موفقیت پرسپولیس ربطی به مدیریت آن ندارد

به گزارش مشرق، همایون شاهرخی درباره تدابیر نامناسب تیم‌های ایرانی برای اعزام به لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: درباره این موضوع باید حرف‌های تکراری بزنیم. وقتی مدیریت در ورزش، فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها نباشد چنین اتفاق‌هایی دور از ذهن نیست و نباید توقع داشت تیم‌های ایرانی بدون امکانات و بی توجهی به بازیکنان و کادر فنی‌شان نتیجه مناسبی بگیرند. اگر در کنار پرسپولیس، تیم‌های دیگر ما هم می‌توانستند در این رقابت‌ها نتایج خوبی کسب کنند، عجیب و غریب بود.

وی افزود: مردم به دلیل خاطرات خوبی که از گذشته فوتبال ایران دارند توقع‌شان بالا است. مدام هم می‌گوییم سه دوره قهرمان جام ملت‌های آسیا شده‌ایم و فلان تیم‌های‌مان قهرمان آسیا بوده‌اند. در حالیکه باید دید در آن زمان چه اتفاقی رخ می‌داد و اکنون عملکرد مدیران ما چگونه است. در آن دوره مدیران متخصص در ورزش ایران بودند که با بهره‌گیری از کادر فنی متخصص ضریب اشتباهات را کم می‌کردند.

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر خبری از آن مدیران متخصص نیست و خانه از پای بست ویران است زیرا افراد با فامیل‌بازی و برخی لابی‌ها وارد بدنه مدیریتی باشگاه‌ها می‌شوند. مسلماً وضعیت فوتبال ایران در آینده از این هم بدتر خواهد شد.

شاهرخی درباره استفاده نکردن تیم های شهرخودرو و استقلال از بازیکنان جدید خود در لیگ قهرمانان به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی این دو باشگاه توضیح داد: پنجره که خود به خود بسته نمی‌شود بلکه باد و طوفانی که به دلیل عملکرد ضعیف مدیران در مسائل مالی  و بدهکاری‌ها در فوتبال ایران وجود دارد، سبب بسته شدن پنجره‌ها می شود. AFC و فیفا هم به خاطر گزارش‌هایی که درباره  بدهکاری تیم‌های ایرانی دریافت می‌کنند، چنین تصمیمی گرفته و قانون را اجرا می‌کنند.

وی افزود: تا زمانی که در روی این پاشنه بچرخد وضعیت همین است. پرسپولیس هم با توجه به توانمندی و غیرت بازیکنان و کادر فنی‌اش تا اینجای لیگ قهرمانان بالا آمده و نمی‌توان موفقیت این تیم را به مدیریت باشگاه ربط داد زیرا وضعیت مدیریتی این باشگاه هم دست کمی از باشگاه های دیگر ندارد.

بیشتر بخوانید:

پرسپولیس طلسم پاختاکور را می‌شکند؟/ آمار بد سرخپوشان برابر پاختاکور

پیشکسوت فوتبال ایران درباره اینکه چرا مدیران باشگاه‌های ایرانی برای حضور در رقابت‌های پراعتباری مانند لیگ قهرمانان آسیا از مربیانی استفاده کردند که مدارک مربیگری هم نداشته و نمی‌توانستند در بازی و نشست‌های خبری شرکت کنند، گفت: این سؤال را باید از افرادی پرسید که با بی‌تدبیری خود، چنین شرایطی ایجاد کردند. باید قبول کنیم برای لیگ قهرمانان آسیا که مهم‌ترین رقابت باشگاهی قاره کهن است، باید بهترین برنامه و امکانات وجود داشته باشد. زمانی می‌توانیم از بازیکن و مربی توقع داشته باشیم که شرایط خوب را در اختیار آنها قرار بدهیم. 

شاهرخی تصریح کرد: از مربی که پنجره نقل و انتقالاتی باشگاهش بسته شده نباید توقع معجزه داشت زیرا معجزه تنها یک بار اتفاق می‌افتد. ‌واقعیت فوتبال ایران به شکلی است که پرسپولیس هم در لیگ قهرمانان شق القمر کرده زیرا با این وضعیت مدیریتی و مالی باشگاه‌ها، صعود به مراحل نهایی کار نشدنی و تقریبا غیر ممکنی به نظر می‌رسد که پرسپولیس توانست این کار را انجام بدهد. 

وی افزود: عدم مدیریت در فدراسیون فوتبال، کمیته فنی باشگاه‌ها و کانون مربیان سبب شده مربی‌ای را به لیگ قهرمانان بفرستیم که مدارک لازم برای حضور در این رقابت‌ها را ندارد. قبول دارم نسل مربیان باید تغییر کند اما نه به این شکل که نزدیک مسابقات به این مهمی تصمیم بگیریم فردی که سابقه‌ای در مربی نداشته به عنوان سرمربی انتخاب کنیم. هیچکس از نشستن روی نیمکت سرمربیگری آن هم در لیگ قهرمانان بدش نمی‌آید. اما افرادی که چنین فردی را برای سرمربیگری انتخاب می‌کنند کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند.

مدیر اسبق تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: نفراتی مثل مهدی رحمتی و محرم نویدکیا آینده مربیگری فوتبال ایران هستند و منکر توانایی‌هایشان نمی‌شوم. خیلی هم خوب این نفرات را که در زمان حضورم در تیم ملی نوعی شاگردم بوده‌اند می‌شناسم. اما آنها تجربه‌ای در سرمربیگری ندارند. کسی که تازه دوران تحصیل ابتدایی را شروع کرده صبح که از خواب بلند نمی‌شود تا مدرک لیسانس و فوق لیسانس را دریافت کند و به مدارج بالاتر برود در فوتبال هم همین است

شاهرخی اضافه کرد: مربی که هنوز کلاس‌ها و دوره‌های لازم را نگذرانده است، نباید به عنوان سرمربی در رقابت‌های مهمی مانند لیگ قهرمانان حضور یابد. البته وقتی در کشور ما مدرک دکترا را با پول می‌خرند احتمال چنین اتفاقی در فوتبال هم وجود دارد. منظور من نویدکیا و رحمتی نیستند زیرا آنها در زمان بازی کردن‌شان مهره‌های با ارزشی در فوتبال ایران بودند اما اکنون برای مربیگری کاملاً خام و بی‌تجربه هستند. متاسفانه همه دوست دارند زود جهش پیدا کنند و صبر و حوصله‌ای وجود ندارد. 

وی افزود: یک مربی باید پله پله بالا آمده و بداند فرق زیادی بین بازیکن و مربی وجود دارد.  یک بازیکن می‌تواند براساس خلاقیت‌هایش حتی به بهترین بازیکن دنیا تبدیل شود اما یادم نمی‌آید به جز یکی دو مورد خاص و استثنا بهترین بازیکن جهان تبدیل به بهترین مربی شود و همان بازیکن برای تبدیل شدن به یک مربی باید تمام مدارج را طی کند. وقتی یک مدیر دوست بازیکن باشد احتمال دارد وی را بدون داشتن مدرک A به عنوان سرمربی تیمش انتخاب کند. این حالت مثل وقتی می‌ماند که یک پرستار را در بیمارستان در بخشی که جایگاه پزشک متخصص است قرار بدهیم.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره انتقاد برخی مدیران تیم‌های ایرانی حاضر در قطر به میزبانی این کشور در لیگ قهرمانان گفت: اعتقاد دارم قطر در یک بازی سیاسی به عنوان میزبان جام جهانی 2022 انتخاب شد و مسئولان فیفا با برخی لابی‌ها  این کشور کوچک را به عنوان میزبان انتخاب کردند. با این وجود قطری‌ها با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در یکی از بدترین مناطق جهان، بهترین ورزشگاه‌ها و امکانات را ساخته‌اند. ما فقط به خودمان نگاه می‌کنیم و به همین دلیل میزبانی استاندارد قطر را در لیگ قهرمانان غیرقابل قبول می‌دانیم.

شاهرخی خاطرنشان کرد: تمام تیم‌های حاضر در قطر باید پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا را رعایت کنند. شاید قطر سابقه‌ای در فوتبال آسیا نداشته باشد اما اکنون با کمک برخی کشورها توانسته به چنین تجهیزاتی برسد. ما هم به عنوان یک تیم حاضر در لیگ قهرمانان باید ضوابط و مقررات را رعایت کنیم. ضمن اینکه اعتقاد دارم در کنار پیشرفت قطر، بلکه کشورهایی مانند ایران و عراق هم درجا زده و پسرفت کرده‌اند.

وی ادامه داد: AFC همت کرده و برای زنده ماندن فوتبال در آسیا تصمیم گرفته لیگ قهرمانان را در یک کشور به شکل متمرکز برگزار کند. همه باید از فدراسیون قطر و AFC تشکر کنیم اما  مدام دنبال بهانه‌گیری هستیم و می‌گوییم هتل بد و امکانات ضعیف است یا زمین کج است و فقط دنبال حاضری خوری هستیم. فکر می کنم این موارد هم برای برخی ها بهانه ای برای نتیجه نگرفتن است.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ستاره استقلال با ترابزون به توافق رسید؟ +عکس

چ سپتامبر 30 , 2020
به گزارش مشرق، روز گذشته مدیربرنامه علی کریمی، هافبک استقلال از مذاکراتشان با 3 تیم ترکیه از جمله ترابزون اسپور در استانبول خبر داد. در این سایت «فوتو مچ» ترکیه امروز در گزارشی به معرفی کریمی به عنوان بازیکن جدید ترابزون اسپور پرداخت و این رسانه ا...