راز حضور پرچم فلسطین در تظاهرات الجزائر

به گزارش مشرق، موضوع  فلسطین حتی در سخت‌ترین شرایط و تحولات سیاسیِ صرفا داخلی در الجزائر، همواره همراه مردم این کشور است و هرگز پرچم فلسطین در تظاهرات‌های جنبش مردمی غایب نیست و همواره در کنار پرچم الجزائر در این تظاهرات‌ها بر افراشته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تظاهرات مردم مغرب در اعتراض به عادی‌سازی روابط

پایگاه خبری «العربی الجدید» در گزارشی به بررسی این سوژه پرداخت و نوشت:  روز دوشنبه نیز، پرچم فلسطین در تظاهرات‌های مردمی الجزائر در خیابان‌های پایتخت و سایر شهرهای این کشور برافراشته بود تا تاکید و تاییدی معنوی بر پایبندی مردم الجزائر به آرمان فلسطین و جایگاه آن در عمق و آگاهی سیاسی الجزائری باشد. حتی یکی از تظاهرات‌های کنندگان همزمان هر دو پرچم الجزائر و فلسطین را در طول تظاهرات با خود می‌چرخاند.

سایر تظاهرات‌کنندگان نیز پرچم‌های کوچک فلسطین را در پایتخت الجزائر و شهرهای «ورقله»، «عنابه» و «قسنطینه» (کنستانتین)  را در دست داشتند و شمار زیادی از آنها چفیه فلسطینی پوشیده بودند، کاری که از همان آغاز تظاهرات جنبش مردمی در فوریه ۲۰۱۹ تاکنون، به عنوان یکی از امور ثابت و جدایی‌ناپذیر تظاهرات‌ها انجام می‌شود.

«سعید مرسی» عضو هیأت ضد عادی‌سازی روابط در الجزائر معتقد است که وجود پرچم فلسطین باعث تقویت موضع مردمی و سیاسی الجزایر در خصوص مسئله اصلی می‌شود.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: یک بعد نمادین وجود دارد که مربوط به این واقعیت است که مردم به طور کامل از آرمان فلسطین حمایت می‌کنند و ظهور پرچم فلسطین در کنار پرچم الجزایر به عنوان نشانه انسجام بین دو ملت، حتی در سطح رسمی مواضع کاملاً سازگار است، . این اطمینان بخش است و ما بر آن اصرار می‌ورزیم.

وی افزود: الجزائری‌ها زمانی که زیر یوغ استعمار بودند و حتی زمانی که در مراحل دشوار اولیه برای تشکیل دولتی ملی پس از استقلال بودند، وظیفه خود در قبال آرمان فلسطین را فراموش نکردند پس چگونه می‌تواننددر شرایط کنونی، حتی با وجود آنکه در مرحله منازعه‌ داخلی برای دمکراسی قرار دارند، آن را فراموش کنند؟ 

مرسی توضیح داد که تداوم برافراشتن نمادین پرچم فلسطین در تظاهرات‌های سیاسی در شرایط کنونی که برخی کشورهای عربی و حتی کشور همسایه مغرب با شتاب به قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌پیوندند و این گزینه را انتخاب کرده‌اند، از اهمین بیشتری برخوردار است. 

این عضو هیأت ضد عادی‌سازی روابط در الجزائر گفت: این اقدام تاکیدی بر آن است که با وجود موضعی که جنبش مردمی الجزائر در قبال قدرت در این کشور دارد، اما قضیه فلسطین به عنوان یک آرمان و مسأله اصلی پذیرفته شده است و حمایت سیاسی و مردمی از آن غیرقابل مناقشه در الجزائر است زیرا این کشور از کشورهای حامی مقاومت مردم فلسطین است.

الجزائر طی بیش از یک سال گذشته شاهد تغییرات سیاسی گسترده‌ای بود. این تغییرات با آغاز تظاهرات علیه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور پیشین آغاز شد و او نهایت با فشار مردم و گروه‌های سیاسی مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد و با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تبون به عنوان رئیس جدید انتخاب شد. با این حال تظاهرات همچنان در برخی از شهرهای الجزائر ادامه دارد.

از جمله خواسته‌های معترضان آزادی‌های فردی، گروهی، حقوق بشر و برکناری عناصر دوره بوتفلیقه از قدرت و براندازی نظام سیاسی این کشور که از زمان استقلال و رهایی از استعمار فرانسه در سال ۱۹۶۲ در آن حاکم است، شامل می‌شود.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ادامه قهر قایدی و غیبت ۲ بازیکن در تمرین استقلال

س فوریه 23 , 2021
به گزارش مشرق، تمرین روز سه‌شنبه استقلال از ساعت ۱۲ و با صحبت‌های محمود فکری در جمع بازیکنان در زمین کمپ تیم‌های ملی آغاز شد. * پیش از این شروع تمرین از مجموعه تیم استقلال تست کرونا گرفته شد. * بازیکنان بعد از گرم کردن و کار ساده با توپ، به پاسک...