پرافتخارترین مربیان تاریخ استقلال/ رکورد دست نیافتنی یک مربی

به گزارش مشرق، باشگاه استقلال یکی از قدیمی ترین باشگاه های ورزشی کشور است که از افتخارات فراوانی در رقابتهای داخلی و خارجی بهره می برد.

 

این تیم با ۳ نام دوچرخه سواران، تاج و  استقلال در ورزش ایران حضور داشته است. استقلال یکی از پر افتخار ترین تیم‌های فوتبال ایران و آسیا است و مشخصا می توان این تیم را به دلیل ۴ بار حضور در فینال آسیا و ۲ قهرمانی در این مسابقات، پر افتخار ترین تیم ایرانی در آسیا دانست.

در تاریخ بیش از ۷۰ ساله این تیم، ۳۱ نفر بعنوان سرمربی دائم و موقت در مقاطع مختلف زمانی روی نیمکت آن نشسته‌اند. مربیانی که حضورشان در این تیم بعضا کوتاه مدت و بعضا بلند مدت بوده است. 

آبی پوشان در این مدت در تورنمنت‌های مختلفی حضور داشته‌اند و عناوین زیادی هم کسب کرده‌اند. تعداد قهرمانی های تیم فوتبال استقلال در جام‌های مختلف رسمی داخلی و خارجی به عدد ۳۶ می رسد. این قهرمانی‌ها در جامهایی مثل؛ قهرمانی باشگاه‌های تهران، جام حذفی، جام تخت جمشید، جام باشگاه های آسیا و لیگ برتر به دست آمده است.

علی دانایی فرد نخستین فردی بود که نشستن روی نیمکت آبیهای پایتخت بعنوان سرمربی را تجربه کرد. دانایی فرد نه تنها اولین مربی تاریخ باشگاه استقلال بود، بلکه رکورددار بیشترین سالهای حضور روی نیمکت آبی پوشان و رکورددار کسب بیشترین عناوین قهرمانی با این تیم هم می باشد.

زنده یاد دانایی فرد نخستین سرمربی آبیها بود و بعد از وی افرادی چون؛ رسول مدد نوعی، محمود بیاتی، رایکوف، پرویز کوزه کنانی، جگیچ، عباس رضوی، حسن عضدی، اصغر شرفی، ناصر حجازی، منصور پورحیدری، فریدون عسگرزاده، حسن حبیبی، غلامحسین مظلومی، محمد رنجبر، محمد صلاحی، کامبیز جمالی، بیژن ذوالفقار نسب، یوگنی سکوموروخوف، رضا نعلچگر، بیلفسکی، نصرالله عبدالهی، جواد زرینچه، امیر قلعه نویی، رولند کخ، صمد مرفاوی، فیروز کریمی، پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان، میک مک درموت و وینفرد شفر همه مربیان دائم و موقت باشگاه استقلال هستند.

از ۳۱ مربی که در تاریخ باشگاه استقلال سابقه هدایت این تیم را بر عهده دارند، تنها تعدادی موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام‌های مختلف شده اند. 

علی دانایی فرد، رایکوف، جگیچ، ناصر حجازی، منصور پورحیدری، رضا نعلچگر، امیر قلعه نویی، پرویز مظلومی و شفر تنها نفراتی هستند که قهرمان شدن با استقلال در یک یا چند جام را تجربه کرده‌اند. 

از نظر تعداد قهرمانی، علی دانایی فرد نخستین مربی آبی پوشان با کسب ۱۱ عنوان قهرمانی پر افتخار ترین مربی تاریخ این باشگاه محسوب می شود. آبی پوشان با زنده یاد دانایی فرد ۷ بار در جام باشگاه های تهران و ۴ بار در جام حذفی تهران قهرمانی را تجربه کرده اند. 

زنده یاد منصور پورحیدری با ۸ و رایکوف دیگر مربی فقید آبی پوشان با ۷ قهرمانی بعد از علی دانایی فرد، دیگر مربیان پر افتخار تاریخ باشگاه استقلال هستند. با این توضیح که رایکوف و پور حیدری هر کدام یکبار جام باشگاه های آسیا را فتح کرده اند که طبیعی است ارزش این قهرمانی ها بسیار بیشتر از دیگر قهرمانی های این باشگاه است.

پر افتخار ترین مربی تاریخ باشگاه استقلال در مسابقات لیگ برتر امیر قلعه نویی با ۳ قهرمانی در این مسابقات است و جالب اینجاست که آبی ها تاکنون با هیچ مربی دیگری تجربه قهرمانی در لیگ برتر را ندارند.

مظلومی، شفر و نعلچگر هر کدام تنها یک سابقه قهرمانی با استقلال را دارند که هیچ یک از قهرمانی های این مربیان در لیگ نبوده است. مظلومی و شفر تنها در جام حذفی با استقلال قهرمان شده اند و رضا نعلچگر هم یکبار در مسابقات سوپرجام تهران با آبی ها قهرمان شده است. 

زنده یاد ناصر حجازی دیگر مربی آبی پوشان است که تنها یکبار سابقه قهرمانی با این تیم را دارد اما این قهرمانی در مسابقات لیگ به دست آمده است. 

ولادیمیر جگیچ مربی اهل کشور یوگسلاوی نیز تنها یکبار تجربه قهرمانی با آبی پوشان تهران را دارد که این قهرمانی در مسابقات جام تخت جمشید به دست آمد.

سوابق قهرمانی‌های همه مربیان استقلال:

۱- زنده یاد علی دانایی فرد؛ ۱۱ قهرمانی
۲- زنده یاد منصور پورحیدری؛ ۸ قهرمانی
۳- زنده یاد زدارکو رایکوف؛ ۷ قهرمانی
۴- امیر قلعه نویی؛ ۵ قهرمانی
۶- زنده یاد ولادیمیر جگیچ، زنده یاد ناصر حجازی، رضا نعلچگر، پرویز مظلومی و وینفرد شفر؛ هر کدام یک قهرمانی

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شفر: الحاجی گرو؟ چرا از منشا انتقاد نمی کنید؟

ج دسامبر 21 , 2018
*شما یکسال است که در این تاریخ در ایران هستی&#1...