واکنش تند رئیس‌کمیته‌انظباطی به متخلفان دربی

به گزارش مشرق، اسماعیل حسن زاده رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای بررسی اتفاقات لیگ برتر و جنجال‌هایی که در شهرآورد 90 رخ داد میهمان برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما بود.
بیشتر بخوانید:

پس از قرائت احکام کمیته انضباطی برای علی کریمی، محمدحسین کنعانی زادگان و فرشاد احمدزاده رییس کمیته انضباطی درباره این پیش رای ها توضیح داد. وی گفت: بخشی از این ها دستور موقت درباره احمدزاده بود؛ رای و اقدام قضایی بود و تا اطلاع ثانوی و صدور رای او فعلا نمی تواند تیمش را همراهی کند. باقی ارسال اخطاریه و ابلاغ تخلفات به افراد، چه فرد حقوقی مثل باشگاه و چه فرد حقیقی مثل آدمهایی که نام بردید است. اینها فرصت دارند از خودشان دفاع کنند. احتمالا با جمع بندی گزارش داور و مقامات دیگر مسابقه از جمله نماینده فدراسیون شاید پرونده شاخ و برگ بیشتری هم پیدا کند. همکاران من فعلا مشغول جمع بندی هستند و فعلا این افراد باید از خودشان دفاع کنند.

وی درباره مورد انضباطی علی کریمی افزود: ما در آن اخطاریه نوشته ایم حسب مورد، یعنی ممکن است یکی اعتراض به داوری داشته باشد و... اسامی را نوشته ایم و هر کدام ممکن است یکی دو تخلف داشته باشد. آیین نامه انضباطی فیفا و مقررات انضباطی خودمان اجازه داده اگر کمیته انضباطی رفتار خشنی که منتهی به کارت قرمز شد ملاحظه کرد آن بازیکن را بیشتر از تاثیر آن کارت قرمز که یک جلسه بیرون ماندن است تنبیه کند. چون ما قرار است او را تنبیه کنیم فرصت دادیم که او حرفش را بزند.

حسن زاده درباره احتمال محرومیت بیشتر علی کریمی تاکید کرد: الزام است که محرومیت بیشتر از یک جلسه باشد ولی ما اجازه نداریم کسی را بدون اینکه حرفهایش را بشنویم تنبیه کنیم. چون ممکن است او توضیحی بدهد یا عذرخواهی کند یا بنویسد که من تعمد نداشتم. او به هر حال یک چیزی می نویسد و ما حتما باید مدافعات متخلف را بشنویم بنابراین باید به او فرصت حرف زدن بدهیم.

رییس کمیته انضباطی درباره محمدحسین کنعانی زادگان و اینکه حرکت او مصداق تحریک طرفداران بوده، تاکید کرد: اصل نانوشته ای داریم که از دید تماشاگران پرسپولیس، این تیم هیچوقت چه تماشاگران، چه بازیکنان و چه مدیرانش تخلف نمی کنند. از دید تماشاگران استقلال هم، استقلالی ها هرگز تخلف نمی کنند و هر رایی که ما می دهیم چون پرسپولیسی هستیم این رای را داده ایم یا اگر علیه پرسپولیس رای دادیم استقلالی هستیم! این در معنای افراطی تماشاچیان یک معنا دارد. اما شهرآورد تهران با شرایط پخش مستقیم، انعکاس برون مرزی در بزرگترین ورزشگاه ما با آن همه زحمت و خطراتی که ممکن است وجود داشته باشد از دید ما حساس است و جوانان نیز الگوپذیر هستند. بنابراین یک رفتار خطا داخل زمین می تواند التهاب شدیدی را به سکو وارد کند. ما این ها را هم لحاظ کرده ایم. ما از جزئیات شهرآورد تهران نخواهیم گذشت و آن عزیزان هم حق دارند از خود دفاع کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا می توان شخصی که به سر کنعانی زادگان سنگ پرتاب کرد، شناسایی کرد، گفت: این قطعا کار ما نیست. عزیزان ما در جایگاه امنیت و انتظامات ورزشگاه ها تلاششان هست این کار را انجام بدهند. در پاره ای موارد این اتفاق افتاده. به ویژه درباره فردی که جیمی جامپ شد که اصطلاح فارسی اش هنوز اختراع نشده است. با آن آدمی که فرار کرد می شود برخورد کرد. به ویژه حالا که با کد ملی بلیت می خرند و ممکن است کد ملی شان ستاره دار شود تا دیگر نتوانند بلیت بخرند.

حسن زاده تصریح کرد: رفتار تماشاگران به عنوان تخلف تیمی و شخصیت حقوقی است و حتی اگر تماشاگر را نشناسیم تیم میزبان مقصر است. اینکه می گوییم میزبانی و قانون 90 به 10 در شهرآورد هم رعایت شود، برای همین است و قوانین فیفا هم می گوید جایی که ما نتوانیم تماشاگر را شناسایی کنیم، اگر توانستیم به تیم میزبان یا مهمان نسبت بدهی درست وگرنه مقصر تیم میزبان است و تماشاگران بدانند هرکاری می کنند به ضرر تیمشان است.
وی در پاسخ به اینکه چرا رای فرشاد احمدزاده اینقدر زود صادر شد، گفت: رای نیست و دستور موقت به معنای اقدام اورژانسی است. اگر این کار را نمی کردیم می گفتند در روز روشن بازیکنی از چند متر آن طرف تر می دود و می آید درگیری ایجاد می کند و اگر جلوگیری نشده بود جان افراد به خطر افتاده بود، شما چرا کاری نکردید.

رییس کمیته انضباطی تاکید کرد: بله ممکن بود جان دیگران را به خطر بیندازد. اگر افرادی چون کریم باقری که از او تشکر می کنم نبودند این درگیری ها حوادث شدیدتری به دنبال داشته باشد و صدمه ای به کسی وارد می شد. نباید اجازه بدهیم بازیکنی که جسارت کرده، نقض قانون کرده و نزاع دسته جمعی را استارت زده، فردا در بازی سپاهان هم باشد. عقل انضباطی فیفا به این نتیجه رسیده که در ماده 100 کمیته انضباطی می تواند به سرعت اقدام بازدارنده و عبرت آموز را انجام دهد و ما اقدام اورژانسی را انجام دادیم.

حسن زاده یادآور شد: یک بازیکنی با دیگری برخورد می‌کند که ما عمد و سهو آن را نمی دانیم. اما داوری وجود دارد که تنبیه می کند مگر وقتی داور به علی کریمی کارت قرمز داد از آقای انصاری فرد یا من و شما پرسید؟ داور چه بد تشخیص بدهد چه خوب، صحنه را دیده و این ماجرا زیر سایه داوری بود نه سایه انضباطی من یا رسانه ای شما. من می خواهم بگویم تنبیه آن آدم به عهده فرشاد احمدزاده نیست. به عهده داور و بعد از آن به عهده ما در رکن قضایی است. به هر حال به عهده فرشاد احمدزاده نیست و قوانین فوتبال اجازه نمی‌دهد شما حریف یا متخلف را تنبیه کنید.

وی درباره شجاع خلیل زاده نیز که از علت احضار به کمیته انضباطی ابراز بی اطلاعی کرده بود، تصریح کرد: من اینجا محدودیتی دارم و بند 13 ماده 21 ما اجازه نمی دهد جزئیات پرونده ای را که هنوز به آن رسیدگی نکرده ایم بگوییم. اما به احترام برنامه شما می گویم وقتی برای او ابلاغ شد این ها را برای ما بنویسد. ولی من او را ارجاع می دهم به صحنه هایی که با داور وسط و کنار درباره قضاوتشان برخورد می‌کرد. در قوانین هست که تحقیر داور و اعتراض به داوری با هر لحن و حرکتی که اهانت به داور باشد، تخلف بسیار مهمی است.

رییس کمیته انضباطی در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد: افراد متعصب و هوادار کوچه و بازار که تیمش را دوست دارد برای او جاده یکطرفه است. استقلالی و پرسپولیسی و ملوانی و نساجی  هم فرقی نمی کند. آنها می گویند تیم ما صحیح و سالم است و کمیته انضباطی دارد ظلم می کند. این تفکر برای هواداران عادی قابل قبول است اما فاجعه وقتی است که مسئولان بگویند مگر تیم ما چه کار کرده است!؟ فلان بازیکن مگر چکار کرده است!؟ ما وظیفه داریم عادلانه رای بدهیم و وقتی هم از کمیته انضباطی رفتیم مردم نقاط ضعف و قوتمان را خواهند گفت. ولی مدیران ادوار مختلف پرسپولیس و استقلال ما را دیده اند و گفته اند ما به خاطر هواداران مجبوریم اینگونه حرف بزنیم و این فاجعه است.

حسن زاده درباره حواشی مصاحبه کالدرون نیز گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با شهرآورد ندارد. ما حوادث مسابقه را رصد می کنیم یا مقامات مسئول رصد می کنند یا خودمان مطلع می شویم اما حوادثی که در مسابقه نیست مثل پیام های فضای مجازی، شیطنت ها، اهانت هایی که می کنند، قبل از بازی بازیکنی از تیمی به کمیته داوران اهانت کرده بود که تو سر تیم ما را بریدی و... درباره این موارد قرار نیست کمیته انضباطی هزار نفر را بگذارد تا از جنوبی ترین تا شمالی ترین نقطه کشور همه کامنتها را بررسی کنیم. باشگاه پرسپولیس هم می تواند درجا شکایت کند.

وی یادآور شد: ما ماموریم رای منصفانه، عادلانه و متناسب بدهیم مسلما در اسپانیا هم تمهیدات بازی بارسلونا و مادرید با دیگر بازی ها فرق می کند، بازی سپاهان و پرسپولیس هم مهم است و خواهش من این است عوامل تیم، بازیکنان و هواداران همکاری کنند تا بازی خوبی داشته باشیم اگر اینطور نباشد تنبیه شدید خواهیم داشت.

 در ادامه از تبعیض برای محرومیت تماشاچیان در مسجد سلیمان و به اذعان هواداران نفت این شهر برخورد با آنها شدیدتر است و آنها تعلیق شدند اما تراکتورسازی بخشیده شد.حسن زاده نیز در پاسخ گفت: من عزیزان مسجد سلیمانی را دوست دارم ولی ما ممکن است یک بار نتوانیم شرایط را کنترل کنیم و سنگ و شیشه شکستن و تهدید داور نتایج بدی به دنبال داشته باشد. در مسابقه قبلی مسجد سلیمان ببینید داور چطور تهدید شد وگرنه ما آن عزیزان را دوست داریم. 

رییس کمیته انضباطی در پایان اظهار کرد: رای استقلال، پرسپولیس وسپاهان در سال گذشته هم قطعا اجرا شده، آنچه قانونا جلو می رود یا رای اصلاح یا نقض می شود و برمیگردد. به هر حال این موارد توسط قانون تعریف شده است ولی ما هر رای که دادیم سازمان لیگ بدون اجرا نگذشته است. ما هم می خواهیم سلامت فوتبال را تامین کنیم.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مومنی: آذری، آقایی و دیگران کجا هستند؟

چ سپتامبر 25 , 2019
به گزارش مشرق، تیم فوتبال استقلال در حالی در هفته چهارم رقابتهای لیگ برتر با یک گل مغلوب پرسپولیس شد که تک گل این بازی را مهدی عبدی، بازیکن جوان سرخ پوشان به ثمر رساند. محمد مومنی با  اشاره به گلزن پرسپولیس در دربی گفت: اگر پرسپولیس...