کار از گریه گذشته، بخندید!

مشرق-
شنیدن و خواندن برخی خبرها انسان را وادار به خندیدن می‌کند؛ هرچند بعد از این خنده باید گریست به حال خودمان که اینگونه راحت مورد بازیچه قرار گرفته‌ایم. باید به برخی خبرها خندید، مثل خبری که دیروز روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. خبری مبنی بر برگزاری نشستی برای بررسی ابعاد علمی و اقتصادی واگذاری پرسپولیس و استقلال و خبر وقتی خنده‌دار می‌شود که متوجه شویم چه کسانی قرار است در جلسه امروز به لحاظ «علمی و اقتصادی» این موضوع را بررسی کنند.

نگاهی به لیست ۲۴ نفره ارائه شده و دیدن برخی اسامی در بین آن‌ها هر آدم اهل فوتبالی را به خنده وامی‌دارد، برخی از مدعون جلسه امروز همان‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته میلیاردها میلیارد برای این دو تیم بدهی خارجی و محرومیت درست کرده‌اند و حالا با اندک سوادی که دارند و سوءمدیریتی که به همه نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند، می‌خواهند به لحاظ «علمی و اقتصادی» واگذاری دو تیم را بررسی کنند.
این روزها حرف از خصوصی‌سازی زده می‌شود، اما هیچ تعریف جامع و کاملی از این مقوله وجود ندارد. اصلاً باید این سوال را به صورت جدی مطرح کرد که آیا مسئولان ورزش کشور می‌دانند خصوصی‌سازی یعنی چه و علم و اقتصاد در خصوص آنچه نظریه‌ای دارد یا اینکه آن‌ها صرفاً یکسری حرف دهان پرکن مطرح می‌کنند.

امروز برای همه مسجل و مشخص است که برخورداری از چند فاکتور نظیر حق پخش، تبلیغات محیطی، کپی‌رایت و بلیت‌فروشی از ارکان خصوصی‌سازی است. رکن‌هایی که باشگاه‌های فوتبال ایران هیچ‌کدام، کوچک‌ترین بهره‌ای از آن‌ها ندارند و این دو تیم هم با انبوهی از هوادار و خیل عظیم علاقه‌مندانشان دست‌کمی از بقیه ندارند. بنابراین جالب است که می‌شنویم امروز قرار است یک بحث «علمی و اقتصادی» بابت این مسئله در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود وقتی هنوز بزرگان این ورزش هیچ تعریف درستی از خصوصی‌سازی ندارند و فقط شعار آن را سر می‌دهند.

جدای از تمام این واقعیات، مسئله نام‌هایی است که امروز می‌خواهند به لحاظ «علمی و اقتصادی» این پرونده خاک خورده را بررسی کنند، پرونده‌ای که حالا بیشتر از قبل بازیچه سیاست‌بازی‌های دولت‌های مختلف قرار گرفته و همه خوب می‌دانیم هیچ دولتی حاضر به واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی و چشم‌پوشی از درآمدی که در کنار آن‌ها به دست می‌آورد، نیست. نام‌ها را حتماً یک‌بار مرور کنید، مخصوصاً روی برخی از آن‌ها متمرکز شوید، برخی که متخصص بمب ترکاندن و بدهی بالا آوردن بودند. برخی که قراردادهای میلیاردی را در فوتبال ایران باب کردند و برخی که سوءمدیریت شأن محرومیت‌های فلج‌کننده‌ای برای این دو تیم به بار آورد. حتماً نگاه کنید که در این لیست ۲۴ نفره ، افرادی هستند که با مدرک‌سازی سال‌هاست به AFC و فیفا بابت بدهی‌ها و خصوصی بودن این دو تیم دروغ می‌گویند! حالا این افراد امروز می‌خواهند جلسه بگذارند و به صورت «علمی و اقتصادی» واگذاری استقلال و پرسپولیس را بررسی کنند و ما باید حتماً بپرسیم کدام‌یک از این‌ها دانش این کار را دارند و کدام یکی از آن‌ها از علم پیچیده اقتصاد سر درمی‌آورند که می‌خواهند امروز از این دو منظر روند واگذاری را بررسی کنند؟

شنیدن و خواندن برخی خبرها خنده‌دار است، مثلاً بشنوی و بخوانی که قرار است امروز بعدازظهر در اتاق بازرگانی ایران آدم‌هایی مثل علی‌اکبر طاهری، سیدرضا افتخاری، علی فتح‌الله‌زاده، محمد رویانیان، علی کفاشیان، محمد دادکان و… ابعاد «علمی و اقتصادی» واگذاری پرسپولیس و استقلال را بررسی کنند. لطفاً به این خبر بخندید و بعد به حال این دو تیم گریه کنید. البته کار از گریه گذشته و باید به آن خندید، خنده‌ای تلخ که از گریه غم‌انگیزتر است.
* فریدون حسن (دبیر بخش ورزشی روزنامه جوان)

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سر باشگاه استقلال به سنگ خورده؟!

س ژانویه 1 , 2019
به گزارش مشرق، باشگاه استقلال طبق جلساتی ک...