شرایط4 نماینده ایران در آسیا برای اخذ مجوز حرفه‌ای

به گزارش مشرق، مهدی تاج, رئیس فدراسیون فوتبال در بخشی از نشست خبری روز گذشته (یکشنبه) خود درباره خطر حذف یکی از تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا هشدار داد.

 

تاج در این‌باره گفت: «متأسفانه شکایت از باشگاه‌های ایرانی زیاد است. یکی از باشگاه‌ها که باید به محاکم برود، احتمال دارد نتوانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. اگر این تیم نتواند شرکت کند، از تیم بعدی استفاده خواهیم کرد و سهمیه حذف نمی‌شود. هر تیمی نتواند مجوز حضور در آسیا را بگیرد، تیم بعدی جایگزین خواهد شد»

تاج اشاره مستقیمی به اسم باشگاه مد نظر نداشته و اینکه کدام یک از ۴ تیم پرسپولیس, سپاهان, استقلال و پدیده منظور آقای رئیس بوده, به طور قطع مشخص نیست. با این حال تاج در صحبت‌هایش کُد و آدرسی مبنی بر اینکه این باشگاه در مجامع بین‌المللی پرونده دارد را مشخص کرده و با استفاده از این کد می‌توان تا حدی هویت باشگاهی که در خطر جدی حذف از رقابت‌های آسیایی قرار دارد را پیش‌بینی کرد.

در زیر وضعیت چهار تیمی که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را برای فصل بعد کسب کرده‌اند بررسی می‌کنیم. (ترتیب بررسی تیم‌ها متناسب با اولویت سهمیه آنها در آسیا است)

بیشتر بخوانید:

خطر حذف در کمین باشگاه ایرانی حاضر در آسیا

پرسپولیس

تیم فوتبال پرسپولیس که چند سالی است با قهرمانی در لیگ برتر حضور مداوم در لیگ قهرمانان آسیا داشته, این روز‌ها از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیست. این باشگاه هنوز مطالبات برانکو ایوانکوویچ را پرداخت نکرده و این می‌تواند در صورت عدم پرداخت یک میلیون یورو طلب این مربی (به گفته مدیرعامل باشگاه) یا حاصل نشدن توافق با او برای اخذ مجوز حرفه‌ای دردسرساز شود.

به چالش بزرگ برانکو در پرسپولیس, سایر مربیان و بازیکنان خارجی را اضافه کنید که همگی تاکنون زیر ۵۰ درصد از مبالغ قرارداد‌ها‌ی‌شان را دریافت کرده‌اند. مخصوصاً ماریو بودیمیر که برای تعطیلات به کشورش رفته و تهدید کرده در صورتی که مطالباتش را دریافت نکند از باشگاه شکایت خواهد کرد. با توجه به اینکه پرسپولیس هم‌اکنون با مشکلات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند, از این حیث در خطر مواجه شدن با موانعی از سوی AFC برای کسب مجوز حرفه‌ای خواهد بود.

سپاهان

سپاهان, جزو باشگاه‌هایی بوده که از حیث شفافیت مالی و حساب‌وکتاب بوده خوب کار کرده و تقریباً هیچ‌وقت خطری این تیم را از این بابت برای حضور در آسیا تهدید نکرده است.

موضوع بحرانی برای سپاهان اما وضعیت استادیوم نقش جهان است که می‌تواند دردسرساز شود. پروژه این ورزشگاه هنوز تکمیل نشده و ایرادهای زیادی وجود دارد که باید در فرصت کم برطرف شود. ورزشگاه نقش جهان در تکمیل طبقه دوم, دسترسی‌ها و پارکینگ‌ها ایرادهای اساسی دارد که می‌تواند در صورت برطرف نشدن، باشگاه سپاهان را برای دریافت مجوز حرفه‌ای با چالش جدی رو‌به‌رو کند.

استقلال

استقلال که فصل گذشته نیز کار سختی برای دریافت مجوز حرفه‌ای و متقاعد کردن AFC داشته, به نظر می‌رسد امسال نیز قرار است با مشکلاتی جدی دست و پنجه نرم کند. استقلالی‌ها یک پرونده باز در فیفا دارند که مربوط به شکایت پروپیچِ کروات از این تیم است, عمق خطر استقلالی‌ها تا حدی است که این باشگاه اگر تا یک ماه دیگر پول این بازیکن را پرداخت نکند و رضایت او را نگیرد, خطر کسر شش امتیاز و حتی بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی را احساس خواهد کرد و به علاوه این پرونده مستقیماً در روال اخذ مجوز حرفه‌‌ای نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مسئله دیگر موضوع قطع همکاری با وینفرد شفر است که این مربی نیز کماکان پیگیر روشن شدن وضعیت مالی‌اش است. در صورتی که استقلالی‌ها نتوانند در فرصت باقی‌مانده با این مربی به توافق برسند, باید کار استقلالی‌ها را برای مجوز حرفه‌ای دوبرابر سخت‌تر در نظر بگیریم. شفر اعلام کرده که برای گرفتن مطالباتش به فیفا شکایت می‌کند. این باشگاه قرارداد بازیکنان خارجی‌اش را در دو فصل گذشته فسخ کرده و از این حیث آبی‌ها را دیگر خطری تهدید نخواهد کرد.

پدیده

پدیده شهر خودرو با قرار گرفتن در رده چهارم لیگ برتر, سهمیه غیر مستقیم لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرده است. این تیم که به معنی واقعی «پدیده» فصل گذشته لیگ برتر بوده, برای نخستین بار قرار است در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود و این می‌تواند کار مشهدی‌ها را برای کسب مجوز حرفه‌ای و رساندن استاندارد‌های‌شان به سطح این مسابقات تا حدی سخت کند.

پدیده فصل گذشته با تصمیم کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در ورزشگاه امام رضا (ع) بازی‌های خانگی‌‌اش را برگزار کرده و به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی از حیث میزبانی در رقابت‌های آسیایی داشته باشد. ورزشگاه امام رضا (ع) سال گذشته مجوز حرفه‌ای دریافت کرده و با توجه به امکانات بالا و به‌روزش می‌توان پیش‌بینی کرد که این مجوز یک بار دیگر تمدید خواهد شد.

مواردی که می‌تواند در عدم دریافت مجوز حرفه‌ای برای حضور در آسیا, نگران‌کننده باشد, بحث مدیریتی, مالکیتی و مالی این باشگاه مشهدی است. پدیده در بخشی از وضعیت مالکیتی مشخصی برخوردار نبوده و حتی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای نیز از این بابت اطلاعات کافی را نداشته است. به نظر می‌رسد مهمترین مانعی که می‌تواند پدیده‌‌ای‌ها را در راه کسب مجوز حضور در نخستین لیگ قهرمانان‌شان به مشکل بیندازد, همین بحث مالکیتی و مالی خواهد بود که تاکنون برای AFC نیز روشن نبوده است. مسائلی که می‌طلبد مدیران این باشگاه هرچه زودتر برای شفاف‌سازی از طریق فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اقدام کنند. معمولاً باشگاه‌هایی که قبلاً از فیلتر‌های AFC برای حضور در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی قاره کهن رد نشده‌اند کار سختی برای عبور از این مرحله خواهند داشت, وضعیتی که حالا پدیده نیز از آن مستثنی نخواهد بود.

سابقه AFC در ارائه مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد که هیچ ارفاقی در کار نخواهد بود و هر باشگاهی که نتواند حداقل‌های لازم را برای حضور در لیگ قهرمانان کسب کند, باید پیش از آغاز مسابقات خداحافظی کند و سهمیه‌اش را به تیم دیگری بدهد. طبق قانون ۸ تیم نیمه بالای جدول رده‌بندی لیگ به ترتیب اولویت از بالا به پایین شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارند. در صورتی که یکی از ۴ تیم راه یافته به لیگ قهرمانان آسیا نتواند مجوز‌های لازم را برای حضور در این مسابقات کسب کند, این تیم تراکتورسازی است که به عنوان تیم پنجم لیگ برتر و در صورتی که از فیلتر‌های AFC موفق رد شود, در لیگ قهرمانان آسیا نماینده کشورمان خواهد بود.

روال بررسی وضعیت مالی باشگاه‌ها به این نحو است که بازیکنان و مربیانی که طلبکار هستند تا تاریخ ۹ تیرماه فرصت دارند شکایت‌شان را از باشگاه مدنظر به سازمان لیگ یا کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اعلام کنند و بعد از آن در صورتی که باشگاهی با شکایت روبه‌رو شود تا شهریور ماه فرصت دارد تا بدهی‌اش را پرداخت کند یا با فرد شاکی به توافق برسد و رضایتش را جلب کند, در غیر این صورت برای کسب مجوز حرفه‌ای دچار مشکل جدی خواهد شد.

وضعیت بحرانی برخی باشگاه‌ها مانند استقلال و پرسپولیس در حیطه مالی, بلاتکلیفی و عدم شفافیت مدیریتی و مالی پدیده و همچنین وضعیت نه چندان ایده‌آل ورزشگاه نقش جهان برای سپاهان, مواردی است که با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا زمان بررسی مجوز حرفه‌ای باعث می‌شود حضور هیچ‌یک از نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا را قطعی ندانیم. تنها چیزی که نمایندگان ایران را برای کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان از هم متمایز می‌کند, بد و بدتر بودن وضعیت آنهاست, چیزی که رئیس فدراسیون فوتبال را تا حدی نگران کرده که باعث شده او برای خطر حذف یکی از باشگاه‌‌های ایران از لیگ قهرمانان هشدار بدهد.

به دلیل اینکه هنوز فرصت برای اعلام شکایت بازیکنان و مربیان ازباشگاه‌ها و البته مهلت باشگاه‌ها برای رسیدگی و گرفتن رضایت از آنها باقی مانده, رئیس فدراسیون و البته دیگر مسئولان فوتبال حق نام بردن از تیمی که در خطر حذف از آسیا است را در مقطع کنونی ندارند. بر همین اساس نیز از نام بردن باشگاه مد نظر (حتی به احتمال) صرف نظر کرده و به بهانه آدرسی که مهدی تاج از این موضوع داده, تنها وضعیت ۴ نماینده ایران را بررسی کرده است.

 

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

وزیر ورزش خیال هواداران سرخابی را راحت کرد؟

د ژوئن 10 , 2019
به گزارش مشرق، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد وزیر روزانه پیگیر برنامه‌ها و مشکلات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است و تلاش جمعی بر این موضوع متمرکز است که فصل آینده هم استقلال و پرسپولیس بدون هیچ مشکل و دغدغه‌ای در رقابت‌ه...