن الهلال به حساب می‌آید. به جز او کارلوس ادواردو (۴.۹۵ م‌پ) و بافه‌تیمبی گومیس (۴.۵۰ م‌پ) دیگر بازیکنان گرانقیمت الهلال هستند و جمع ارزش این سه مهره هجومی نشان می‌دهد که استقلال تهران کار بزرگی را انجام داده است. این در حالی است که نمی‌توانیم پول‌های خرج شده دو تیم برای تهیه امکانات و سخت افزارها را با هم مقایسه کنیم. با این حال استقلال این تیم گران قیمت را شکست داد و ستاره‌های آن را به خوبی از کار انداخت. از مورچه اتمی ایتالیایی‌ها و ادواردوی برزیلی مقابل استقلال چیزی دیده نشد و گومیس هم اگر اشتباه دفاعی استقلال نبود قادر به خراب کردن کلین‌شیت آبی‌ها نبود.

باشگاه استقلال در پنجره زمستانی ایسما (۱.۳۵ م‌پپاتوسی (۹۰۰ هزار پوند) و منشا (۶۳۰ هزارپوند) را برای تقویت به تیم اضافه کرد در حالیکه، میلوس دگنک (مدافع تیم ملی استرالیا با ارزش ۲.۹۳ م‌پجیووینکو و جاناتان سوریانو (مدافع اسپانیایی با سابقه بازی در بارسلونایB به ارزش ۳.۶۰ م‌پ)، ورودی‌های خارجی نیم‌فصل الهلال محسوب می‌شوند. الهلال در فاصله ۴ هفته تا پایان لیگ حرفه‌ای عربستان، با ۶۰ امتیاز در مکان دوم این لیگ قرار دارد و در تعقیب النصر ۶۱ امتیازی است و در کل ۹ بازیکن خارجی تحت قرارداد این باشگاه هستند.

*با ارزش‌ترین ایران مقابل با ارزش‌ترین عربستان

دومین رویارویی یک تیم ایرانی و یک تیم سعودی در این هفته، بازی پرسپولیس مقابل الاهلی بود که با برد قاطعانه و بی حرف و حدیث قرمزهای تهران به پایان رسید. گل‌های این بازی تفاوت کیفی دو تیم را به خوبی نشان می‌دهد و پرسپولیس حالا با این برد با آرامش بیشتری به بازی‌های دور برگشت نگاه می‌کند.

الاهلی جده، تیم پنجم لیگ عربستان است که در فاصله ۱۱ امتیازی تا صدر قرار گرفته اما این تیم در جدول ارزش گذاری، بالاتر از النصر صدرنشین (۵۰ م‌پ) و الهلال ایستاده است. این تیم نزدیک به ۵۳ میلیون پوند ارزش دارد درحالیکه پرسپولیس با تنها ۱۵ میلیون پوند، با ارزشترین تیم ایرانی به حساب می‌آید. جوزف دسوزا، هافبک اهل کشور برزیل با ارزشی نزدیک به ۱۱ میلیون پوند، گران‌ترین بازیکن الاهلی است اما به علت مصدومیت در لیست بازیکنان اصلی این تیم قرار ندارد! پس از او عمرسوما، مهاجم سوریه‌ای با ارزش ۶.۷۵ میلیون پوند، گران‌ترین بازیکن محسوب می‌شود. جانینی، مهاجم آفریقایی (اهل کشور کوچک کیپ ورد) و پائولو دیاز (مدافع تیم ملی شیلی) هرکدام با ارزش ۶.۳۰ میلیون پوند، گرانترین‌های بعدی الاهلی هستند که مقابل پرسپولیس بازی کردند. ضمن اینکه ۸ بازیکن خارجی تحت قرارداد با باشگاه الاهلی هستند.

نیکولا استنچیو، هافبک هجومی تیم ملی رومانی در پنجره زمستانی از تیم اسپارتا پراگ به الاهلی آمد. او با ارزش ۳.۸۳ میلیون پوند، پنجمین بازیکن با ارزش تیم الاهلی است در حالیکه علیرضا بیرانوند با ۳.۱۵ میلیون پوند با ارزشترین بازیکن پرسپولیس محسوب می‌شود! در پرسپولیس، پس از بیرانوند، علیپور کامیابی نیا و ترابی به ارزش ۹۰۰ هزارپوند، گران‌ترین‌های این تیم هستند.

به جز استنچیو، آدرلان سانتوس برزیلی (۲.۲۵ م‌پ) و کلودیو بائزا از شیلی (۱.۶۵ م‌پ)، خارجی‌های تازه وارد الاهلی هستند و در مقابل ماریو بودیمیر (۵۴۰ هزارپوند) تنها خارجی پرسپولیس است که در نقل و انتقالات زمستانی به این تیم ملحق شد. با اینحال، پرسپولیس در آخرین بازی دور رفت لیگ قهرمانان آسیا، الاهلی را به راحتی شکست داد تا با قعرنشین کردن این تیم سعودی، امیدهایش را برای حضور در مرحله بعد پررنگ‌تر کند.

*صدرنشینی که در آستانه حذف قرار دارد

سومین رقیب سعودی فوتبال ایران در مرحله گروهی، تیم النصر عربستان است که در فاصله ۴ امتیازی از ذوب‌آهن و در رده سوم گروهA قرار دارد. در جدول ارزش گذاری تیم‌های ایرانی، ذوب آهن با ۷میلیون پوند پنجمین تیم به حساب می‌آید اما النصر که صدر نشین فعلی لیگ عربستان است، با بیش از ۵۰ میلیون پوند، دومین تیم دست به نقد کشور عربستان است.

احمدموسی مهاجم سابق لسترسیتی با ارزش‌ترین (۱۳.۵۰ م‌پ) بازیکن النصر محسوب می‌شود. جیولیانو هافبک هجومی اهل کشور برزیل که از فنرباغچه به عضویت النصر درآمده با بیش از ۱۱ میلیون پوند دومین بازیکن با ارزش این تیم به شمار می‌آید. پس از ایندو بازیکن، آمرابات (هلندی-مراکشی) و مایکون (برزیلی) به ارزش ۴.۵۰ میلیون پوند و همچنین پتروس (برزیلی) و عبدالرزاق حمدالله (مراکشی) به ارزش ۳.۱۵ میلیون پوند، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. این در حالیست که در ذوب‌آهن، رشید مظاهری با ارزش ۶۳۰ هزار پوند، گران‌ترین بازیکن سبزهای اصفهان به حساب می‌آید.

باشگاه النصر در حال حاضر ۸ بازیکن خارجی را تحت قرارداد خودش دارد و مایکون، بازیکن نام آشنای برزیلی با سابقه بازی در سائوپائولو و گالاتاسرای، ورودی نیم فصل این تیم است. در مقابل ذوب آهن تنها دو بازیکن خارجی را در اختیار دارد. کریستین اوساگونا مهاجم نیجریه‌ای به ارزش ۲۲۵ هزارپوند، ورودی خارجی ذوب‌آهن در پنجره زمستانی است. ماریو سیلوا فرناندس وینگر برزیلی سبزها نیز دیگر بازیکن خارجی این تیم است که ۲۷۰ هزارپوند ارزش اوست. با اینحال ذوب‌آهن در بازی رو در رو مقابل صدرنشین کشورعربستان به پیروزی با ارزشی دست پیدا کرد تا اکنون در آستانه صعود باشد و نماینده متمول عربستان در آستانه حذف.

با این تفاسیر، باید گفت استعداد ذاتی فوتبال ایران چیزی نیست که با خرج‌های کلان دیگر کشورها نابود شود. آن چه که همسایگان ما و حتی بسیاری از کشورهای شرق آسیا با صرف پول سعی دارند به دست بیاورند، ما درون فوتبال‌مان داریم و در واقع می‌توان گفت میلون‌ها پوند از این کشورها جلوتر هستیم. نتایجی که نمایندگان فوتبال ایران در اوج مشکلات اقتصادی به دست می‌آورند نشان می‌دهد، کفیت این فوتبال اگر با هزینه‌کرد صحیح همراه شود، به خوبی خودش را نشان می‌دهد. هزینه‌هایی که باید صرف زیرساخت‌ها و ارتقای امکانات این رشته محبوب در ایران شود تا استعداد نهفته فوتبال ایران به خوبی شکوفا شود و آن زمان می‌توانیم به جام‌های قهرمانی و یا حتی حضور در میان تیم‌های برتر جام جهانی فکر کنیم.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عکس/ تیتر روزنامه های ورزشی پنجشنبه 22 فروردین

پ آوریل 11 , 2019
Let's block ads! (Why?)