بازیکن استقلال در انتظار تبصره خلق الساعه!/ پای پاتوسی در کفش کی‌روش!

سرویس ورزش مشرق – مهمترین اصل در نگارش، بررسی و تصویب نهایی اساسنامه‌های قانونی در هر زمینه‌ای، لازم الاجرا بودنشان و البته تعهد به اجرایشان از سوی نهادهایی است که قانونگذاران را تأیید کرده‌اند.

روزی که اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، در مجمع عمومی این فدراسیون انتخاب و به اتاق فکر ریاست فدراسیون فوتبال راه یافتند اعتماد و رأی همه ارکان اساسی فوتبال اعم از روسای هیأت‌های فوتبال سراسر ایران، نمایندگان مدیران عامل باشگاه‌ها، نماینده مربیان و بازیکنان و دیگر مسئولان ذیربط را پشت خود داشتند. در ادامه و به تبع آن، اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ نیز از سوی مهدی تاج ‏رئیس فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند نایب رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ و ۱۳ تن از دیگر مدیران باشگاهی انتخاب شدند.

به تازگی و پیرو اختلاف نظری که در انتخاب «آیاندا پاتوسی» یکی از بازیکنان خارجی تیم استقلال بوجود آمده به وضوح شاهد هستیم که همین اعضا، به سادگی و با استناد به اقدامات قبلی شأن درباره صدور مجوز برای پیوستن استنلی کی روش به ذوب آهن، درصدد هستند تا بار دیگر از قانونی که خود زیر آن را امضا کرده‌اند سرپیچی کرده و راه فرار را برای یکی دیگر از تیم‌های پرطرفدار لیگ برتری باز کنند!

بیشتر بخوانید:

آخرین راه حل مشکل پاتوسی برای بازی در استقلال

روزی که مسئولان باشگاه استقلال برای به خدمت گیری "پاتوسی" رزومه بازی‌های این فوتبالیست آفریقایی را مورد بررسی قرار داده بودند قطعاً از موارد مورد بحث در ارتباط با سخت گیری های سازمان لیگ برای ممانعت از ورود فوتبالیست‌های بی کیفیت به لیگ برتر مطلع بوده‌اند.

علی خطیر معاونت ورزشی باشگاه استقلال که خود از ارکان پیشین حقوقی فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود حتماً از این مباحث مطلع بوده است. گرچه همه باشگاه‌ها در ابتدای هر فصل در همین باره در جلساتی که با مسئولان سازمان لیگ دارند از شرایط جذب بازیکن خارجی اطلاعات کافی را بدست می‌آورند.

هدف از پرداختن به این موضوع در این بحث، تأکید بر بی کیفیت بودن بازیکن مورد نظر استقلال نیست. چه بسا با مروری سطحی به آنچه این بازیکن طی سه، چهار سال اخیر انجام داده مشخص می‌کند سابقه حضور ۷ ساله در لیگ بلژیک را داشته و علاوه بر آن در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا هم توپ زده است.

پاتوسی سابقه گلزنی در یورو لیگ مقابل تیم ترابزون را هم داراست. پس می‌توان دریافت این بازیکن فوتبالیستی بی کیفیت نیست که اگر بود بلژیکی‌ها در این باره حساسیت‌هایی بیش از ما اعمال می‌کنند و فیلترهایی دقیق‌تر دارند. آنچنان که پس از حضور امید نورافکن در شالروا بلژیک شرایط برای بازی این فوتبالیست مهیا نشد. حال اینکه پاتوسی طی این مدت بدون احتساب بازی در جام حذفی و لیگ اروپا، فقط ۱۴۵ بار در لیگ برتر بلژیک به میدان رفته است.

نکته مورد بحث در این ارتباط یک بام و دو هوا بودن فدراسیون فوتبال در اجرای قوانین خودش است. اگر قانونی درباره عدم استفاده از "بازیکنان بازی نکرده" در سطح اول اروپا یا آمریکای جنوبی وضع می‌شود برای همه است نه فقط برای تیم‌هایی که در جمع مسئولان عالیرتبه فدراسیون "همشهری" یا پایگاه اجتماعی چند ده میلیونی دارند.

ظاهراً قرار است کیفیت پاتوسی از سوی هیأت رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ مورد بررسی قرار بگیرد. نکته جالب‌تر این است که کدامیک از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال دارای اطلاعات فنی فوتبالی و به طور کلی در جایگاه تشخیص چنین موضوعی هستند که آیاندا پاتوسی بازیکنی باکیفیت است یا نیست؟

از بین اعضای هیأت رئیسه فدراسیون که عبارتند از: ۱ - مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال)، ۲- علی کفاشیان (نایب رئیس اول)، ۳- محمود اسلامیان (نایب رئیس دوم)، ۴- الهه عرب عامری (نایب رئیس سوم)، ۵- عبدالکاظم طالقانی (نماینده هیأت‌ها)، ۶- محمود شیعی (نماینده باشگاه‌ها)، ۷- فریدون اصفهانیان، ۸- هدایت الله ممیبنی و ۹- حیدر بهاروند، کدامیک دارای سوابق فوتبالی هستند تا کیفیت پاتوسی را تشخیص بدهند؟

همچنین اگر قرار باشد این بازیکن توسط اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ تأیید شود، از بین اعضای این هیأت که عبارتند از: صادق درودگر، منصور قنبرزاده، سعید ‏آذری به عنوان اعضای اصلی و هوشنگ نصیرزاده به عنوان عضو علی البدل و‏ حبیب‌ا… شیرازی کدامیک صلاحیت تأیید یا تشخیص کیفیت بازیکن را دارا هستند؟

از این گذشته فصل پیش و در روزهایی که باشگاه اصفهانی ذوب آهن درصدد جذب کی روش استنلی بود وقتی مشخص شد این بازیکن نه سابقه بازی در تیم ملی برزیل و نه سابقه بازی در لیگ برتر همان کشور را داراست با رایزنی‌های صورت گرفته و با استناد به اینکه برزیل مهد فوتبال جهان است، تبصره‌ای جدید به این قانون اضافه شد که "اگر بازیکنی سابقه بازی در لیگ‌های ایالتی برزیل را داشته باشد هم می‌تواند در لیگ برتر ایران به میدان برود"!

یادآور می‌شود در آن برهه نیز "سعید آذری" مدیرعامل باشگاه ذوب آهن در جمع اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ حضور داشت!

گرچه در همان دوران وقتی باشگاه پیکان درصدد به خدمت گیری "کنت چوکو" بازیکن نیجریه‌ای شاغل در لیگ مصر برآمد، به قدری در این باره سخت گیری شد که نامبرده به اجبار، با مراجعه به فدراسیون فوتبال کشورش مدارکی دال بر بازی برای تیم ملی کشورش را به تهران آورد تا مجوز پیوستن به باشگاه پیکان را دریافت کند، گرچه برخی بر این باورند با حضور "شیعی" مدیرعامل پیکان در جمع اعضای هیأت رئیسه این مشکل هم در نهایت حل و فصل می‌شد.

حالا پاتوسی هم به تیمی پا گذاشته که مثل برخی تیم‌های دیگر لیگ راحت تر مجوزهای خلق الساعه و عنایات خفیه مدیران را مشمول می‌شود و باید دید مجوز بازی این بازیکن آفریقایی هم با تبصره صادر می‌شود یا خیر؟!

مادامی که پایبندی به قوانین وضع شده وجود نداشته باشد هیچ قانونی از وجاهت لازم برخوردار نیست.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بهتاش فریبا: تراکتور در خط دفاع ضعف دارد؛ منشا می تواند بازیکن موثری باشد!

چ فوریه 13 , 2019
پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: هیچکدام از با&...