خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

سرویس ورزش مشرق - تیم فوتبال استقلال که در سال ۱۳۲۴ تاسیس شد، برای اولین بار در سال ۱۳۴۸ در مسابقات جام باشگاه های آسیا شرکت کرد که اولین حضور آنها در این مسابقات با اولین قهرمانی شان در آسیا همراه بود. آبی های تهران بعد از آن نیز یکبار دیگر به مقام قهرمانی و ۲ بار هم به مقام نایب قهرمانی رسیدند تا امروز بعد از الهلال و پوهانگ استیلرز، سومین تیم پر افتخار آسیایی باشند.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

آبی پوشان از سال ۱۳۴۸ تاکنون ۱۸ بار در ادوار مختلف جام باشگاه های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا و ۳ بار هم در جام برندگان جام این قاره شرکت کرده اند و در مجموع نیز ۲ بار قهرمان، ۲ بار نایب قهرمان، ۲ بار سوم و ۲ بار هم به مقام چهارم این مسابقات رسیده اند. حالا و در آستانه حضور مجدد این تیم در آسیا فرهاد مجیدی به دنبال کسب سومین ستاره برای باشگاه استقلال در آسیاست و مدیران این مجموعه در اندیشه کسب اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا.

در ادامه به بخش پایانی حضور تیم استقلال در شیوه جدید رقابتهای آسیایی یا همان لیگ قهرمانان آسیا پرداختیم تا در مروری کوتاه عملکرد این تیم در آستانه حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ را بررسی کنیم.

*ناکامی در فصل اول حضور

استقلال در نخستین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۰۳-۲۰۰۲ نتوانست از گروهش صعود کند. استقلال که در آن فصل عملکرد ضعیفی داشت در این مسابقات هم ضعیف ظاهر شد و با وجود پیروزی در نخستین بازی‌اش و برابر تیم السد دو بازی بعدی برابر تیم‌های الهلال و العین را واگذار کرد تا کسب رتبه سومی از صعود به مراحل بعدی بازماند.

*سوتی بزرگ در ۲۰۰۷!

سپس و بعد از وقفه‌ای ۳ ساله استقلال جواز حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۰۷ را کسب کرد اما به دلیل تأخیر در ارسال اسامی بازیکنان به ای‌اف‌سی از سوی کمیته برگزار کنندگان مسابقات کنار گذاشته شد تا یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مدیریتی تاریخ این باشگاه رقم بخورد.

*ناکامی در دومین حضور

دو سال بعد و در لیگ قهرمانان ۲۰۰۹ استقلال باز هم نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و در حضوری که احتمالاً ضعیف‌ترین حضور استقلال در آسیا است بدون حتی یک پیروزی و با تفاضل گل منفی در رتبه چهارم قرار گرفت.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*۲۰۱۰ اولین صعود

نخستین صعود استقلال از گروهش در لیگ قهرمانان در سال ۲۰۱۰ رقم خورد، جایی که در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم به مرحله یک‌هشتم پایانی صعود کردند و در برابر الشباب عربستان قرار گرفتند. در بازی این مرحله در حالی که تا دقیقه ۸۹ بازی با نتیجه ۲-۲ در جریان بود با پذیرفتن یک گل دیر هنگام در نهایت با نتیجه ۳-۲ بازنده شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

*عدم صعود در ۲۰۱۱

فصل بعد و در لیگ قهرمانان ۲۰۱۱ استقلال باز هم در مرحله گروهی حذف شد، این اتفاق در حالی رخ داد که امتیاز استقلال با تیم دوم گروه، النصر عربستان، در بازی رو در رو شرایط مساوی داشت و تنها به دلیل تفاضل گل کمتر از صعود به مرحله بعد بازماند.

*۲۰۱۲ صعود به یک هشتم

فصل بعد در چهارمین حضور پیاپی استقلال لیگ قهرمانان و در لیگ قهرمانان ۲۰۱۲ این تیم توانست به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند اما در این مرحله و در بازی برابر دیگر تیم ایرانی، سپاهان اصفهان با دو گل مغلوب شد تا باز هم از صعود به مرحله یک چهارم نهایی بازماند.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*۲۰۱۳ در جمع ۴ تیم برتر آسیا

استقلال بعد از چند فصل ناکامی و در پنجمین حضور پیاپی‌اش در لیگ قهرمانان در لیگ قهرمانان ۲۰۱۳ و با مربی‌گری امیر قلعه‌نویی از گروهش به عنوان سرگروه صعود کرد. سپس با موفقیت مراحل یک‌هشتم و یک چهارم پایانی را با به ترتیب شکست دادن الشباب امارت متحده عربی و بوریرام یونایتد تایلند نیز پشت سر گذاشت تا بعد از ۱۲ سال یک بار دیگر در جمع ۴ تیم برتر آسیا قرار گیرد و تنها در این مرحله بود که در مجموع دو بازی رفت و برگشت با نتیجه ۲-۴ مغلوب حریف کره‌ای خود، اف‌سی سئول شد تا نتواند برای پنجمین مرتبه به دیدار نهایی راه یابد.

*۲۰۱۴ ششمین حضور متوالی

استقلال در لیگ قهرمانان ۲۰۱۴ برای ششمین فصل پیاپی حاضر شد اما با عملکردی ضعیف در همان مرحله گروهی حذف شد و امیر قلعه‌نویی نتوانست موفقیت فصل قبل را تکرار کند. در این فصل استقلال توانست از مرز ۱۰۰ بازی در رقابت‌های قاره‌ای عبور کند و دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی برابر بوریرام یونایتد یکصدمین بازی قاره‌ای تاریخ باشگاه بود.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*سنگین ترین شکست در ۲۰۱۷

در لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ و بعد از دو فصل غیبت استقلال پا به رقابت‌های لیگ قهرمانان گذاشت. در ابتدا استقلال در مرحله پلی آف در ضربات پنالتی السد قطر را از پیش روی برداشت و در مرحله گروهی استقلال با تیم سرگروه، الاهلی امارات هم امتیاز بود اما به دلیل شکست در مجموع دو بازی رو در رو با تیم الاهلی به رتبه دومی گروه رسید. استقلال در مرحله بعد با شکست سنگین ۶-۲ در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر العین، دیگر تیم اماراتی، با مربیگری علیرضا منصوریان از دور رقابت‌ها کنار رفت.

*۲۰۱۸ بازهم صعود به یک چهارم

استقلال در لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ توانست در مرحله یک چهارم نهایی حاضر شود. این در حالی بود که استقلال در مرحله گروهی بدون شکست سرگروه شد و در مرحله یک‌هشتم نهایی ذوب آهن دیگر تیم ایران را با درخشش مامه تیام ستاره سنگالی‌اش از پیش روی برداشت. بازی مرحله یک چهارم نهایی در حالی برگزار شد که به دلیل تفاوت تقویم فوتبال ایران و لیگ قهرمانان آسیا این بازی در فصل بعد فوتبال ایران انجام شد و استقلال که تقریباً تمام ستاره‌های فصل قبلش را از دست داده بود با تیمی ناآماده در مجموع ۲ بازی رفت و برگشت با نتیجه ۳-۵ مغلوب السد قطر شد و از حضور در مرحله نیمه‌نهایی بازماند.

*۲۰۱۹ پنجمین ناکامی در دور گروهی

حضور بعدی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ بود که استقلال با تیم‌های الهلال، العین و الدحیل قطر همگروه شد و آبی‌های تهران نتوانستند از گروهشان صعود کنند و با وجود نتایج نسبتاً قابل قبول در مقابل الهلال و العین در برابر الدحیل به یک تساوی و شکست رضایت داد با کسب رتبه سومی در گروهشان برای پنجمین بار در تاریخش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند.

خیز استقلال برای کسب اولین قهرمانی/مجیدی دنبال ستاره سوم

*بدبیاری کرونایی در ۲۰۲۰

جدیدترین حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۰ این رقابت‌ها رخ داد و استقلال در مسابقاتی که به دلیل شیوع ویروی کووید ۱۹ یا همان کرونا با تأخیر فراوان و در مهر ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد توانست به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند اما با قبول شکست در برابر پاختاکور از صعود به جمع هشت تیم نهایی بازماند. این نتیجه در شرایطی به دست آمد که استقلال نتوانست در هیچ‌یک از بازی‌هایش در خانه و در ورزشگاه آزادی به میدان برود و در چند دیدار نهایی فصل با مربی موقت(مجید نامجو مطلق) و به دلیل محرومیت از سوی فیفا بدون استفاده از خریدهای جدیدش به میدان رفت.

Let's block ads! (Why?)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

به بهانه سالگرد اولین ستاره در آسیا / شبی که ایران تا صبح نخوابید

ش آوریل 10 , 2021
امروز 21 فروردین 1400 است، 51 سال پیش در چنین روزی تاج(استقلال) برای اولین بار به قهرمانی در مسابقات جام باشگاههای آسیا رسید و اولین ستاره را روی سینه خود حک کرد.                        &nb...