وینفرید شفر: فصل گذشته مصاحبه برانکو جپاروف را محروم کرد؛ حسینی نباید بگوید اگر بازی نکنم، می‌روم!

وینفرید شفر

سرمربی استقلال گفت: علیرضا بیرانوند و بازیکنان پرسپولیس قبل از صحبت کردن، اول فکر کنند که قرار است چه چیزی بگویند.

به گزارش استقلال نیوز، غروب یکی از آخرین روزهای پاییز در یکی از کافی شاپ‌های تهران با وینفرید شفر سرمربی تیم استقلال و ساشا پسرش، قرار گذاشتیم. عقربه‌های ساعت حدود 19:30 را نشان می‌داد که سرمربی آلمانی استقلال در محل قرار حاضر شد. او زمانی که متوجه حضور مردم در فضای باز کافی شاپ شد، دقایقی به محیط اطرافش نگاه کرد تا بتواند خیلی زود اُنس بگیرد. سرمربی 68 ساله استقلال برخورد گرمی با مردم داشت و با وجود سرمای هوا تا ساعت 22 به سؤالات پاسخ داد.

شفر تمایلی به سفارش غذا نداشت و تنها به خوردن چای مشغول شد، اما پس از اینکه مدیر کافه برای او "کشک بادمجان" آورد، پس از خوردن اولین لقمه به تعریف از این غذا پرداخت! محور گفت‌وگوی ما با سرمربی استقلال، از غذاهای ایرانی شروع و به بحث‌های جدی تبدیل شد. از موضع‌گیری پرسپولیسی‌ها علیه مهدی رحمتی، داوری‌ها، اختلاف کی‌روش و برانکو گرفته تا جدایی سیدحسین حسینی. بخشی از صحبت‌های او به همراه متن کامل گفت‌وگوی تفصیلی شفر با خبرگزاری تسنیم را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* غذاهای ایرانی عالی هستند.

* به بازیکنان گفته‌ام که پشت سرم نیز چشم دارم.

* به خبرنگار آلمانی گفتم نمی‌خواهم شبیه تو باشم و سبک موهایم همین است.

* استفاده من از یک کت و شلوار، شاید به خاطر خرافات باشد.

* شاید برانکو لباس قرمز قشنگی داشته که گفته بقیه به او حسادت می‌کنند.

* کسانی که قبلاً در باشگاه استقلال بودند، پشت سرمان حرف می‌زنند.

* به خاطر اعتراف کمک داور به اشتباهش، کلاهم را از روی سرم برمی‌دارم.

* چرا پرسپولیسی‌ها درباره رحمتی حرف می‌زنند؟ ما نگفتیم داوری‌ها به سود پرسپولیس بوده است.

* از دروازه‌بان پرسپولیس خوشم می‌آید، اما نباید درباره رحمتی صحبت می‌کرد.

* علیرضا بیرانوند و بازیکنان پرسپولیس قبل از صحبت کردن، اول فکر کنند که قرار است چه چیزی بگویند.

* جپاروف فصل گذشته به خاطر صحبت‌های برانکو محروم شد.

* حسینی نباید بگوید اگر بازی نکنم، می‌روم!

* با مجیدی فقط شام خوردیم.

* از اختلاف کی‌روش و برانکو خیلی خبر ندارم.

* بهتر است کی روش و برانکو کباب بخورند و اختلاف‌شان را تمام کنند!

* صحبت‌های کی‌روش درباره برانکو خوب نبود.

* برای کی‌روش بلیت VIP می‌فرستم که بازی‌های‌مان را ببیند.

* غذاهای ایرانی خوش طعم هستند

بسیار عالی. وقتی به ایران آمدم بیشتر غذاها کباب بود، الان کباب تمام شده است! دکتر قبل از بازی‌های تیم، کباب یا جوجه کباب می‌دهد، جوجه کباب‌هایی که بعضی وقت‌ها سفت است. جدا از شوخی، غذاهای ایرانی از ماهی و کباب گرفته تا بقیه خوب هستند، مخصوصاً ادویه‌جاتی که برای آنها استفاده می‌شود.

* گفته بودید همسرتان برای نخوردن غذاهای چرب، به شما تذکر داده بود! آیا در خوردن غذا رعایت می‌کنید؟

شاید این‌جور وقت‌ها پای تلفن به او بگویم که صدایت را نمی‌شنوم! باید آمادگی جسمانی‌ام را بیشتر کنم. نان‌های اینجا بسیار خوشمزه هستند. در جلساتی که پس از بازی‌ها با کادر فنی در هتل داریم، درباره حریف و کارهایی که باید انجام دهیم، صحبت می‌کنیم. در این بین، غذایی هم می‌خوریم که به یک‌باره می‌فهمیم که غذای‌مان تمام شده است.

* ظاهراً اوایل حضورتان در ایران، به خاطر غذاهای ایرانی کمی چاق شده بودید؟

نه، چاق نشده‌ام و خوب هستم. زمانی که به باشگاه می‌رویم، با بازیکنان بیشتر تمرین آمادگی جسمانی انجام می‌دهم. در روزهای اخیر استرس و فشار بیشتری تحمل کردم و در آینده بیشتر تمرین می‌کنم تا چربی نداشته باشم.

* کلیپی در صفحه شخصی‌تان منتشر کردید که در حال ورزش کردن بودید. هنوز هم در این سن و سال، انگیزه زیادی برای انجام ورزش دارید؟

بله، مشخص است که به ورزش علاقه دارم. قطعاً این شغلی را که به عنوان مربی دارم، بسیار دوست دارم. 50 سال است در فوتبال هستم و همه چیز را متوجه می‌شوم، چون در کشورهای مختلفی کار کرده‌ام. زمانی که بازیکنان و یا شما را می‌بینم، می‌دانم شرایط چطور است. تجربه این کار را دارم و شش ماه پیش به بازیکنانم گفتم که پشت سرم نیز چشم دارم و خیلی وقت‌ها از چیزهایی که می‌بینم، متوجه می‌شوم چه کارهایی باید انجام دهم. همان چیزهایی که ساشا پسرم گفت، ما درباره مشکلات خیلی صحبت می‌کنیم.

* تصاویری که از دوران بازیگری‌تان در کارلسروهه آلمان تا مربیگری‌تان در کشورهای مختلف در گوگل دیده می‌شود، نشان می‌دهد همیشه موهای بلندی داشتید. آیا به داشتن این سبک از موها علاقه دارید؟

بله، درست می‌گویید. در سال 92-91 مربی کارلسروهه بودم و خبرنگار معروف یک شبکه تلویزیونی از من پرسید چرا نمی‌روی آرایشگاه تا موهایت را مرتب کنی، به او گفتم نمی‌خواهم شبیه تو شوم! این سبک موهای من است. اینجا هنوز نتوانسته‌ام آرایشگری خوب پیدا کنم و برخی مواقع که به دبی و آلمان سفر می‌کنم، پیش آرایشگرم می‌روم. شاید بازیکنان استقلال این مصاحبه را ببینند، بیایند و آرایشگرهای‌شان را به من معرفی کنند، اما من این‌طوری با موهایم راحت‌تر هستم.

وینفرید شفر

* بازیکنان و نسل فعلی خیلی به مو و تیپ‌شان می‌رسند و آرایشگر مخصوص دارند ...

به خاطر دارم آرایشگر بازیکنان به هتل آمده بود و به او گفتیم که باید از هتل بروی، چون بازیکنان باید قبل از بازی تمرکز داشته باشند و او نباید در هتل باشد.

45 سال پیش همه جلوی آینه بودند. با این حال آن زمان ظاهر موها و خالکوبی مهم نبود و بیشتر تمرین کردن برای بازی‌ها مهم بود. باید شرایطی در تیم داشته باشیم که بازیکن پس از تمرین با لبخند به منزلش بازگردد، اگر مربی این کار را نکند، شاید مربی خوبی نباشد. مربی باید کاری کند که بازیکن نگوید فردا با ناراحتی باید در تمرین حاضر شوم. بازیکنان در روزهای آخر نیم‌فصل، به من می‌گفتند که باید برای رسیدن به صدر جدول و قهرمانی حمله کنیم، من این را می‌خواهم و موضوع زیبایی است. مهم است که بازیکنان چنین حرف‌هایی بزنند و تنها مربیان از جنگیدن صحبت نکنند. بازیکنان ما شخصیت خوبی دارند. جبران شش امتیاز با تیم بالای جدول ممکن است.

موفقیت‌های قبلی ما فقط به خاطر مهاجمان نیست، هافبک‌های خوبی هم داشتیم. سرور جپاروف فصل گذشته پنج، داریوش شجاعیان سه، محسن کریمی دو گل  و بقیه هم گل زده‌اند. فرشید باقری و فرشید اسماعیلی امسال گل می‌زنند و اکنون منتظر گل زدن علی کریمی هستم. همه کارهایی که کریمی لازم است را، انجام می‌دهد. او با شرایط جسمانی خوبی برگشته و اعتمادبه‌نفس بالایی دارد. در تیم ما فقط مهاجمان گل نمی‌زنند و هافبک‌ها نیز گل می‌زنند. فرشید باقری پارسال شاید گلی نزد، اما امسال در دو بازی سه گل زد.

ساشا:

خیلی‌ها صحبت می‌کنند که نسل جدید فوتبال همیشه به ظاهرشان اهمیت می‌دهند. زمانی که کوچک بودم، پدرم بازی می‌کرد. برتی فوگتس و کورتانیدزه و چند بازیکن دیگر آن زمان موهای بلندی داشتند، شاید حدود 40 سال پیش بود.

* با پیش‌بینی که برای فرشید باقری قبل از بازی استقلال و صنعت نفت آبادان کردید و روی لباسش نوشتید که گل می‌زند، داریوش شجاعیان و دیگر بازیکنان نیز از شما درخواست کرده‌اند که چنین پیش‌بینی‌هایی برای آنها بکنید!

روی دست آنها نمی‌نویسم، اما این را می‌گویم که فوتبال فقط دویدن نیست و باید در ذهن‌تان باشد. فرشید باقری در بازی‌های قبلی از جمله دیدار با استقلال خوزستان شانس گلزنی داشت، اما گل نزد. قبل از دیدار با صنعت نفت آبادان، ماژیک را برداشتم و روی پای باقری نوشتم که گل می‌زنی. این صحبت درباره احساسات است و باقری خیلی خوشحال بود. مهم‌تر از این، تمریناتی بود که بیژن طاهری با او در تمرینات برای شوتزنی کرده بود. خیلی خوشحالم که بازیکنانم پس از پایان تمرین، دوباره تمرینات اضافه انجام می‌دهند. در تاریخ می‌بینید که بیشتر بازیکنان ملی‌پوش پس از تمرین، بیشتر از همه تمرین کرده‌اند. شاید باقری همین کار را بکند و بتواند به تیم ملی برود.

* شما در بیشتر بازی‌های استقلال از یک کت و شلوار خاص استفاده می‌کنید، آیا برای‌تان خوش شانسی می‌آورد؟

کارم را در کارلسروهه در لیگ دسته دوم آلمان شروع کردم و در همه بازی‌ها یک ژاکت بر تن داشتم. در همان سال اول از لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول آمدیم و لباس‌مان پوما بود. پس از آن، برند پوما تبدیل به آدیداس شد. من ژاکت سبزی از پوما داشتم و روی آن آدیداس را برتن می‌کردم که این جور وقت‌ها گرمم می‌شد. شاید برخی مواقع این کارها خرافاتی بود! در بازی آخر در لیگ، یک امتیاز می‌خواستیم که در دو دقیقه پایانی مساوی کردیم و امتیاز گرفتیم. این موضوع ربطی به ژاکت من نداشت.

در اتوبوس شال گردن استقلال را گم کرده بودم و دنبال آن می‌گشتم که پیدایش کردم. در تهران این کت و شلوار را خریدم و شاید دوباره بتوانند چنین کت و شلواری به من بدهند. نمی‌خواهم تبلیغ کنم، اما برندی که از آن کت و شلوار خریدم، حامی تیم ملی است و امیدوارم به تیم ملی دعوت شوم! بحث این کت و شلوار موضوع خودم است. در امارات با العین قهرمان شدیم و در همه بازی‌ها لباس سفید و  آبی‌ داشتم. وقتی با مدیر باشگاه روبه‌رو شدم، به من گفت لباس معروفت کجاست؟!

وینفرید شفر

*تسنیم: برانکو ایوانکوویچ پس از آخرین بازی پرسپولیس در نیم‌فصل، در نشست خبری مدعی شد که برخی‌ها به خاطر پرسپولیس به او حسادت می‌کنند. آیا ممکن است شما جزو این افراد باشید؟

نمی‌دانم چرا برانکو این صحبت‌ها را انجام داده است. شاید لباس قرمز قشنگی داشته است! من با برانکو ارتباط خوبی دارم،  ایشان در آلمان مربی بوده، من هم آنجا مربی بودم. هیچ وقت نخواستم در پرسپولیس کاری داشته باشم و خوشحالم در استقلال سرمربی هستم. شاید دشمنان زیادی داشته باشم، اما می‌خواهم به هواداران و باشگاه کمک کنم. خیلی خوشحالم فصل گذشته موفقیت‌های زیادی داشته‌ام. من جنگجو هستم و نگرانی بابت دشمنانم ندارم. کسانی که شرایط باشگاه را به جای بدی رساندند و الان پشت سر ما حرف می‌زنند، بدانند برای من مهم خود باشگاه، کادر فنی، گروه تدارکات، رسانه‌ای و مدیریت است. وقتی همه با هم باشیم، کسی نمی‌تواند به ما ضربه بزند. به آدم‌هایی که پشت سرم حرف می‌زنند، لبخند می‌زنم. اگر می‌بینید که چیزی بقیه را دچار مشکل می‌کند، باید آن را کنار بگذرید. چیزی که می‌خواهیم این است که همه با هم باشیم و می‌توانیم موفقیت مانند سال گذشته داشته باشیم. طبیعی است که اگر با هم نباشیم، پایین می‌رویم. مطمئن هستم امسال به جای خوبی می‌رسیم.

* مهدی رحمتی پس از بازی استقلال برابر پدیده خراسان، درباره قضاوت‌ داوران که به ضرر استقلال و به سود پرسپولیس بوده، صحبت‌هایی انجام داد که با واکنش بازیکنان پرسپولیس روبرو شد. آیا شما موافق صحبت‌های کاپیتان تیم‌تان بودید؟

اول از همه این را بگویم که در 9 بازی بدشانسی آوردیم، گلی که به پدیده زدیم، آفساید نبود، در دیدار با سپاهان دو پنالتی در یک صحنه رخ داد. مطمئنم که داوران نمی‌خواهند علیه ما داوری کنند. داوری شغل سختی است. خیلی خوشحالم که کمک داور بازی استقلال مقابل پدیده با شما مصاحبه‌ای انجام داد و به خاطر تصمیم اشتباهش عذرخواهی کرد. این داور شخصیت خوبش را نشان داد و کلاهم را به احترام او برمی‌دارم. هیچ وقت علیه داوران صحبت نمی‌کنم، اما در بازی قبلی بازیکنانم 94 دقیقه در زمین تلاش کردند و این اشتباه باعث شد که بازی را نبریم. از شما سؤالی می‌پرسم، چرا پرسپولیسی‌ها درباره رحمتی صحبت می‌کنند؟ کسی نگفته پرسپولیس از داوری‌ها سود برده است. یکی از بازیکن پرسپولیس با کفش روی ران بازیکن حریف یا صورتش رفته بود، اما کسی درباره آن صحبت نمی‌کند. بله، داور نیز اشتباه می‌کند، اما در بازی با پدیده طبیعی بود که باید صحبت می‌کردیم و سؤال می‌پرسیدیم چرا گل سالم ما را آفساید گرفتند.

در کنفرانس خبری، خبرنگاری از من پرسید که برانکو قبل از بازی با سپاهان، صحبت‌هایی درباره داوران کرده است، اما بازیکنانم درباره برانکو و بازیکنان پرسپولیس صحبتی نکردند. دروازه‌بان پرسپولیس که درباره رحمتی صحبت کرد، دروازه‌بان خوبی است و از او خوشم می‌آید، اما چرا درباره رحمتی صحبت کرد؟ او که درباره پرسپولیس حرفی نزد.

ساشا:

چیز بدی نیست که درباره داور صحبت شود. در فوتبال هر کسی باید خودش را مورد انتقاد قرار دهد تا به شرایط بهتری برسد. این همان چیزی است که پیش از این گفته‌ام و اینکه فدراسیون قدم بعدی را برای حمایت از داور بردارد. مشخص است که اشتباهات بیشتری رخ داده، اما به این معنا نیست که عمدی بوده است. وقتی داوری برای استقلال قضاوت می‌کند، بیشتر از یک بازی عادی او تحت فشار است. طبیعی است وقتی تحت فشار باشید، ممکن است بیشتر اشتباه کنید.

وینفرید شفر

* شاید دلیل موضع‌گیری پرسپولیسی‌ها این بوده که رحمتی و دیگر بازیکنان شما اشاره کردند که داوری‌ها به سود یک تیم خاص بوده است.

ما چند تیم در لیگ برتر داریم؟ شاید هر تیمی که برابر استقلال قرار می‌گیرد، خاص باشد. چرا بازیکنان پرسپولیس درباره ما صحبت کردند؟ دوباره تکرار می‌کنم داوران شغل بسیار سختی دارند. بازیکنان ما با قدرت بسیار خوبی در نیمه دوم بازی کردند، اما دو امتیاز از دست دادیم. به خاطر همین، گفتم که بدشانسی آوردیم. همه ما باید به داوران کمک کنیم. می‌دانم داوران به خاطر قضاوت‌های‌شان پول زیادی نمی‌گیرند، اما باید زمان بیشتری برای کلاس‌های آنها صرف شود. داوران در آلمان کلاس‌های زیادی می‌روند و درباره بازی‌ها صحبت می‌کنند. ما نیز آنالیزهایی برای دیدارهای‌مان داریم تا درباره آنها صحبت کنیم. در یک بازی دیدم که به خاطر داور درگیری به وجود آمده است، اما این خوب نیست. فوتبال برای تفریح است و باید به داوران کمک شود. فدراسیون فوتبال باید زمان بیشتری برای آموزش بگذارد.

* برخی‌ها این بحث را مطرح کرده‌اند که داوری‌ها به سود پرسپولیس بوده است، آیا شما با این عقیده موافقید یا مخالف؟

در بازی با پرسپولیس برابر سپاهان دیدم که قبل از پنالتی پرسپولیس، گادوین منشا در محوطه جریمه خطا کرد، اما شاید داور صحنه را ندیده بود. نکته مهم این است که داوران از اشتباهات خود درس بگیرند. فصل گذشته در اهواز، داور به سرور جپاروف کارت زرد نشان داد، در این میان، تنها یک تیم درباره این صحنه صحبت کرد. پس از آن، فدراسیون جپاروف را محروم کرد، در صورتی که سرور در این بازی، اخراج نشده بود. وقتی داوری تصمیم می‌گیرد، یعنی همه چیز تمام شد، اما اینجا تصمیم داور عوض شد، چرا؟ بازیکنان ما درباره اینکه پای بازیکن پرسپولیس به صورت بازیکن حریف خورده، صحبتی نکردند. چرا درباره اینها صحبت نمی‌کنند و در مورد رحمتی صحبت کردند؟ رحمتی اسطوره است و هیچ وقت صحبت بدی درباره داوری نکرده بود.

بهتر است قبل از اینکه دروازه‌بان پرسپولیس و بازیکنان این تیم صحبتی کنند، پیش از آن فکر کنند و ببینند حرفی که می‌زنند درست بوده یا نه. شاید صحنه‌ای را داور نبیند و کمک داور ببیند. در بازی هفته اول مقابل پیکان، روی سجاد آقایی خطایی شد که داور بازیکن حریف را اخراج نکرد. اللهیار صیادمنش یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای آسیاست و در دیدار برابر سایپا کم مانده بود پایش را بشکند. در بازی آخر برابر پدیده، عکسی که از پای طارق همام منتشر شد را، دیدید که خون از پای او می‌آمد. بازیکنی که این کار را کرده بود، باید اخراج می‌شد. همه این مشکلات روی هواداران اثر می‌گذارد، اما دیدید که من و رحمتی به سمت تماشاگران رفتیم و گفتیم آرام باشند. وقتی در تلویزیون اشتباهات داوری نشان داده می‌شود، شاید داور مضطرب شود و بهتر است فدراسیون خودش آن را بررسی کند. همه در تلویزیون صحنه را می‌بینند، اما کمک داور باید در یک صحنه تصمیم بگیرد. کسانی که شاید با فوتبال خیلی آشنایی نداشته باشند، برخی صحبت‌ها درباره داوری انجام دهند.

ساشا:

مسئولیت سرمربی درباره بازیکنان تیمش است، مسئولیت فدراسیون نیز در خصوص داوران خود است. اگر اشتباهات زیاد است، باید کاری بکنند. فرقی نمی‌کند این بازی اشتباهات زیادی بوده یا آن بازی. فرقی نمی‌کند، چه تیمی سود برده، چه تیمی ضرر کرده است، باید اشتباهات داوری کمتر شود. فقط ما نبودیم در مورد داوری‌ها صحبت کردیم و مربیان دیگر نیز حرف زده‌اند. این موضوع پیغام مشخص است که فدراسیون باید داوران را جمع کرده و بررسی کنند اشتباهات داوری نسبت به فصل قبل بیشتر شده است. اگر به این نتیجه رسیدند که اشتباه بیشتر بوده، مسئولیت فدراسیون است که آن را بررسی کند. حالا باید دید که فدراسیون چه کار خواهد کرد.

فصل گذشته درباره این موضوع صحبت کرده و کمی گیج شده بودیم. آنقدر که ما اطلاع داریم و قوانین فیفا می‌گوید، این است که تصمیم داور نمی‌تواند عوض شود. محرومیت جپاروف برای ما غافلگیر کننده بود. با این وجود، نمی‌توانیم باور کنیم که داوران به عمد علیه استقلال باشند.

وینفرید شفر

* صحبت‌های شما نشان می‌دهد که به مهدی رحمتی خیلی اعتماد دارید، اما سید حسین حسینی نگران نیمکت نشینی خودش است و گفته شاید با ادامه این شرایط، از استقلال جدا شود. چه واکنشی به صحبت‌های دروازه‌بان تیم‌تان دارید؟

در شروع فصل حسینی مصدوم بود و شاید می‌توانست بازی کند. رحمتی هم خیلی خوب بازی کرد. ما همان کاری را امسال انجام دادیم که فصل پیش انجام داده بودیم و گفتیم که جام حذفی را تو بازی کن. حسینی در دو بازی پشت سر هم مقابل نفت مسجدسلیمان بازی نکرد، ما به شرایط بازی نگاه کردیم و مربی و بازیکن مهم نبودند. حسینی دو بازی مقابل سایپا در لیگ و حذفی را بازی کرد، روزی که پژمان منتظری بازی کرده بود. ما یک نفر را می‌خواستیم که از عقب با بازیکنان صحبت کند. این موضوع را به حسینی گفته بودیم. دیدار قبلی‌مان بسیار بسیار سخت بود و رحمتی بهترین دروازه‌بان برای این بازی محسوب می‌شد. الان چیزی که در تیم ملی مهم است، تمرین سه هفته‌ای بازیکنان در اردوی اخیر خواهد بود. حسینی در حالت عادی نباید بگوید اگر بازی نکنم، از استقلال می‌روم. او الان باید بگوید من باید به جام ملت‌ها بروم و بازی کنم. اگر از این موضوعات بترسد، شانسی نخواهد داشت. دروازه‌بان باید مثل اولیور کان شخصیت بزرگی داشته باشد، به خاطر همین با بایرن مونیخ هشت قهرمانی از جمله قهرمانی اروپا را دارد. حسینی هم همین کار را باید بکند. وقتی بازیکنی بگوید اگر بازی نکنم، می‌روم، بهتر است برود.

* هواداران استقلال این سؤال را از شما دارند که چرا بازیکنان بی‌کیفیتی مثل الحاجی گرو و مارکوس نیومایر جذب شدند؟

صحبت من با همه هواداران است. بعد از رفتن تیام همه دنبال کسی مثل تیام بودند. در بازی با پرسپولیس، گرو پاس خوبی به فرشید اسماعیلی داده شد که او توپ را گل نزد، همه درباره آن پاس صحبت نکرده و درباره موقعیت گل صحبت کردند. در دیدار با سایپا، گرو یک پنالتی گرفت، یک گل زد. گرو یک موقعیت هم داشت که اگر کمی زودتر می‌رسید، باز هم گل می‌زد و این بار همه درباره او صحبت می‌کردند. همه در مورد تیام صحبت و گرو را با او مقایسه می‌کردند. به خاطر همین هم گفتیم که بهتر است برود. مطمئنم او در باشگاه دیگری یک گل بزند، شرایطش به طور کلی تغییر می‌کند. نیومایر در بازی با السد، تعویض شد، دیداری که به خاطر مشکلاتی آن را واگذار کردیم. برای بازی برگشت، صددرصد آماده بود، اما در 10 دقیقه پایانی تمرین مصدوم شد. در بازی قبلی بازی کرد که 80 درصد آماده بود. او در بازی با پدیده دو سه موقعیت خوبی داشت. نیومایر با ما صحبت کرد و گفت بهتر است برود.

* در رابطه با حضور دستیار جدید در کادر فنی جدید اسامی افرادی چون فرهاد مجیدی، مجتبی جباری و ... مطرح شد و این بار نام شرودینگر به میان آمده است.

ما نباید هر چیزی را بگوییم. ما یک دستیار مدنظرمان داریم و قرار است مدیرعامل باشگاه قرارداد را برای او بفرستد. ما مربی‌ای برای آکادمی باشگاه در نظر داریم، شبیه کاری که در باشگاه‌های اروپایی انجام می‌شود.

ساشا:

این مربی تخصصش کار با مربی دروازه‌بان‌هاست. خیلی صحبت‌ها مطرح شد که شرودینگر قرار است دستیار باشد، اما کار او آموزش مربیان دروازه‌بان‌هاست. کاری که می‌خواهیم انجام دهیم آماده کردن استقلال برای آینده است. باشگاه‌های دیگر هر روز در حال پیشرفت هستند و فوتبال ایران نیز باید پیشرفت کرده و ثابت نماند. خیلی خوب می‌شد که شرودینگر به ایران می‌آمد و در آکادمی کار می‌کرد. او می‌توانست به مربی دروازه‌بان‌ها آموزش دهد، اما او نیامد. یکی از شایعات نادرست همین بود. ما گزینه‌های دیگری مدنظر داریم که در حال صحبت هستیم. سعی می‌کنم از رسانه‌ها دور باشم، اما بیشتر شایعات درست نیستند. وقتی به آن گزارش اشاره می‌کنید متوجه خواهید شد که از چه سمتی این صحبت‌ها مطرح می‌شود. بله، مجیدی ما را به یک رستوران ژاپنی دعوت کرد. او حدود 15 سال است که پدرم را می‌شناسد و شاگردش بوده است. مجیدی با پدرم با الاهلی قهرمان شده و طبیعی است که از آن زمان با هم در ارتباط باشند، اما از تماس‌های عادی و برخوردهای عادی شایعات زیادی مطرح می‌شود.

وقتی بخواهم با کسی جلسه بگذارم، همراه با خوردن شام خواهد بود. قبلاً گفته بودم به غذاهای ایرانی علاقه‌مند هستم. مجیدی بازیکن من بوده است. شاید الان که با شما صحبت می‌کنم، فردا شایعه درست کنند که دستیار جدید من هستید.

* جلسه‌تان با کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال در چه موردی بود؟

جلسه نبود و اتفاقی در هتل بودیم. ما نشسته بودیم که با کی‌روش سلام و احوال پرسی کردیم. دیدم که کوله پشتی دارد و پرسیدم که از باشگاه برمی‌گردی که پاسخ داد تمرین خوبی داشته است. صبح از اتاقم بیرون آمدم و دوباره او را در لابی هتل دیدم و غافلگیر شدم. چرا نمی‌توانم با کی‌روش صحبتی داشته باشم؟ برای فوتبال ایران، همکاری بسیار مهم است. شاید کی‌روش به طور دقیق ذهنیت وریا غفوری و علی کریمی را نداند، اما من می‌دانم و با او صحبت کردم. تیم ملی کاندیدای قهرمانی جام ملت‌های آسیاست.

* پس از ملاقات با کی‌روش در هتل آکادمی، سرمربی تیم ملی پیامی منتشر کرد و از شما، امیر قلعه‌نویی و دیگر مربیان به عنوان افراد شجاع نام برد، اما نام برانکو ایوانکوویچ دیده نمی‌شد.

از اختلاف کی‌روش و برانکو خیلی خبر ندارم. کی‌روش در حال حاضر سرمربی تیم ملی است و در گذشته برانکو سرمربی تیم ملی بود. شاید بهتر است هر دو کباب بخورند تا مشکل‌شان حل شود. کی‌روش بعد از جام جهانی صحبت‌هایی درباره برانکو کرد که در رسانه‌های اروپایی دیده می‌شد. آن صحبت‌ها برای فوتبال ایران خوب نیست.

ساشا:

شاید هتل پرسپولیس و برانکو با کی‌روش اتفاقی نبوده و برای ما این اتفاق افتاد که همدیگر را ببینیم.

* کی‌روش برای بازی‌های باشگاهی در ورزشگاه حضور پیدا نمی‌کند، در صورتی که شما از نزدیک بازی‌های دوستانه تیم ملی را نگاه می‌کنید. آیا از تصمیم سرمربی تیم ملی گلایه‌ای ندارید؟

من عاشق فوتبال هستم و به ورزشگاه می‌روم تا بازی‌های بازیکنانم را ببینم. خودم بازیکن بودم و زمانی که سرمربی تیمم بازی‌ام را نگاه می‌کرد، احساس قدرت می‌کردم. در بازی ایران و توگو پس از پایان این دیدار به رختکن رفتم تا به کی‌روش و بازیکنان خسته نباشید بگویم. زمانی که روزبه چشمی و وریا غفوری بازی می‌کنند، دوست دارم بازی‌شان را ببینم. شاید برای بازی تیم ملی به دبی بروم و بازی‌هایش را ببینم. مثل این است که شما فرزندی داشته باشید که بخواهید به فرودگاه بروید و فرزندتان را بیاورید.

از تصمیم کی‌روش ناراحت نیستم، اما دفعه بعد برای او بلیت VIP می‌فرستم که بیاید و بازی‌ها را ببیند. طبیعی است که یک مربی باید همیشه بازی‌ها را ببیند. تصمیم خودشان است که کدام بازی‌ها را ببیند، استقلال باشد یا پرسپولیس.

وینفرید شفر

* شما بین هواداران استقلال محبوب هستید، اما عیار اصلی مربیگری‌تان در نیم‌فصل دوم مشخص می‌شود. با توجه به جدایی برخی از ستاره‌ها در ابتدای فصل، نگران از بین رفتن جایگا‌ه‌تان بین هواداران نیستید؟

هواداران ما بسیار باهوش هستند و می‌دانند امید ابراهیمی، تیام و بسیاری از بازیکنان رفتند. هواداران می‌دانند برای آنها می‌جنگم، اما در شروع فصل مشکلات بسیاری داشتیم. کسانی بودند که خارج از باشگاه مشکل ایجاد می‌کردند. شاید این مقطع باید دو بازیکن پیدا کنیم که به ما کمک کنند، اما همه بازیکنان می‌دانند در حال ساختن تیم جدیدی هستیم. بازیکنانی چون رضا آذری و اللهیار صیادمنش نیاز به زمان دارند. سال گذشته مقابل پرسپولیس با ضربه پنالتی بازی را واگذار کردیم، همه نگران سکوها و نگاه‌های هواداران استقلال بودند، اما آنها ما را تشویق کردند. چرا؟ به خاطر اینکه جنگیدیم و با صددرصد وجود در زمین تلاش کردیم. می‌دانم بهترین هواداران را داریم، آنها احساس می‌کنند و بو می‌کشند که ما برای آنها می‌جنگیم. این را درک کرده‌ایم که هواداران از راه‌های دور برای حمایت می‌آیند و ما مسئولیت بزرگی در قبال آنها داریم. شاید 80 درصد به آن عملکردی که می‌خواهیم رسیده‌ایم. محمد دانشگر و علی کریمی از سه ماه پیش خود بهتر شده‌اند. فرشاد محمدی‌مهر و رضا کریمی نیاز به زمان دارند. اللهیار صیادمنش با شدت بیشتری تمرین کرده است و اکنون نیاز به استراحت دارد.

* استقلال می‌تواند امسال قهرمان شود؟

این هدف سورپرایز است، اما برای آن می‌جنگیم. باید همیشه یک هدف داشته باشیم. همیشه هدف ما باید رسیدن قهرمانی باشد. اگر الان بگویم پنجم شدن برای ما خوب است، در جدول دهم می‌شویم. تراکتورسازی میلیون‌ها دلار برای بازیکنان جدید سرمایه‌گذاری کرده است، اما ما کمتر. این را به هیئت مدیره قبلی گفته بودم و آن را در موبایلم دارم. این را گفته بودم که بقیه تیم‌ها برای اینکه ما را شکست بدهند، هزینه می‌کنند. برای ما این اتفاق نیفتاد، اما الان در حال جنگیدن هستیم. به جز مدیرعامل باشگاه، نمی‌خواهیم کسی صحبت کند. ما سعی داریم که بیشتر کار کرده و کمتر حرف بزنیم.

* و صحبت پایانی با هواداران؟

از حمایت شما در نیم‌فصل اول تشکر می‌کنم. بازیکنان جدید کمی نگران بودند، اما الان می‌دانند که شما یار دوازدهم ما هستید.

ویدیو این مصاحبه را در ادامه مشاهده می کنید:

بخش اول 

لینک دانلود با کیفیت 360           لینک دانلود با کیفیت 480

ایکون پلیر

 بخش دوم

لینک دانلود با کیفیت 360           لینک دانلود با کیفیت 480

ایکون پلیر

اخبار رسمی باشگاه استقلال

'

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کارنامه مشاوران فنی شفر در استقلال

پ دسامبر 20 , 2018
به گزارش مشرق، اینکه وینفرد شفر چطور مواف&#...