مگر دولت استقلال را خریده که حالا می‌خواهد بفروشد؟

به گزارش مشرق، به نظر می‌رسد باشگاه استقلال در مرحله گذر به بخش خصوصی باشد و واگذاری بخشی از سهام آن از طریق فرابورس به بخش خصوصی، آخرین مراحل خود را می‌گذراند. این موضوع تبدیل به دغدغه جدید و بزرگ بخش بزرگی از هواداران و پیشکسوتان این باشگاه شده در روزهای گذشته بحث‌های زیادی را تولید کرده است.

در این خصوص سید کاظم اولیایی مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال اظهار داشت: خصوصی سازی یک الزام برای فوتبال است و من با خصوصی سازی باشگاه‌ها بخصوص استقلال و پرسپولیس کاملاً موافق هستم، اما خصوصی سازی باید از راه و روش درست آن انجام شود و شامل همه باشگاه‌ها، به خصوص آنها که دارای فوتبال حرفه‌ای هستند، بشود.

به اسم خصوصی سازی، شخصی سازی نشود

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ این است که به اسم خصوصی سازی، شخصی سازی صورت گیرد و سهام باشگاه استقلال به افرادی که از قبل مشخص شده‌اند واگذار شود. متاسفانه نام‌های خوبی در این زمینه به گوش نمی‌رسد و اگر قرار باشد گمانه زنی‌ها در خصوص افرادی که قرار است صاحب ۱۰ درصد سهام استقلال باشند به واقعیت نزدیک باشد، اتفاق خوبی در راه نیست. به هرحال نفراتی که سال‌ها در حوزه مدیریت این باشگاه فعال بوده و حاصل عملکردشان وضعیتی است که هم اکنون به این باشگاه حاکم است، نمی‌توانند حائز صلاحت و شرایط لازم برای تملک بخشی از سهام باشگاه باشند.

وی با انتقاد از فروش سهام این باشگاه گفت: نحوه واگذاری باشگاه به بخش خصوصی هم باید متناسب با جایگاه، سابقه و هویت آنها صورت پذیرد. به نظر بنده روش درست این است که باشگاه را به اهلش واگذار کنند.

اولیایی: مگر دولت استقلال را خریده که حالا می‌خواهد بفروشد؟


کاظم اولیایی

واگذاری سهام به جای فروش

کارشناس فوتبال تاکید کرد: اصلاً بحث فروش سهام استقلال نباید مطرح باشد و باید «واگذاری سهام» به جای «فروش سهام» صورت گیرد. سئوال کلیدی و اصلی من این است که مگر دولت باشگاه استقلال را خریده که حالا قصد فروش آن را دارد؟ من در مورد استقلال صحبت می‌کنم. دولت بعد از انقلاب املاک و اموال این باشگاه را در اختیار گرفته و تملک نموده است و تنها امتیاز فوتبال و برند آن را باقی گذاشت. نوع مدیریت دولتی هم در ده-بیست سال اخیر این باشگاه را با انبوهی از بدهی‌های انباشته مواجه کرده است. حالا دولت می‌خواهد همین برند را با انبوهی از بدهی‌هایی که باعث آن بوده بفروشد؟

اولیایی اظهار کرد: مگر روز اول دولت برای این برند پول داده که حالا قرار است از آن پول در بیاورد؟ این پولی که گفته می‌شود از فروش سهام حاصل می‌شود قرار نیست به جیب باشگاه بیاید، بلکه به خزانه واریز می‌شود. بدون. توجه. به تامین. هزینه‌های تیم داری برای آینده. بحث فروش سهام از اول هم اشتباه بود و باید واگذاری سهام جای آن را بگیرد. وقتی قرار نیست پول فروش باشگاه خرج خود باشگاه شود، پس باید به جای فروش سهام، آن را واگذار کنند.

بیشتر بخوانید:

سلطانی‌فر: اختلاف سلیقه‌های مدیریتی دلیل استعفای اعضای هیات مدیره استقلال بود

هواداران و پیشکسوتان باید در اولویت باشند

وی اضافه کرد: برای واگذاری سهام هم باید پیشکسوتان و هواداران در اولویت قرار بگیرند. حتی بعضی از اهالی رسانه هم می توانند در این لیست باشند. این نوع مدیریت، مدیریت جمع سپاری است. این شیوه درست شیوه‌ای است که در اسپانیا عمل می‌شود و باشگاه‌های بزرگی مثل رئال مادرید و بارسلونا با همین شیوه اداره می‌شوند. دولت باید به جای آنکه سهام استقلال را بفروشد و پول آن را به خزانه بریزد، این سهام را به اهلش که هواداران و پیشکسوتان و خبرنگاران است اعطا کند.

مدیریت پیمان بهترین شیوه برای اداره باشگاه

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در خصوص نحوه درآمدزایی و اداره باشگاه نیز چنین گفت: بدیهی است که انبوهی از هواداران، پیشکسوتان و اصحاب رسانه که حالا سهامدار باشگاه هستند، نه قادر به اداره باشگاه هستند و نه می‌توانند هزینه‌های آن را تامین کنند. پس شیوه اداره باشگاه به صورت مدیریت پیمان امکان پذیر خواهد بود.

اولیایی تصریح کرد: مدیریت پیمان که در نحوه واگذاری‌ها در قوانین سازمان خصوصی سازی و خود دولت وجود دارد و تجربه شده، می‌تواند در دوران گذر هم در شرایط واگذاری برای اداره باشگاه مورد اجرا قرار گیرد.

با شیوه مزایده عمومی و مدیریت پیمان

وی تاکید کرد: مدیر پیمان می‌تواند خودش از برند باشگاه درآمدزایی کرده و هزینه‌های آن را تامین کند؛ قطعاً باشگاهی مثل استقلال با میلیون‌ها هوادار نه تنها در این صورت می‌تواند از نظر هزینه به خودکفایی برسد، بلکه قطعاً به سوددهی هم خواهد رسید.

اولیایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی کماکان ورزش و فوتبال کشور از دولتی بودن رنج می‌برد. در این راستا می‌توان از گسترش ویروس کرونا برای اثبات این ادعا یاد کرد؛ چرا که بسیاری از باشگاه‌های ورزشی دنیا اعلام کردند که تبعات ناشی از گسترش این ویروس بر درآمدهای آنها تاثیر گذاشته و حتی خواستار کاهش قرارداد و دستمزد بازیکنان شدند و برخی از باشگاه‌ها نیز اقدام به دریافت وام از سیستم بانکی کردند. این در حالی است که در کشور ما نه تنها هیچ باشگاهی بابت کرونا و مشکلات درآمدی اعلام نارضایتی نکرد، بلکه دستمزد کادر فنی و بازیکنان باشگاه‌ها در دوران کرونا نیز افزایش پیدا کرد.

اولیایی: مگر دولت استقلال را خریده که حالا می‌خواهد بفروشد؟

سرخابی‌ها برای واگذاری نقشه راه ندارند

مدیرعامل پیشین استقلال گفت: نگاهی به تاریخچه واگذاری باشگاه‌ها در کشور نشان می‌دهد در نوعی بلاتکلیفی در زمینه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به سر می‌بریم، به عنوان مثال در سال ۸۳ تصمیم به واگذاری ۱۰۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس از طریق مزایده گرفته شد و در مرداد سال ۹۰ برند سرخابی‌ها ارزش گذاری شد، اما به مزایده نرسید. در مهر سال ۹۰ این دو باشگاه از گروه یک واگذاری‌ها به دو منتقل شدند؛ در بهمن سال ۹۲ نمایندگان مجلس با واگذاری آنها از طریق فرابورس مخالفت کردند و در مرداد ۹۴ پس از چهار مزایده ناکام سرخابی‌ها به گروه ۳ واگذاری‌ها منتقل شدند. سرانجام در زمستان ۹۷ از گروه ۳ خارج شدند که مجموع این عوامل نشان از نداشتن نقشه راه برای واگذاری این دو باشگاه در کشور دارد.

در پاسخ به چرایی عدم واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، اولیایی گفت: با توجه به شرایط کنونی فوتبال و اقتصاد کشور همین بس که نخستین و تنها تجربه خصوصی‌سازی کشور به باشگاه راه آهن در سال ۹۰ برمی‌گردد، که خصوصی‌سازی شکست خورده‌ای لقب گرفت. بنابراین باید از این واگذاری درس گرفت و با آسیب‌شناسی مناسب اقدام به واگذاری دو باشگاه پر طرفدار آبی و قرمز کرد.

شرایط بورس برای واگذاری سرخابی‌ها فراهم نیست

اولیایی در خصوص مدل واگذاری تصریح کرد: مدل طراحی شده برای واگذاری این دو باشگاه عرضه سهام در فرابورس است که با توجه به شرایط بد بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته بویژه نقد شوندگی این بازار، باید از این دید نیز نحوه باشگاه استقلال و پرسپولیس مدنظر قرار گیرند. هدف خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انتقال مدیریت و مالکیت آنها به بخش خصوصی است، که این پرسش مطرح می‌شود که آیا با فروش درصدی از سهامشان در فرابورس این هدف تحقق پیدا خواهد کرد یا نه؟

وی ادامه داد: همچنین یکی از مشکلات و معضلات واگذاری سرخابی‌ها موضوع درآمدزایی آنها است. در صورت واگذاری این دو باشگاه، این پرسش پیش می‌آید که خریدار در مقطع کنونی از چه منابعی قرار است درآمدهای این دو باشگاه را تامین کند؟ ضمن اینکه موضوع اهلیت خریداران سرخابی‌ها نیز از دیگر موضوعات قابل طرح در این زمینه است.

پیشنهاد واگذاری سرخابی‌ها به روش پیمان مدیریت

عضو هیات موسس اتحادیه مدیران کشور گفت: اصل خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موضوعی قابل دفاع و تاکید است، اما در شرایط کنونی اقتصاد و فوتبال بویژه به لحاظ موضوعات درآمدزایی و از سوی دیگر شرایط بازار سرمایه، واگذاری این دو باشگاه از طریق فروش بخشی از سهام در فرابورس توصیه نمی‌شود. از این رو با توجه به مشکلات موجود، برای گذر از مرحله دولتی به خصوصی‌، نیاز به دوران گذار داریم که بهترین شیوه واگذاری در این زمینه روش پیمان مدیریت است.

Adblock test (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تیتر جنجالی رسانه سعودی در حمایت از الهلال

د مه 31 , 2021
به گزارش مشرق، تیم فوتبال الهلال شب گذشته در هفته پایانی فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ لیگ عربستان به مصاف تیم الفصیلی رفت و با نتیجه ۳ بر ۲ به پیروزی رسید. الهلال رقیب استقلال در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ است. تیم سعودی شب گذشته جشن قهرمانی اش ر...